REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wydatki na spotkania promocyjne produktów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Marcin Suchar
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Produkty spożywcze nabywane przez spółkę w celu ugoszczenia zaproszonych osób podczas spotkań promocyjnych produktów leczniczych mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT)

Jednak wydatki na usługi gastronomiczne świadczone podczas tych spotkań, organizowanych w restauracjach lub innych placówkach gastronomicznych nie mogą być uznane za koszty podatkowe, pomimo ich związku z przychodem. Są to bowiem wydatki o charakterze reprezentacyjnym, a jako takie są wyłączone z katalogu kosztów.

Autopromocja

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 31 maja 2010 r. (IPPB5/423-144/10-4/AS).

Stan faktyczny

Spółka produkuje wyroby lecznicze. W celu zwiększenia sprzedaży zatrudniani przez nią przedstawiciele medyczni, organizują spotkania promocyjne. Ich uczestnikami są lekarze, farmaceuci, a także osoby prowadzące obrót produktami leczniczymi na poziomie hurtowni farmaceutycznych. 

Celem organizowanych spotkań jest zawsze promocja oferty handlowej spółki, zaś w celu zapewnienia poczęstunku dla gości dokonuje ona zakupów m.in. artykułów spożywczych oraz usług gastronomicznych. Koszt poczęstunku nie przekracza kwoty 100 zł na każdego uczestnika spotkania i – jak zauważyła spółka we wniosku o interpretację - nie pozostaje w dysproporcji w stosunku do głównego celu spotkania. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Miejscem spotkań są szpitale, przychodnie, czasem siedziba spółki, ale także restauracje i inne lokale. Wynika to z faktu, że spółka posiada siedzibę w jednym mieście, zaś zasięg jej działalności obejmuje cały kraj. 

W związku z powyższym, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy wydatki na artykuły spożywcze i usługi gastronomiczne, zakupione w celu ugoszczenia uczestników spotkań, można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Pojęcie reklamy w rozumieniu Prawa Farmaceutycznego szersze niż na gruncie podatkowym?

Zdaniem spółki, takie prawo jej przysługuje. Wydatki poniesione na poczęstunek dla gości nie mają charakteru reprezentacyjnego (co wyłączałoby je z możliwości zaliczenia w poczet kosztów). Zdaniem spółki, przedmiotowe wydatki należy uznać za koszt reklamy. Jej działania stanowią bowiem dopuszczalną reklamę produktów leczniczych na gruncie ustawy Prawo Farmaceutyczne i tym samym można je uznać za działania reklamowe również na potrzeby oceny skutków podatkowych.

Jedną z dopuszczalnych form prowadzenia reklamy leków zgodnie z tą ustawą jest sponsorowanie spotkań promocyjnych dla osób upoważnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi. 

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Zatem organizacja spotkań promocyjnych jest formą reklamy produktów leczniczych, co wprost reguluje PF. W konsekwencji, zdaniem spółki, wydatki na organizację spotkań uznać należy za mające charakter reklamowy, nie reprezentacyjny.

Dyrektor Izby Skarbowej uznał stanowisko spółki za prawidłowe w odniesieniu do wydatków ponoszonych na zakup artykułów spożywczych, nie podzielił jednak jej poglądu w odniesieniu do usług gastronomicznych. 

Organ wskazał, iż wydatki spółki ponoszone z tego tytułu na organizowane przez nią spotkania dotyczące reklamy dystrybuowanych produktów leczniczych w restauracjach lub innych placówkach gastronomicznych nie mogą być uznane za koszty podatkowe, pomimo ich związku z przychodem. Jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym zawierają się bowiem w katalogu wyłączeń z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT

Taka jest aktualna linia interpretacyjna

Opisane stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie jest zgodne z linią obecnie prezentowaną przez organy podatkowe.

Przywołany przez Dyrektora Izby Skarbowej art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT wśród wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, zawiera koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Ogólnie przyjętą praktyką biznesową jest jednak fakt, że spotkaniom biznesowym, zwłaszcza spotkaniom mającym na celu promocję produktów danej spółki, towarzyszy poczęstunek. Głównym celem spotkań promocyjnych jest zazwyczaj prezentacja wytwarzanych przez danego podatnika produktów lub świadczonych usług, a co za tym idzie zwiększenie wielkości ich sprzedaży.

Polecamy: Kontrola podatkowa

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy o CIT organy podatkowe przychylają się do uznawania wydatków związanych ze spotkaniami promocyjnymi, w tym wydatków na żywność, jako kosztów uzyskania przychodów z tego względu, że są one ponoszone w celu osiągnięcia przychodów. 

Organy podatkowe zastrzegają jednak, iż poczęstunek podczas spotkań promocyjnych nie może stanowić celu sam w sobie i nie może mieć znamion reprezentacji. Ponieważ termin „reprezentacja” nie jest zdefiniowany w updop, organy podatkowe często odnoszą się do wykładni językowej.
W przytoczonej interpretacji termin „reprezentacja”, za Uniwersalnym Słownikiem Języka Polskiego, został zdefiniowany jako „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną”. 

W przytoczonej interpretacji organ podatkowy uznał zgodnie z kształtującą się linią interpretacyjną, że wydatki ponoszone na usługi gastronomiczne towarzyszące spotkaniom promocyjnym w restauracjach lub innych placówkach gastronomicznych wykraczają poza ramy promocji, a ich celem jest tworzenie i utrzymywanie pozytywnego wizerunku firmy, co wchodzi w ramy definicji terminu „reprezentacja”.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    REKLAMA