| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > CIT > Najczęstsze problemy > Termin ważności certyfikatu rezydencji bez wpisanego okresu ważności

Termin ważności certyfikatu rezydencji bez wpisanego okresu ważności

Otrzymaliśmy od naszego zagranicznego kontrahenta certyfikat rezydencji. Nie ma on jednak zakreślonego żadnego okresu ważności. Księgowa poinformowała nas, że w takim przypadku, w związku ze zmianą przepisów, certyfikat ten będzie ważny tylko przez dwanaście miesięcy i tylko przez ten okres będziemy mogli go uwzględniać przy rozliczeniach podatkowych tego kontrahenta. Poradziła, żebyśmy poprosili o nowy certyfikat z wyznaczonym dłuższym okresem ważności, jeśli nie chcemy być zmuszeni do ponawiania prośby o kolejny certyfikat co dwanaście miesięcy. Czy rzeczywiście przepisy uległy takiej niekorzystnej zmianie?

Tak. Obie ustawy o podatkach dochodowych zostały znowelizowane w tym zakresie na niekorzyść podatni­ków i płatników. W zmienionych ustawą z 29 sierpnia 2014 r. przepisach art. 41 ust. 9a updof oraz art. 26 ust. 1i updop ograniczono do dwunastu miesięcy okres, w jakim płatnik zobowiązany do poboru podatku w związ­ku z dokonywaniem wypłat na rzecz podmiotu zagranicznego, może uwzględniać przedłożony mu przez ten podmiot certyfikat rezydencji niezawierający okresu jego ważności. Okres dwunastomiesięczny jest liczony w takim przypadku od dnia wydania certyfikatu.

Certyfikat rezydencji odgrywa istotną rolę przy poborze podatku, realnie wpływając na jego wysokość. Zastosowanie bowiem stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca sie­dziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Płatnik dysponujący ważnym certyfikatem rezydencji może zatem zastosować korzystniejsze dla podatnika rozwiązania podatko­we, bez obawy o narażenie się na odpowiedzialność za niepobranie podatku bądź zaniżenie jego wysokości.

Zmiana ta z jednej strony niejako wymusi częstszą weryfikację rezydencji podatkowej podmiotów zagra­nicznych, z drugiej jednak strony przeoczenie momentu upływu ustawowego terminu, w którym certyfikat może być uwzględniany, może spowodować, że nieświadomy obowiązku zaktualizowania certyfikatu podmiot zagraniczny nie dostarczy nowego dokumentu. W takiej sytuacji płatnik pobrawszy podatek w niższej wyso­kości bądź nie pobrawszy go wcale na podstawie nieaktualnego certyfikatu narazi się na odpowiedzialność z tego tytułu.

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dlatego ważne jest precyzyjne określenie momentu, od którego certyfikat nie powinien być dłużej uwzględ­niany przez płatnika i odpowiednio wczesne przekazanie tej informacji podatnikowi, tak aby mógł on zdążyć z dostarczeniem płatnikowi nowego certyfikatu, który może być uwzględniany przez płatnika przez kolejny dwunastomiesięczny okres (o ile dokument ten wciąż nie będzie zawierał okresu jego ważności).

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 41 ust. 9a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1863)
  • art. 26 ust. 1i ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 851; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1662)
  • art. 1 pkt 24 lit. b) oraz art. 2 pkt 25 lit. b) ustawy z 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób praw­nych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 1328)

Anna Welsyng - radca prawny, doradca podatkowy

reklama

Narzędzia księgowego

Partner merytoryczny

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Agata Kowalska

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »