REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja inwestycji w obcym środku trwałym – rozliczenie w CIT

Kornelia Kazior
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Likwidacja inwestycji w obcym środku trwałym – rozliczenie w CIT
Likwidacja inwestycji w obcym środku trwałym – rozliczenie w CIT

REKLAMA

REKLAMA

Likwidacja inwestycji w obcym środku trwałym musi oznaczać jej fizyczne unicestwienie. Tak z reguły uważają organy podatkowe. Sądy administracyjne są w tej kwestii podzielone i nie wypracowały jednolitej linii interpretacyjnej.

Reprezentatywnym przykładem stanowiska fiskusa jest  interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 9 listopada 2011r. (nr IPTPB3/423-195/11-2/KJ).

Autopromocja

Interpretacja została wydana w odniesieniu do sytuacji, w której podatnik najmuje lokal użytkowy w związku z  prowadzoną działalnością gospodarczą. W celu dostosowania lokalu do własnych potrzeb, ponosi szereg wydatków, np. na instalację klimatyzacji czy instalację elektryczną.

Polecamy: Karta podatkowa - poradnik użytkownika

W przypadku rozwiązania umowy najmu, dokonane inwestycje przekazuje wynajmującemu bez żadnej opłaty. Istota sprawy dotyczyła możliwości uznania za koszt uzyskania przychodów wartości nieumorzonej, zlikwidowanych inwestycji w obcym środku trwałym.

Samo wykreślenie inwestycji z ewidencji ŚT to za mało

W przedmiotowej interpretacji, organ odmówił prawa zaliczenia nieumorzonej wartości inwestycji do kosztów uzyskania przychodów. W jego opinii, samo wykreślenie inwestycji w obcym środku trwałym z ewidencji na skutek rozwiązania umowy najmu nie oznacza likwidacji tego środka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z inwestycją w obcym środku trwałym mamy do czynienia, gdy podatnik ponosi wydatki na ulepszenie środka trwałego, który nie stanowi jego własności. Ulepszenie to może nastąpić w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji. Inwestycja w obcym środku trwałym jest traktowana jako odrębny środek trwały. Wydatki poniesione na tę inwestycję są kosztem uzyskania przychodów w postaci dokonywanych odpisów amortyzacyjnych.

Kosztem uzyskania przychodów nie mogą być straty powstałe w wyniku likwidacji środka trwałego, gdy utracił on swoją przydatność gospodarczą w związku ze zmianą rodzaju działalności. Stąd (wnioskując a contrario) oznaczałoby to, że w każdym innym przypadku likwidacji środka trwałego, pod warunkiem że podatnik prowadzi dotychczasowy rodzaj działalności, powstałe straty byłyby kosztami uzyskania przychodów.

W praktyce likwidacja inwestycji w obcym środku trwałym i jej rozliczenie jest kwestią sporną. Wynika to z faktu, że pojęcie straty nie zostało zdefiniowane w ustawie o CIT.

Odwołując się do znaczenia językowego, strata oznacza ubytek, szkodę. W związku z tym, organy stoją na stanowisku, że likwidacja musi oznaczać fizyczne zużycie, zniszczenie środka trwałego, pozbawienie go cech kompletności i zdatności do użytkowania.

Co za tym idzie, przekazanie poniesionych nakładów wynajmującemu, w związku z rozwiązaniem umowy najmu nie jest likwidacją. Inwestycje dokonane w lokalu nie ulegają zniszczeniu, nie są demontowane.

Polecamy: Jak wybrać formę opodatkowania firmy

Podatnik jedynie zaprzestaje ich używania co nie wpływa na kompletność i zdatność do dalszego użytkowania. Tym samym, podatnik nie może uznać za koszty uzyskania przychodów strat z tytułu likwidacji środka trwałego w wielkości odpowiadającej nieumorzonej jego wartości.

Organy podatkowe zasadniczo podtrzymują takie stanowisko w kolejnych pismach (potwierdza to kolejna, powołana na wstępie interpretacja podatkowa). Niemniej, sądy nie są już w pełni zgodne w tej kwestii. Wykształciły się dwie przeciwstawne linie orzecznicze.

Sądy administracyjne nie mają pewności

Część sądów, odmiennie do organów podatkowych twierdzi, że utożsamianie likwidacji z fizycznym zużyciem środka trwałego jest błędne. Co więcej, wskazują na bezpodstawne zawężenie znaczenia pojęcia likwidacji, argumentując to wykładnią językowa, systemową i celowościową. Dokonanie likwidacji uzależnione jest od decyzji podatnika. Wybór ten należy rozpatrywać w odniesieniu do utraty przydatności gospodarczej, a także rodzaju prowadzonej działalności.

Jeśli nastąpi utrata tej przydatności, a podatnik kontynuuje dotychczasowy rodzaj działalności, powstałe straty są kosztem uzyskania przychodu. W wyniku rozwiązania umowy najmu, podatnik zaprzestaje użytkowania inwestycji w obcym środku trwałym. W tym sensie, inwestycje te tracą dla niego przydatność gospodarczą (por. wyrok NSA z dnia 24 maja 2011r, sygn. akt II FSK 33/10).

Z drugiej strony w praktyce można również przytoczyć wyroki sądów, które w pełni akceptują stanowisko organów podatkowych. Odwołując się do wąskiego znaczenia pojęcia likwidacji oraz do funkcji dokonywania odpisów amortyzacyjnych wskazuje się: „Likwidować to usuwać, pozbywać się czegoś, uwalniać się od czegoś. Skoro dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych "wykorzystywanych przez podatnika na potrzeby" oraz "prowadzoną przez niego działalność gospodarczą" wiąże się z bezpośrednim, a więc fizycznym ich wykorzystywaniem przez podatnika, to również likwidacja tego środka następuje poprzez fizyczne jego unicestwienie.” (wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2011r., sygn. akt II FSK 123/10).

Reasumując: w świetle najnowszych interpretacji organów podatkowych, wydaje się, że podatnik ma nikłe szanse, aby obronić stanowisko, że koszty nieumorzonej inwestycji w obcym środku trwałym (która nie została fizycznie zlikwidowana), stanowią koszt uzyskania przychodów. Dopiero w postępowaniu przed sądami, jest możliwość korzystnej interpretacji przepisów. Niemniej, mając na uwadze niejednomyślność sądów, podatnik nie ma gwarancji korzystnego rozstrzygnięcia. Regulacje dotyczące likwidacji środków trwałych są nieprecyzyjne, niejednoznaczne, a w konsekwencji nie pozwalają na bezpieczne rozliczenia podatkowe.

Kornelia Kazior, ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

REKLAMA