| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > CIT > Przychody i dochód > Kiedy powstaje przychód z tytułu płatności za towary kartą podarunkową?

Kiedy powstaje przychód z tytułu płatności za towary kartą podarunkową?

Przychód spółki będzie stanowiła kwota wynagrodzenia należnego od jej klientów, a nie sama wartość sprzedanych kart podarunkowych. Powstanie on w dacie realizacji karty tj. w chwili dostawy towaru bądź usługi z formą zapłaty kartą lub - gdy karta nie zostanie zrealizowana: w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, w którym upłynął termin jej ważności.

Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 28 lutego 2011 r., IPPB5/423-813/10-3/AS.

Sprawa dotyczyła spółki prowadzącej działalność polegającą na sprzedaży artykułów RTV i AGD poprzez sieć sklepów, a także na usługach związanych z dostawą i instalacją sprzętu. W celu możliwości dotarcia do nowych klientów, spółka planowała wprowadzić możliwość zapłaty za towaru tzw. kartą podarunkową (bonem prezentowym). Karty miały być dokumentami na okaziciela, o określonym nominale i terminie ważności, podlegającymi doładowaniom. Jej nabywcami będą mogły być zarówno osoby prywatne, jak i firmy.

Polecamy: Przychód i dochód to nie to samo.

Na tle tak ukształtowanego stanu faktycznego, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, w którym momencie powstaje obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego - czy w chwili zapłaty za karty podarunkowe oraz za ich doładowanie, czy też w chwili dostawy towaru bądź usługi z formą zapłaty kartą podarunkową?

Zdaniem spółki, karta podarunkowa jest odpowiednikiem bonu towarowego nie będącego towarem ani usługą lecz jedynie dokumentem uprawniającym do ich otrzymania w przyszłości. Zastępuje on zatem środki pieniężne.

W związku z powyższym, nie mieści się on w definicji towaru, prawa majątkowego ani usługi. Przedmiotem opodatkowania będzie dopiero sprzedaż towaru lub usługi w chwili jej realizacji opłaconą kartą podarunkową. Skoro przychód podatkowy winien być rozpoznany w momencie wykonania usługi, wydania towaru, to nie może być rozpoznany powtórnie w momencie otrzymania zapłaty za kartę podarunkową.

Tym samym, zdaniem spółki, otrzymaną zapłatę za kartę należy traktować jako wpłatę na poczet późniejszego wykonania usługi lub wydania towaru. Tego rodzaju przysporzenia są wyłączone z przychodów na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT, zgodnie z którym pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, nie zalicza się do przychodów.

Natomiast w sytuacji, gdy w oznaczonym terminie ważności karty podarunkowej klient nie zrealizuje karty, spółka ma obowiązek rozpoznania przychodu w wysokości niewykorzystanej przez klienta, na ostatni dzień okresu ważności karty, na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT

Organ uznał to stanowisko za prawidłowe. Wyjaśnił, że z definicji znaku legitymacyjnego wynika iż przysługuje za nie ekwiwalent pieniężny. Uzasadnia to, zdaniem organu, tezę, że wydanie karty nie jest wydaniem towaru, ani świadczeniem usługi.

Polecamy: Co to są świadczenia częściowo odpłatne?

Powyższe wskazuje jednoznacznie na fakt, iż przy sprzedaży kart podarunkowych podatnik uzyskuje przychód w postaci otrzymanych pieniędzy. Faktu otrzymania zapłaty za sprzedane karty nie zmienia również okoliczność nie skorzystania przez podmiot trzeci z możliwości zrealizowania bonu, a więc wymiany bonu na towar. Przychód ten staje się bowiem definitywnie należny dopiero w momencie realizacji karty podarunkowej lub w momencie upływu terminu jej ważności.

Podsumowując, Dyrektor Izby Skarbowej uznał, że przychód spółki będzie stanowiła kwota wynagrodzenia należnego od jej klientów, a nie sama wartość sprzedanych kart podarunkowych. Powstanie on w dacie realizacji karty tj. w chwili dostawy towaru bądź usługi z formą zapłaty kartą lub - gdy karta nie zostanie zrealizowana: w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, w którym upłynął termin jej ważności.

Źródło: taxonline.pl

reklama

Narzędzia księgowego

Partner merytoryczny

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Dr n.prawnych Roman Ziembiński

Od ponad 20 lat doradza i asystuje w prowadzeniu postępowań upadłościowych i naprawczych oraz przejmuje tymczasowy zarząd kryzysowy w wielu firmach krajowych i zagranicznych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »