| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > CIT > Podatnicy i zakres opodatkowania > Zmiany w PIT i CIT od 2015 roku - kontrolowane spółki zagraniczne (CFC)

Zmiany w PIT i CIT od 2015 roku - kontrolowane spółki zagraniczne (CFC)

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw z 29 sierpnia 2014 r. została podpisana przez Prezydenta 16 września i oczekuje na publikację w Dzienniku Ustaw. Obejmuje ona w szczególności zmiany w prawie zmierzające do opodatkowania dochodów tzw. kontrolowanych spółek zagranicznych (ang. Controlled Foreign Corporation, dalej: CFC) na poziomie partycypujących w nich polskich podatników.

Co do zasady, przepisy dotyczące CFC wejdą w życie pierwszego dnia czwartego miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia ustawy – jeżeli zatem ustawa zostanie ogłoszona jeszcze we wrześniu 2014 r., to regulacje CFC zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2015 r. Zgodnie z przepisami przejściowymi, podatnicy podatku dochodowego będą obowiązani stosować regulacje CFC począwszy od roku podatkowego zagranicznej spółki, który rozpocznie się nie wcześniej niż z dniem wejścia w życie tych przepisów.

Poniżej znajdą Państwo komentarz ekspertów Deloitte odnoszący się do głównych założeń oraz praktycznych konsekwencji uchwalonych regulacji dotyczących CFC, jak również krótką listę innych wybranych zmian w przepisach podatkowych objętych nowelizacją.

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw

I. Główne założenia wprowadzenia regulacji CFC

  • Regulacja CFC przewiduje 19% opodatkowanie dochodów uzyskiwanych przez tzw. zagraniczne spółki kontrolowane na poziomie „partycypującego” polskiego podmiotu.
  • Nowelizacja nakierowana jest m.in. na przeciwdziałanie przenoszeniu do krajów o preferencyjnych systemach podatkowych aktywów generujących tzw. przychody pasywne, czyli np. dochody z dywidend, praw autorskich i odsetek.
  • Analogiczne uregulowania CFC obejmą zasadniczo podatników obu ustaw o podatkach dochodowych (CIT, PIT), tak więc zarówno spółki mające siedzibę w Polsce oraz osoby fizyczne będące polskimi rezydentami dla celów podatkowych.
  • Definicja zagranicznej spółki kontrolowanej obejmuje generalnie podmioty, których siedziba znajduje się w (i) kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, (ii) kraju z którym Polska lub Unia Europejska nie zawarły umowy dającej podstawę do uzyskania informacji podatkowych (np. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania) oraz (iii) zagraniczne spółki spełniające określone w ustawie warunki, takie jak w uproszczeniu – generowanie w przeważającej części pasywnego przychodu opodatkowanego stawką niższą niż 14,25% (ewentualnie zwolnienie lub wyłączenie tego przychodu z opodatkowania).
  • Możliwe są pewne wyłączenia z opodatkowania zagranicznych spółek kontrolowanych, m.in. w przypadku prowadzenia przez nie "rzeczywistej działalności gospodarczej" lub nieprzekroczenia odpowiedniego progu przychodowego (EUR 250 k).
  • Możliwość częściowego odliczenia w Polsce podatku zapłaconego przez zagraniczną spółkę kontrolowaną w państwie jej siedziby / zarządu oraz inne dostępne preferencje / odliczenia.

II. Praktyczne konsekwencje wprowadzenia przepisów o CFC

Pragniemy zaznaczyć, iż praktyczne konsekwencje będą zależały m.in od praktyki organów podatkowych, która ukształtuje się po nowelizacji. Na obecnym etapie warto jednak:

  • Przeprowadzić analizę struktury grupy kapitałowej z perspektywy występowania w grupie spółek o statusie zagranicznych spółek kontrolowanych w rozumieniu nowych przepisów (możliwe trudności w zaklasyfikowaniu podmiotu na potrzeby CFC wynikające ze specyfiki zagranicznych podmiotów / niejasności wprowadzanych przepisów).
  • W przypadku identyfikacji takiego podmiotu w strukturze grupy należy zastanowić się nad potencjalnymi konsekwencjami, tj. w szczególności koniecznością zapłaty dodatkowego podatku, nowymi obciążeniami administracyjnymi (m.in. obowiązek prowadzenia rejestru / ewidencji na potrzeby CFC oraz przedstawienia ich na żądanie organu w terminie 7 dni) oraz możliwymi problemami związanymi z określeniem podstawy opodatkowania.
  • Dodatkowo, mogą Państwo rozważyć sposoby modyfikacji struktury grupy, które mogłyby doprowadzić do ewentualnego zmniejszenia / wyeliminowania obciążeń fiskalnych i administracyjnych wynikających z proponowanych przepisów.

Umowy zlecenia 2014 / 2015 – składki ZUS

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

III. Inne wybrane zmiany proponowane w nowelizacji

Poza wskazanymi wyżej regulacjami dotyczącymi CFC nowelizacja obejmuje inne liczne zmiany w ustawach o podatkach dochodowych. Przykładowo nowelizacja reguluje również m.in.:

  • zmianę przepisów w zakresie niedostatecznej kapitalizacji, w tym m.in. objęcie regulacją odsetek od pożyczek udzielonych przez udziałowców z udziałem pośrednim, wprowadzenie nowego współczynnika zadłużenia do kapitału zakładowego, a także wprowadzenie alternatywnej metody zaliczania odsetek od pożyczek do kosztów uzyskania przychodów,
  • zmiany w przepisach dotyczących opodatkowania m.in. przychodów dywidendowych,
  • regulacje dotyczące wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci tzw. komercjalizowanej własności intelektualnej (nowa definicja ustawowa),
  • doprecyzowanie przepisów dotyczących rozpoznania przychodów z tytułu niepodzielonego zysku przy przekształceniu formy prawnej podatnika,
  • wskazanie sposobu określenia wartości przychodów i kosztów w przypadku świadczeń niepieniężnych (m.in. przychód przy przekazaniu dywidendy rzeczowej),
  • doprecyzowanie i modyfikacje przepisów stosowanych w przypadku przeprowadzania restrukturyzacji (dotyczące m.in. mechanizmu „wymiany udziałów”),
  • doprecyzowanie i modyfikacje przepisów dotyczących cen transferowych i dokumentacji podatkowej (również w zakresie obowiązków nakładanych m.in. na podmioty prowadzące wspólne przedsięwzięcie),
  • ujednolicenie przepisów PIT i CIT w zakresie dotyczącym płatników zryczałtowanego podatku dochodowego, jak również określenie zasad stosowania certyfikatów rezydencji niezawierających okresu ważności.
reklama

Narzędzia księgowego

Partner merytoryczny

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Biuro rachunkowe PROGRES s.c.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »