| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > CIT > Koszty > Czy wydatki na spotkania promocyjne produktów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Czy wydatki na spotkania promocyjne produktów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Produkty spożywcze nabywane przez spółkę w celu ugoszczenia zaproszonych osób podczas spotkań promocyjnych produktów leczniczych mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT)

Jednak wydatki na usługi gastronomiczne świadczone podczas tych spotkań, organizowanych w restauracjach lub innych placówkach gastronomicznych nie mogą być uznane za koszty podatkowe, pomimo ich związku z przychodem. Są to bowiem wydatki o charakterze reprezentacyjnym, a jako takie są wyłączone z katalogu kosztów.

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 31 maja 2010 r. (IPPB5/423-144/10-4/AS).

Spółka produkuje wyroby lecznicze. W celu zwiększenia sprzedaży zatrudniani przez nią przedstawiciele medyczni, organizują spotkania promocyjne. Ich uczestnikami są lekarze, farmaceuci, a także osoby prowadzące obrót produktami leczniczymi na poziomie hurtowni farmaceutycznych. 

Celem organizowanych spotkań jest zawsze promocja oferty handlowej spółki, zaś w celu zapewnienia poczęstunku dla gości dokonuje ona zakupów m.in. artykułów spożywczych oraz usług gastronomicznych. Koszt poczęstunku nie przekracza kwoty 100 zł na każdego uczestnika spotkania i – jak zauważyła spółka we wniosku o interpretację - nie pozostaje w dysproporcji w stosunku do głównego celu spotkania. 

Miejscem spotkań są szpitale, przychodnie, czasem siedziba spółki, ale także restauracje i inne lokale. Wynika to z faktu, że spółka posiada siedzibę w jednym mieście, zaś zasięg jej działalności obejmuje cały kraj. 

W związku z powyższym, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy wydatki na artykuły spożywcze i usługi gastronomiczne, zakupione w celu ugoszczenia uczestników spotkań, można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Zdaniem spółki, takie prawo jej przysługuje. Wydatki poniesione na poczęstunek dla gości nie mają charakteru reprezentacyjnego (co wyłączałoby je z możliwości zaliczenia w poczet kosztów). Zdaniem spółki, przedmiotowe wydatki należy uznać za koszt reklamy. Jej działania stanowią bowiem dopuszczalną reklamę produktów leczniczych na gruncie ustawy Prawo Farmaceutyczne i tym samym można je uznać za działania reklamowe również na potrzeby oceny skutków podatkowych.

Jedną z dopuszczalnych form prowadzenia reklamy leków zgodnie z tą ustawą jest sponsorowanie spotkań promocyjnych dla osób upoważnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi. 

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Zatem organizacja spotkań promocyjnych jest formą reklamy produktów leczniczych, co wprost reguluje PF. W konsekwencji, zdaniem spółki, wydatki na organizację spotkań uznać należy za mające charakter reklamowy, nie reprezentacyjny.

reklama

Narzędzia księgowego

Partner merytoryczny

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Anna Gąsecka

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »