| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > CIT > Koszty > Czy wydatki na uzyskanie certyfikatów jakości stanowią koszty podatkowe

Czy wydatki na uzyskanie certyfikatów jakości stanowią koszty podatkowe

W związku z rozwojem produkcji materiałów budowlanych, spółka będzie zobowiązana do pozyskania atestów uprawniających do wprowadzenia niektórych wyrobów na rynek. Dodatkowo spółka ma zamiar uzyskać certyfikaty jakościowe, aby uatrakcyjnić wizerunek firmy. Czy istnieje możliwość zaliczenia wydatków poniesionych na ten cel do kosztów uzyskania przychodów?

RADA

Wydatki na uzyskanie atestów na produkty, certyfikatów jakości etc., związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, stanowią koszty podatkowe. Są to jednocześnie koszty pośrednie, które powinny być rozliczone w momencie ich poniesienia.

UZASADNIENIE

W celu uatrakcyjnienia oferty, zbudowania przewagi nad konkurencją, wiele firm pozyskuje różnego rodzaju certyfikaty, atesty etc. Uzyskanie części z nich jest obowiązkowe, tj. umożliwia przedsiębiorcy prowadzenie danego rodzaju działalności, czy też np. wprowadzenie na rynek konkretnego produktu. Pozyskanie innych nie jest niezbędne do prowadzenia działalności. Niemniej jednak wielu przedsiębiorców uzyskuje je w celu promowania marki, potwierdzenia wysokiej jakości oferowanych produktów czy wyróżnienia się na tle konkurencji.

Zasadniczo wydatek na każdy ze wskazanych rodzajów certyfikatów czy atestów stanowi koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 updop. Bez wątpienia posiadają one związek z prowadzoną działalnością i zostały poniesione w celu uzyskania przez spółkę przychodów. Co więcej, tego rodzaju wydatki nie są bezpośrednio wymienione w ramach wyliczenia wydatków niestanowiących kosztów podatkowych w art. 16 ust. 1 updop. Zależność pomiędzy poniesionym wydatkiem a przydatnością nabytych w ten sposób uprawnień jest stosunkowo łatwa do wykazania. Potwierdza to interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 27 lipca 2009 r., sygn. ILPB3/423-324/09-3/ŁM:

(...) wydatki ponoszone na uzyskanie aprobat technicznych na sprzedawane wyroby budowlane należy uznać za poniesione w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Bez właściwych aprobat Spółka nie mogłaby sprzedawać wyrobów.

Cytowana interpretacja dotyczyła atestów, których uzyskanie jest warunkiem niezbędnym do sprzedaży. W przypadku certyfikatów jakości (nieobowiązkowych) możliwość ich zaliczenia do kosztów podatkowych potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 19 marca 2013 r., sygn. ITPB1/415-1342/12/IG.

Prowizja od kredytu - jednorazowy koszt w dacie poniesienia

W jakim momencie wydatki na certyfikaty są kosztem

Istotną kwestią z punktu widzenia rozliczania wydatków ponoszonych na uzyskanie certyfikatów jest właściwy moment ujęcia ich jako kosztu podatkowego.

Wydatki, o których piszą Państwo w pytaniu, nie są wydatkami bezpośrednio związanymi z określonymi przychodami i stanowią pośrednie koszty prowadzonej działalności. Potwierdza to m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 19 marca 2013 r., sygn. ITPB1/415-1342/12/IG:

reklama

Narzędzia księgowego

Partner merytoryczny

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Dwojewski

Prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i prawa oświatowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »