REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakładowy Fundusz Szkoleniowy - wpływ na koszty podatkowe i rachunkowość

biegły rewident Krystian Kubanek
KPFK dr Piotr Rojek Sp. z o.o.
Zakładowy Fundusz Szkoleniowy
Zakładowy Fundusz Szkoleniowy

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie art. 67 i art. 68 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy jako instrument dotyczący rozwoju zasobów ludzkich wprowadzono możliwość tworzenia przez pracodawców w ramach posiadanych środków Zakładowego Funduszu Szkoleniowego (ZFS). Fundusz szkoleniowy w zamyśle ustawodawcy jest przeznaczony na finansowanie lub współfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego zarówno pracowników, jaki i pracodawców.

Utworzenie, funkcjonowanie i likwidację funduszu szkoleniowego reguluje bezpośrednio układ zbiorowy pracy lub regulamin funduszu szkoleniowego.

Autopromocja

Ustawodawca przewidział możliwość tworzenia Funduszu Szkoleniowego przez grupy pracodawców w ramach istniejącego pomiędzy nimi porozumienia. Taka forma tworzenia funduszu może mieć swoje zastosowanie na przykład w ramach funkcjonujących grup kapitałowych.

Dochodami Fundusz Szkoleniowego są wpłaty pracodawcy, zgodnie z postanowieniami układu zbiorowego pracy lub regulaminu funduszu szkoleniowego. Wpłaty z tego tytułu nie mogą być jednak niższe niż 0,25% funduszu płac.

Wpłaty te obciążają koszty działalności pracodawców. Dochodami mogą być również inne, bliżej nie określone wpływy.

Wydatkowanie środków funduszu szkoleniowego następuje na podstawie postanowienia pracodawcy w uzgodnieniu z pracownikiem kierowanym na szkolenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kiedy przysługuje urlop szkoleniowy?

Polecamy: Dodatkowe dochody pracownika a Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych

Możliwość uznania wpłat na ZFS za koszt podatkowy

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT) „Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1”.

Stosownie zaś do art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT „Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy (...).”

Odrębną ustawą jest niewątpliwie ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

W momencie przekazania pieniędzy na wydzielony rachunek ZFS pracodawca traci możliwość swobodnego dysponowania tymi środkami, stają się one, bowiem środkami przeznaczonymi do realizacji celów szkoleniowych pracodawcy. W tym momencie pracodawca jest również uprawniony do uznania przekazanej wpłaty jako kosztu uzyskania przychodu.

Należy pamiętać, że wysokość wpłat jest limitowana jedynie „z dołu”, maksymalny poziom wpłat nie jest limitowany. Ustawodawca nie wymaga, aby środki zgromadzone w ramach ZFS były wydatkowane w roku tworzenia Funduszu.

W pewnym sensie czynnikiem, który należy brać pod uwagę przy tworzeniu ZFS i planowaniu wydatków szkoleniowych są wskazania do rozpoznania przychodu podatkowego zawarte w art. 12 ust. 1 pkt 5b ustawy o CIT.

Przychodami podatkowymi są w tym przypadku:

a) środki zakładowego funduszu szkoleniowego, w części uznanej za koszt uzyskania przychodów:

 - niewykorzystane w roku podatkowym, w którym zostały wpłacone do tego funduszu, lub w ciągu roku podatkowego następującego po tym roku,

- wykorzystane niezgodnie z przepisami ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy lub przepisami ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców,

b) w przypadku likwidacji funduszu szkoleniowego;

Zapisy art. 12 ust. 1 pkt 5b ustawy o CIT stanowią dodatkowy argument świadczący o tym, że wpłaty na ZFS stanowią koszt uzyskania przychodów.

Rozliczenie ZFS w księgach rachunkowych

Polecamy: Kiedy prezenty formy dla pracowników są zwolnione z PIT?

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Ustawa o rachunkowości nie podaje szczegółowych rozwiązań księgowych, które należałoby zastosować w związku z utworzeniem Funduszu Szkoleniowego.

W tej sytuacji, to przyjęta przez pracodawcę polityka rachunkowości będzie stanowiła podstawy do ujmowania i rozliczania poszczególnych operacji związanych z Funduszem Szkoleniowym w księgach rachunkowych jednostki.

Tworząc politykę rachunkowości odnośnie Funduszu Szkoleniowego warto mieć na uwadze następujące okoliczności:

1. Zakładowy Fundusz Szkoleniowy w powinien być wykazany w pasywach bilansu w ramach pozycji funduszy specjalnych (B.III.3);

2. Wpłaty na Fundusz Szkoleniowy obciążają koszty działalności pracodawców, co będzie wiązało się z koniecznością księgowań, które mogą przykładowo przebiegać następująco:

- Przekazanie środków z podstawowego rachunku bankowego (Ma) na wydzielony – specjalny rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Szkoleniowego (Wn),

- Wn koszty działalności w układzie rodzajowym (zespół 4) jako np. koszty szkoleń pracowników lub

- Wn koszty w układzie kalkulacyjnym (zespół 5), które mogą obciążać koszty poszczególnych działów wg planów wydatków na szkolenia,

- Ma fundusze specjalne – Zakładowy Fundusz Szkoleniowy (zespół 8);

3. Faktury – rachunki otrzymane za przeprowadzone szkolenia na rzecz pracodawcy finansowane z Zakładowego Funduszu Szkoleniowego będą obciążały bezpośrednio ten Fundusz (Wn 8) z pominięciem kont wynikowych i rachunku zysków i strat;

4. Płatności za faktury – rachunki powinny być dokonywane bezpośrednio z wydzielonego – specjalnego rachunku bankowego ZFS lub, jeżeli ich zapłata nastąpi z innego rachunku bankowego, to powinny być refundowane;

5. W przypadku rozwiązania lub likwidacji ZFS nastąpi zmniejszenie ZFS (Wn 8) oraz uznanie pozostałych przychodów operacyjnych (Ma 7) lub/i storno księgowań dotyczących tworzenia ZFS w danym roku

Saldo ZFS powinno być zgodne z saldem wydzielonego – specjalnego rachunku bankowego ZFS.

Polecamy: Podatki 2011

Polecamy: Bony czy pieniądze - co dać pracownikowi na święta

ZFS w praktyce audytorskiej

Moja praktyka audytorska wskazuje, że możliwość tworzenia ZFS jest nie tylko instrumentem rozwoju zasobów ludzkich i rozwoju zawodowego pracowników i pracodawców, lecz wykorzystywana jest także do kształtowania wyniku finansowego i podatkowego jednostki za dany rok obrotowy.

Szczególnie jest to widoczne wtedy, kiedy wielkość odpisu na Fundusz jest nadmierna w stosunku do dotychczasowego i planowanego poziomu wydatków związanych ze szkoleniem pracowników.

W aspekcie ekonomicznym tworzenie takiego, nadmiernego Funduszu, przez jednostki stanowi zatrzymanie w tych jednostkach zysków, które mogłyby być do ewentualnej dyspozycji udziałowców.

Ponadto, należy podkreślić, że mimo tego, że Fundusz stworzony jest zgodnie z przepisami prawa, to mechanizm działania Funduszu w sensie ekonomicznym może w efekcie powodować zniekształcenie wyniku finansowego za dany rok obrotowy.

Podstawa prawna:

- art. 67 i 68 Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20 kwietnia 2004 r. (Dz.U. Nr 99, poz. 1001) tekst jednolity z dnia 9 kwietnia 2008 r. (Dz.U. Nr 69, poz. 415)

- Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz.U. Nr 21, poz. 86) tekst jednolity z dnia 9 marca 2011 r. (Dz.U. Nr 74, poz. 397)

Krystian Kubanek - biegły rewident w KPFK dr Piotr Rojek Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA