| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > CIT > Koszty > Czy alkohol i obiad w restauracji można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Czy alkohol i obiad w restauracji można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Wydatki na zakup żywności i napojów, w tym napojów alkoholowych podczas spotkań biznesowych w restauracji nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów bez względu na to czy mają charakter wystawny, czy nie. Bez znaczenia jest fakt ich potencjalnego związku z przychodami, ponieważ są objęte wyłączeniem z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT).

Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 9 lutego 2011 r. (sygn. akt III SA/Wa 1166/10).

Spółka prowadzi działalność jako towarzystwo funduszy inwestycyjnych. W jej ramach organizuje spotkania z aktualnymi lub potencjalnymi klientami zarządzanych przez siebie funduszy inwestycyjnych, oraz z dystrybutorami jednostek ich uczestnictwa.

Spotkania często odbywają się w restauracjach. Ich celem jest omówienie kwestii biznesowych. W powyższych przypadkach spółka ponosi koszty poczęstunku. Usługi gastronomiczne mają charakter standardowy, nie cechują się okazałością czy wytwornością. Spółka prowadzi ewidencję ponoszonych wydatków.

W związku powyższym, spółka zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem czy wskazane wydatki dotyczące zakupu napojów, poczęstunku oraz posiłków w restauracji stanowią koszt uzyskania przychodu?

W ocenie spółki jest to rodzaj kosztów, ponieważ spotkania służą pozyskiwaniu nowych klientów i mają na celu stworzenie warunków do prowadzenia rozmów, a nie do budowanie wizerunku spółki. Ponadto brak zapewnienia posiłków kontrahentowi skutkowałby pogorszeniu relacji biznesowych.

Poczęstunek w trakcie spotkania jest zwyczajną praktyką gospodarczą i nie ma charakteru reprezentacyjnego.

Organ uznał to stanowisko za nieprawidłowe. Stwierdził, że nawet niewystawne i zwyczajne spotkania organizowane w restauracjach nie są pozbawione cech reprezentacji.

Organ stanął tym samym na stanowisku, że wydatki na usługi gastronomiczne ponoszone poza przedsiębiorstwem nie mogą być uznane za koszty podatkowe, pomimo ich związku z przychodem, gdyż jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym zawierają się w katalogu wyłączeń z art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o CIT

Spółka wniosła skargę do WSA ale Sąd oddalił skargę.

Według sądu, reprezentacją w rozumieniu przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT jest niestanowiące reklamy każde działanie podatnika, mające na celu budowanie pozytywnego wizerunku firmy w stosunku do klientów i potencjalnych kontrahentów spółki.

Według WSA jednoznaczne jest, że wydatki na zakup żywności i napojów, w tym napojów alkoholowych, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodu bez względu na to czy mają charakter wystawny czy nie.

Sąd dodał, że po 1 stycznia 2007 roku stosowanie art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o CIT jest jednoznaczne i tego typu sprawy nie powinny powodować dalszych rozbieżności w orzecznictwie.

Narzędzia księgowego

Partner merytoryczny

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Paulina Kosior

Prawnik, absolwentka Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »