| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > CIT > Koszty > Czy koszty napraw gwarancyjnych powinny być potrącane w dacie ich poniesienia?

Czy koszty napraw gwarancyjnych powinny być potrącane w dacie ich poniesienia?

Spółka produkuje i sprzedaje maszyny, które również serwisuje w tym w ramach udzielonej gwarancji jakości. Naprawy gwarancyjne Spółka realizuje m.in. za pośrednictwem innych podmiotów ale koszty tych napraw ponosi sama Spółka (podmioty zewnętrzne obciążają tymi kosztami Spółkę). Kiedy należy zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatki na te naprawy?

Koszty napraw gwarancyjnych są kosztami pośrednimi i powinny być potrącane w dacie ich poniesienia, o której mowa w art. 15 ust. 4e ustawy o CIT.

Przepisy art. 15 ustawy o CIT, uzależniają moment uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów od jego kwalifikacji, jako kosztu bezpośrednio związanego z przychodami albo kosztu innego niż bezpośrednio związany z przychodami.

Przepisy nie zawierają jednak, ani definicji kosztów bezpośrednio związanych z przychodami (kosztów bezpośrednich), ani definicji kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodami (kosztów pośrednich).

Stąd organy podatkowe, sądy administracyjne i podatnicy wykształcili praktykę, która wskazuje, że kosztami bezpośrednio związanymi z przychodami są:
- koszty, które można powiązać z konkretnym przychodem; wydatek, którego brak zmniejszyłby konkretny przychód podatnika;
- wydatki, które pozostają z bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z przychodami podatkowymi;
- wydatki, które mają bezpośredni wpływ na wartość osiągniętych przychodów.

Kosztami innymi niż bezpośrednio związane z przychodami są natomiast wszelkie wydatki, które nie mieszczą się w definicji kosztów bezpośrednio związanych z przychodami.

Koszty napraw gwarancyjnych należy zaliczyć do kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodami.

Wydatki na naprawy gwarancyjne ponosi się nie w celu osiągnięcia konkretnych przychodów ale w ramach realizacji zawartych już umów sprzedaży i umów gwarancyjnych, z tytułu których przychód już został zwykle osiągniętych.

Najważniejsze zmiany w CIT w 2011 roku

Jak rozliczyć w kosztach rezerwy na wynagrodzenia pracownicze?

Gwaranci ponoszą koszty napraw gwarancyjnych, gdyż w przeciwnym razie groziła by im odpowiedzialność odszkodowawcza i ucierpiał by ich wizerunek.

Dlatego z pewnością związek między przychodami ze sprzedaży maszyn w przeszłości, a ponoszonymi kosztami napraw gwarancyjnych ma charakter pośredni.
Trudno jest także ustalić związek takich kosztów z konkretnym przychodem. Fakt wykonania napraw gwarancyjnych w np. 2011 r. nie oznacza, że w 2011 r. Spółka uzyskała przychód związany z tymi kosztami. Naprawy gwarancyjne wykonane w danym roku mogą bowiem dotyczyć maszyn sprzedanych przez Spółkę na przestrzeni kilku przeszłych lat.

Nie jest więc możliwe przypisanie kosztów napraw gwarancyjnych, ani do konkretnych przychodów, ani też proporcjonalnie do danego okresu.

Organy podatkowe również uznają koszty napraw gwarancyjnych za koszty pośrednie. Przykładem są interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 czerwca 2009 r. (nr IBPBI/2/423-314/09/AP), Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 2 lutego 2010 r. (nr ILPB3/423-1027/09-4/AO), czy Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29 kwietnia 2011 r. (nr IPPB3/423-162/11-2/AG).

reklama

Narzędzia księgowego

Partner merytoryczny

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Dowson Holdings Limited

Optymalizacja podatkowa, konta i spółki zagraniczne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »