REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odsetki od kredytu zaciągniętego na wypłatę dywidendy mogą być kosztem podatkowym

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Odsetki od kredytu zaciągniętego na wypłatę dywidendy mogą być kosztem podatkowym
Odsetki od kredytu zaciągniętego na wypłatę dywidendy mogą być kosztem podatkowym

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny wydał precedensowy wyrok, w którym zajął stanowisko odmienne od tez grudniowej uchwały NSA poszerzonego składu 7 sędziów. W korzystnym dla podatnika orzeczeniu z 3 kwietnia 2012 r. NSA zezwolił bowiem na zaliczanie w poczet kosztów podatkowych wydatków z tytułu odsetek, uiszczonych przez spółkę w związku z zaciągnięciem kredytu na wypłatę dywidendy.

Zaciągnięcie kredytu na sfinansowanie dywidendy w sytuacji lokowania posiadanych środków pieniężnych w pokrycie bieżących wydatków mających na celu zabezpieczenie płynności finansowej spółki, należy uznać za działanie zmierzające do zabezpieczenia i zachowania źródła przychodów, co skutkuje spełnieniem przesłanek z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Autopromocja

To zasadnicza teza wynikająca z ustnego uzasadnienia wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 3 kwietnia 2012 r., II FSK 249/12.

Kredyt na wypłatę dywidendy

Sprawa dotyczyła spółki, której udziałowcy zamierzali podjąć uchwałę w sprawie podziału zysku. Jednym z jej elementów była wypłata dywidendy.

Jednak środki, którymi spółka dysponowałam przeznaczane były na rozwój oraz bieżącą działalność. Wskutek tego, pomimo wygenerowania dodatniego wyniku, spółka nie dysponowała gotówką dla dokonania wypłaty dywidendy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W celu zadośćuczynienia temu obowiązkowi, spółka zdecydowała się na zaciągnięcie kredytu. W przeciwnym wypadku terminowa wypłata dywidendy nie byłaby bowiem możliwa. 

Na tle powyższego stanu faktycznego, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy odsetki od kredytu na wypłatę dywidendy może zaliczyć w poczet kosztów podatkowych.

Przedstawiając własne stanowisko, spółka wskazała, że dywidenda jest formą podziału dochodu osiągniętego przez spółkę z prowadzonej działalności, jest zatem zależna od działalności spółki i ściśle z nią związana. Wydatek w postaci kosztów kredytu stanowić będzie zatem koszt uzyskania przychodów.

Czy dywidenda niepieniężna jest opodatkowana CIT?

Fiskus mówi: „nie”

Organ podatkowy uznał to stanowisko za nieprawidłowe.

Wskazał, że pozyskanie środków na wypłatę dywidendy ma bezpośredni związek z czystym zyskiem podlegającym podziałowi. Oznacza to, że dotyczy tej części osiągniętego dochodu, która pozostanie po opodatkowaniu CIT.

W związku z tym, również wydatki związane z kredytem zaciągniętym na wypłatę dywidendy w postaci odsetek, jako związane z kategorią wydatków nie będących kosztami uzyskania przychodów, nie mogą być uznane za takie koszty.

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z 4 listopada 2009 (sygn. akt I SA/Wr 1250/09) uchylił przedmiotową interpretację.

Sąd wskazał, że niewątpliwie zaciągnięcie kredytu na sfinansowanie dywidendy w sytuacji lokowania posiadanych środków pieniężnych w pokrycie bieżących wydatków mających na celu zabezpieczenie płynności finansowej firmy należy uznać za działanie zmierzające do zabezpieczenia i zachowania źródła przychodów, co skutkuje spełnieniem przesłanek z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Uzasadniając wyrok, sąd powołał się na bogaty dorobek orzeczniczy wojewódzkich sądów administracyjnych.

NSA inaczej niż w uchwale 7 sędziów!

Naczelny Sąd Administracyjny początkowo zawiesił postępowanie kasacyjne, gdyż stwierdził, że rozstrzygnięcie sprawy zależy od wyniku postępowania dotyczącego zagadnienia prawnego przedstawionego przez skład orzekający w sprawie o sygn. II FSK 124/10.

W dniu 12 grudnia 2011 r. powiększony skład Naczelnego Sądu Administracyjnego udzielił odpowiedzi na pytanie prawne skierowane w tej sprawie, podejmując uchwałę o sygn. II FPS 2/11.

W konsekwencji, NSA postanowił o podjęciu zawieszonego postępowania. Zdecydował się jednak na oddalenie skargi kasacyjnej.

Uzasadniając wyrok, NSA stwierdził, że zaciągnięcie kredytu na wypłatę dywidendy należy traktować jak wydatek związany z prowadzoną działalnością gospodarczą, który może stanowić koszt uzyskania przychodów.

Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił, że działanie spółki należy uznać za zmierzające do zabezpieczenia i zachowania źródła przychodów. Sąd powołał się przy tym na wyrok NSA z 10 czerwca 2009 r. (sygn. akt II FSK 234/08), w którym stwierdzono, że zaciągnięcie przez spółkę kredytu na wypłatę dywidendy należy taktować, jako wydatek związany z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, albowiem osiąganie zysku jest zarówno podstawowym celem funkcjonowania spółki akcyjnej, jak i wspólników, których kapitał zaangażowany jest w funkcjonowanie spółki i osiąganie przez nią przychodów.

Orzekając w ten sposób, sąd wypowiedział się w sposób odmienny, niż wynikało to z uchwały wydanej przez skład siedmiu sędziów NSA z 12 grudnia 2011 r. (sygn. akt II FPS 2/11).

W przedmiotowej uchwale powiększony skład NSA uznał, że  odsetki oraz inne wydatki związane z kredytem zaciągniętym przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością  na wypłatę dywidendy należnej jej udziałowcom, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, nie są kosztem uzyskania przychodów tej spółki.

Odsetki od kredytu przeznaczonego na wypłatę dywidendy nie są kosztem uzyskania przychodu – skutki uchwały NSA

Katarzyna Baszak jest konsultantem w Zespole Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA