| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > CIT > Koszty > Czy wydatki na przystąpienie do przetargu są kosztem podatkowym?

Czy wydatki na przystąpienie do przetargu są kosztem podatkowym?

Podmioty starające się o zamówienia publiczne mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, wydatki poniesione w związku z przygotowaniem się i uczestnictwem w procedurach przetargowych – i to niezależnie od wyniku tych przetargów.

Niektóre podmioty prowadzące działalność gospodarczą uczestniczą w przetargach o udzielenie zamówienia publicznego, a w związku z tym ponoszą określone koszty przygotowania i uczestnictwa w procedurze przetargowej.

Na koszty te składają się w szczególności:
- koszty opracowania ofert,
- koszty wydruku materiałów przedstawiających dorobek i ofertę danego oferenta,
- koszty poniesione na stworzenie katalogów i prezentacji multimedialnych,
- koszty obsługi prawnej w zakresie prawa zamówień publicznych etc.

W chwili ponoszenia tych kosztów podatnik nie jest w stanie określić, jaki będzie wynik procedury przetargowej, oraz czy poniesione koszty pozwolą na wygranie przetargu, zawarcie umowy z podmiotem ogłaszającym przetarg i rzeczywiste uzyskanie przez Spółkę przychodu.

Tym niemniej uczestnictwo w przetargach, a zatem również ponoszenie związanych z tym kosztów, stanowi dla wielu podatników warunek pozyskania klienta, a co za tym idzie uzyskania przychodu.

Fiskus zgadza się, że wydatki takie należą do pośrednich kosztów uzyskania przychodów (por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 16 marca 2011 r. – nr IPPB5/423-122/11-4/RS) podobnie jak koszty promocji, reklamy i marketingu.

Są to bowiem szeroko rozumiane działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego.

Polecamy: Czy nieściągalne należności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - nowy wykaz materiałów budowlanych od 2011 roku

Polecamy: Amortyzacja podatkowa

Zdaniem organów podatkowych mogą być one realizowane za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można wobec tego wyróżnić promocję, reklamę towaru, usługi, a także promocję reklamę firmy (przedsiębiorstwa).

W przypadku kosztów reklamowych, marketingowych, czy związanych z uczestnictwem w przetargach należy stwierdzić, iż nie jest możliwe ustalenie jaka część działań promocyjnych będzie miała wpływ na osiągnięcie danego przychodu. Rozpowszechniane informacje reklamowe zawierają zarówno reklamę firmy jak i rodzaju prowadzonej przez nią działalności oraz wzorce wytwarzanych przez firmę produktów reklamowych.

reklama

Narzędzia księgowego

Partner merytoryczny

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

e-agropodatki.pl

Pierwszy w Polsce podatkowy serwis informacyjny dla rolników indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »