REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rabat obniżający koszty zakupu - jak i kiedy trzeba rozliczyć go w kosztach uzyskania przychodu

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
CIT; koszty; rabat obniżający koszty zakupu; koszty uzyskania przychodu
CIT; koszty; rabat obniżający koszty zakupu; koszty uzyskania przychodu
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy miewają wątpliwości jak i kiedy powinni rozliczyć podatkowo rabat obniżający koszty z tytułu nabycia towarów. Na te pytania odpowiedział w interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi.

1. Zdarza się, że firmy zajmujące się działalnością handlową otrzymują rabaty na zakupione towary handlowe. Jeżeli są to rabaty, które można odnieść do konkretnych zakupów, ich wartość powinna pomniejszać koszty uzyskania przychodów.

Autopromocja

2. Moment uwzględnienia korekty kosztu w rachunku podatkowym zależy od momentu otrzymania rabatu. Co do zasady, rabat powinien pomniejszać koszty w tym samym roku, w którym podatnik osiąga przychody z tytułu dalszej sprzedaży towarów objętych rabatem.

3. Może się jednak zdarzyć, że otrzymanie rabatu nastąpi po zakończeniu roku podatkowego, w którym powstały wspomniane powyżej przychody. W takim przypadku odniesienie rabatu do roku osiągnięcia przychodu jest możliwe tylko wtedy, gdy rabat został otrzymany przed złożeniem zeznania podatkowego za ten rok, a także przed upływem terminu do jego złożenia. W przypadku podatników obowiązanych do sporządzenia sprawozdania finansowego dochodzi dodatkowy warunek: otrzymanie rabatu nie może nastąpić później niż do dnia sporządzenia tego sprawozdania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, wydanej w imieniu Ministra Finansów 17 września 2012 r. (nr IPTPB3/423-268/12-2/PM).

Jak obniżyć koszt zakupu mieszkania?

Rabat po sporządzeniu sprawozdania

Sprawa dotyczyła spółki, która zajmuje się sprzedażą ciągników i innych maszyn rolniczych, które sprowadza z zagranicy. Spółka zakupiła pewną ilość ciągników w 2011 r. Z kolei w lipcu 2012 r. otrzymała notę kredytową, datowaną na 30 czerwca 2012 r., w której udokumentowano rabat (nazywany przez dostawcę „bonusem”), czyli zmniejszenie ceny wspomnianych powyżej ciągników.

W nocie wskazano nie tylko zbiorczą kwotę rabatu, ale także rozdzielono ją na poszczególne maszyny, dodając daty i numery faktur, do których odnosiły się obniżki o określonych wartościach. Warunkiem otrzymania rabatu była zapłata za wszystkie ciągniki, które były nim objęte. Spółka spełniła ten warunek w czerwcu 2012 r. Pod koniec czerwca, czyli jeszcze przed otrzymaniem noty kredytowej, zatwierdziła sprawozdanie finansowe.

W kontekście przedstawianego stanu faktycznego, przedstawiciele spółki zastanawiali się, w jakim okresie odzwierciedlić notę kredytową w rozliczeniach z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Dla rozstrzygnięcia tej kwestii ważna była okoliczność, że część ciągników objętych rabatem została sprzedana krajowym odbiorcom w 2011 r., część w 2012 r. przed otrzymaniem noty kredytowej, a dalsza część wciąż pozostawała w magazynie.

Rabat pomniejsza koszty

Dla wyjaśnienia kwestii odniesienia rabatu do odpowiednich lat podatkowych spółka złożyła wniosek o interpretację do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, działającego w imieniu Ministra Finansów.

Jak rozliczyć podatkowo udzielone bonifikaty?

We wniosku przedstawiła własne stanowisko, wedle którego rabat powinien być – w każdym przypadku – odzwierciedlany w rachunku podatkowym jako pomniejszenie kosztów. W przypadku rabatu dotyczącego ciągników sprzedanych w roku poprzednim (2011) oraz ciągników sprzedanych w 2012 r., ale przed otrzymaniem noty kredytowej, pomniejszenie kosztów powinno być dokonane „na bieżąco” – w deklaracji składanej po otrzymaniu wspomnianej noty. Z kolei rabat dotyczący ciągników, które, w momencie otrzymania noty, były jeszcze w magazynie – powinien być rozpoznany jako pomniejszenie kosztów potrącanych w momencie, w którym nastąpi ich sprzedaż.

Po rozpatrzeniu wniosku dyrektor IS wydał interpretację, w której stwierdził, że stanowisko spółki było prawidłowe.

Uzasadniając rozstrzygnięcie, dyrektor nie miał wątpliwości, że rabat jest wielkością, która pomniejsza koszty. Nie miał też wątpliwości, że chodzi o koszty ze sprzedaży ciągników, a więc koszty bezpośrednio związane z przychodami.

Główna trudność polegała na tym, że ustawa o CIT reguluje wprost zasady potrącania takich kosztów, ale nie zasady ich korygowania w dół. W związku z tym dyrektor uznał – podobnie, jak spółka wnioskująca o interpretację – że należy się odwołać do wspomnianych zasad potrącania i zastosować je odpowiednio do korygowania.

Potrącanie kosztów bezpośrednich

Wspomniane powyżej zasady wynikają z art. 15 ust. 4, 4b i 4c ustawy o CIT. Pierwszy z tych przepisów wprowadza ogólną regułę, wedle której koszty bezpośrednio związane z przychodami powinny być rozpoznawane w roku, w którym rozpoznaje się powiązane z nimi przychody.

Zaznaczono w nim również, że ta reguła może być stosowana bez żadnych modyfikacji, jeżeli koszt poniesiono w roku osiągnięcia odpowiedniego przychodu lub w latach poprzednich.

Rzecz się komplikuje, jeżeli koszt został poniesiony po zakończeniu roku, w którym powstał odpowiadający mu przychód. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 15 ust. 4c, rozpoznanie kosztu następuje – co do zasady – w roku, w którym poniesiono koszt, choćby nawet przychód został osiągnięty w latach poprzednich.

Jak i za co udzielać rabatów

Wyjątkiem są przypadki, w których poniesienie kosztu nastąpiło w roku następującym po roku osiągnięcia przychodu, ale – mimo to – podatnik ma szansę na wykazanie kosztu w roku osiągnięcia przychodu.

Zgodnie z koncepcją wyrażoną w ustawie o CIT, taka szansa pojawia się wtedy, gdy spełnione są łącznie trzy warunki: poniesienie kosztu nastąpiło a) przed złożeniem zeznania podatkowego dotyczącego roku osiągnięcia przychodu, b) przed upływem ustawowego terminu do złożenia tego zeznania i c) przed sporządzeniem sprawozdania finansowego za rok osiągnięcia przychodu (ten ostatni warunek dotyczy tylko tych podatników, którzy mają obowiązek sporządzenia sprawozdania).

Czy wydatki na zakup bonów towarowych można zaliczyć do kosztów?

Jeżeli wszystkie powyższe warunki są spełnione, to podatnik – zgodnie z art. 15 ust. 4b ustawy o CIT – powinien potrącić koszt w roku osiągnięcia przychodu, choćby ten koszt został poniesiony później.

Koszt i korekta kosztu – te same zasady

Wspomnieliśmy już, że zdaniem dyrektora IS, zasady dotyczące potrącania kosztów bezpośrednio związanych z przychodami powinny być odpowiednio stosowane do zdarzeń, które powodują ich korektę. Temu podejściu trudno cokolwiek zarzucić.

Idąc tym tropem dyrektor musiał zauważyć, że nota kredytowa dotyczyła towarów, które spółka zakupiła w 2011 r. i częściowo sprzedała w tym samym 2011 roku. Jednocześnie, wspomniana nota wpłynęła do spółki w lipcu 2012 r., kiedy sprawozdanie finansowe za rok 2011 było nie tylko sporządzone, ale nawet zatwierdzone (nie mówiąc o tym, że upłynął termin do złożenia rocznego zeznania CIT). Dlatego – w odniesieniu do towarów sprzedanych w 2011 r. – nie można było odnieść korekty kosztów do roku osiągnięcia przychodów.

W konsekwencji, zgodnie z art. 15 ust. 4c, należało rozpoznać tę korektę w 2012 r., a więc w roku otrzymania rabatu, przy czym najlepszym sposobem było uwzględnienie korekty „na bieżąco”, przy uiszczaniu najbliższej zaliczki.

Jak udokumentować obniżenie przychodu poprzez bonifikaty

Ten sam sposób rozliczenia był właściwy, jeśli chodzi o korektę dotyczącą ciągników sprzedanych w 2012 r., ale przed otrzymaniem noty kredytowej. Do tych ciągników należało zastosować zasadę, wynikającą z art. 15 ust. 4, polegającą na tym, że koszt, a także korekta kosztu, powinny być odniesione do okresu, w którym wystąpił powiązany z nimi przychód.

Ponieważ korekty nie można było rozpoznać w momencie dokonania dalszej sprzedaży ciągników, bo wtedy nie było jeszcze noty kredytowej, należało to zrobić niezwłocznie po tym, kiedy ta nota wpłynęła.

Ostatnia kwestia to rozpoznawanie rabatów dotyczących tej części ciągników, które – w momencie otrzymania noty kredytowej – były w magazynie spółki. W tym zakresie nie było żadnych komplikacji, a co za tym idzie, spółka może rozpoznawać korekty razem z całością kosztów zakupu – wtedy, kiedy będzie sprzedawać poszczególne ciągniki.

Piotr Kaim, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA