REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przychodów wspólnych nie można podzielić kluczem przychodowym

Kornelia Kazior
Anna Kiereś
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Przychodów wspólnych nie można podzielić kluczem przychodowym
Przychodów wspólnych nie można podzielić kluczem przychodowym

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nie podzieli tak zwanych przychodów wspólnych kluczem przychodowym. Teza ta znalazła potwierdzenie w nowym orzeczeniu WSA we Wrocławiu (nieprawomocny wyrok z dnia 7 czerwca 2011, sygn. akt I SA/Wr 453/11).

Sąd podzielił stanowisko organów podatkowych że przez analogię nie można klucza przychodowego przewidzianego dla kosztów, zastosować dla przychodów wspólnych (zakaz wykładni rozszerzającej dla przepisów formułujących zwolnienia podatkowe).

Autopromocja

Podatnik prowadzący zarówno działalność podlegającą zwolnieniu jak i opodatkowaną, jest zobligowany do wydzielenia organizacyjnego działalności strefowej (zwolnionej z podatku). Obowiązek ten wynika z uregulowań zawartych w rozporządzeniach strefowych (przykładowo art. § 5 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 20008 w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych).

Polecamy serwis: CIT

To na podatniku leży obowiązek udowodnienia, że powstały przychód i koszty dotyczą działalności strefowej bądź pozastrefowej.

W tym celu powinien w księgach rachunkowych dokonać wyodrębnienia.. Dla kosztów wspólnych tj. kosztów które dotyczą zarówno działalności strefowej jak i pozastrefowej, ale których nie można metodą bezpośredniego przypisania odpowiednio rozliczyć, uzasadnione jest zastosowanie klucza wynikającego z art. 15 ust. 2 i ust. 2a ustawy o CIT .

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawodawca jednocześnie nie przewidział odpowiedniej regulacji dla przychodów wspólnych. Nie pozwolił również na odpowiednie stosowanie powołanej regulacji dla rozliczenia przychodów. W związku z tym powstaje wątpliwość, czy w obowiązujących przepisach mamy lukę prawną a przede wszystkim jak podatnik ma rozliczyć przychody wspólne.

Przychód wspólny to przychód powstały w związku z prowadzeniem zarówno działalności strefowej jak i pozastrefowej, a którego nie można rozliczyć dokonując bezpośredniego przypisania. Przykładem są np. dodatnie różnice kursowe które powstające od transakcji zakupu rozliczanej jako koszt wspólny np. różnice kursowe od zakupu usługi marketingu.

Podobnie w przypadku odszkodowań wypłacanych w związku z zaistnieniem zdarzeń, których nie można uznać ani za strefowe ani za pozastrefowe np. odszkodowanie OC w związku z uszkodzeniem samochodu wykorzystywanego dla obu działalności.

W przedmiotowej sprawie sąd podzielił dotychczasowe stanowiska organów podatkowych. Tym samym jeśli nie jest możliwe ustalenie, czy dany przychód korzysta w całości ze zwolenianie albo nie można go bezpośrednio przypisać do działalności strefowej oraz pozastrefowej, podatnik powinien całość przychodów opodatkować na zasadach ogólnych.
Przyjęcie takiej zasady niesie za sobą skutek w postaci zmniejszenia kwoty dochodu podlegającej zwolnieniu od podatku a podwyższenie podstawy opodatkowania.

Co za tym idzie, wolniej będzie następowała konsumpcja przyznanej pomocy publicznej.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy, należy uznać stanowisko WSA we Wrocławiu za prawidłowe. Niemniej na uwagę zwraca rozbieżność dotycząca możliwości podziału kosztów wspólnych i jednoczesnego braku możliwości podziału przychodów wspólnych.

Ustawodawca nie przewidział w przepisach prawnych rozwiązania tego problemu. Niestety brak podstawy prawnej do zastosowania przy podziale przychodów wspólnych analogicznego klucza alokacji jak przy kosztach wspólnych jest niewątpliwie czynnikiem działającym na niekorzyść podatników.

Polecamy:Co zmieniło się w VAT od 1 lipca 2011 r.?

Kornelia Kazior, konsultant podatkowy ECDDP
Anna Kiereś, Kierownik Zespołu ds. Specjalnych Stref Ekonomicznych ECDDP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Opłaty za jednorazowe opakowania plastikowe do żywności - rozliczenia VAT, CIT i PIT w 2024 roku [wyjaśnienia Ministerstwa Finansów]

    W komunikacie z 28 marca 2024 r. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie zasad rozliczania opłat pobieranych z tytułu sprzedaży opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje lub żywność na gruncie VAT oraz podatków dochodowych. Komunikat ten nie ma formalnego statusu interpretacji podatkowej ani objaśnień podatkowych.

    Tabela kursów średnich NBP z 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]. Jaki dzisiaj kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    REKLAMA