REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odsetki podatkowe nie są wydatkami na cele statutowe

Piotr Kaim
Doradca podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Wydatkami na cele statutowe nie są odsetki podatkowe
Wydatkami na cele statutowe nie są odsetki podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT), niektóre podmioty mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego w zakresie, w jakim przeznaczają swoje dochody na cele statutowe. Pojęcie celów statutowych powinno być rozumiane ściśle, o czym przypomniał WSA we Wrocławiu.

1. Zgodnie z ustawą o CIT, podmioty których celem statutowym jest m.in. działalność naukowa, oświatowa, kulturalna, a także działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu oraz ochrony zdrowia, korzystają ze zwolnienia podatkowego. Obejmuje ono tę część dochodów, jaka została przeznaczona i wydatkowana na powyższe cele statutowe.

Autopromocja

2. Przez wydatki na cele statutowe rozumie się także opłacanie podatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Trzeba jednak pamiętać, że do tych podatków nie zalicza się kosztów egzekucji administracyjnej, wpłat na PFRON, ani odsetek skarbowych od zaległych zobowiązań publiczno-prawnych, w tym także podatkowych.

Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy wynikające z pisemnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 27 października 2011 r. (sygn. I SA/Gd 790/09).

Cele społecznie użyteczne i zwolnienie podatkowe

Sprawa dotyczyła szpitala, któremu wymierzono zaległość podatkową w podatku dochodowym od osób prawnych za 2009 r. Zaległość wyniosła ok. 590 tys. zł, zaś przyczyną jej określenia było nieprawidłowe – zdaniem organów podatkowych – korzystanie ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

POLECAMY: Zeznanie roczne CIT-8 – kto i kiedy powinien je złożyć?

Przepis ten przewiduje zwolnienie dla podatników, których celem statutowym jest działalność w zakresie ochrony zdrowia, kultury fizycznej i sportu, bądź też realizacja kilku innych celów społecznie użytecznych. Dochody takich podatników są zwolnione od podatku w części, w jakiej zostały przeznaczone na wspomniane cele statutowe.

Powyższa norma ogólna została uzupełniona w art. 17 ust. 1b, który m.in. precyzuje, że warunkiem korzystania ze zwolnienia jest przeznaczenie i wydatkowanie dochodu na cele statutowe bez względu na termin poniesienia wydatku.

Ustawodawca zaznaczył też, że przez wydatkowanie na cele statutowe rozumieć należy m.in. „opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów”. Ten właśnie fragment przepisu stał się główną osią sporu między wspomnianym powyżej szpitalem i organami podatkowymi.

Osoby odpowiedzialne za rozliczenia podatkowe szpitala uznały, że daje on prawo do skorzystania ze zwolnienia w stosunku do dochodu, jaki został przeznaczony i wydatkowany na opłacenie kosztów egzekucji administracyjnej (egzekucja dotyczyła podatków i składek ZUS), odsetek skarbowych (od zaległości podatkowych i ZUS-owskich) oraz wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).

Czy to są cele statutowe?

W trakcie postępowania podatkowego, przedstawiciele szpitala utrzymywali, że wymienione powyżej koszty były związane z podstawową działalnością placówki, więc służyły realizacji celu statutowego wymienionego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jakim jest ochrona zdrowia.

Dodatkowego argumentu dostarczył cytowany już fragment przepisu, dotyczący opłacania podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Zdaniem przedstawicieli szpitala, odsetki skarbowe, koszty egzekucji oraz wpłaty na PFRON są takimi właśnie podatkami.

Niesporna była okoliczność, że wymienione wydatki rzeczywiście nie stanowią kosztów uzyskania przychodów – wynika to z art. 16 ust. 1 pkt 17, 21 i 36 ustawy o CIT. Jednakże – inaczej niż przedstawiciele szpitala – organy podatkowe uznały, że nie są to podatki.

Tymczasem tylko podatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, mogą być uważane za wydatek uzasadniający korzystanie ze zwolnienia. Żadna ze stron nie rezygnowała ze swojego stanowiska i dlatego – w wyniku skargi szpitala – sprawa dotarła do WSA we Wrocławiu.

Sąd uznał, że rację miały organy podatkowe i dlatego skargę oddalił.

Uzasadniając wyrok, w pierwszej kolejności rozważył, czy sporne wydatki mogą być uważane za wydatki przeznaczone na statutowe cele szpitala w sensie ogólnym (abstrahując od szczegółowej normy dotyczącej podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów). Powołując się na pogląd przyjęty przez większość sądów administracyjnych, WSA udzielił odpowiedzi negatywnej.

Zgodnie z tym większościowym stanowiskiem, art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT powinien być interpretowany ściśle, jako że jest to przepis wprowadzający wyjątek od zasady powszechności opodatkowania. Dyrektywa ścisłej interpretacji nakazuje zaś uważać, że „dochód, aby mógł zostać zwolniony z opodatkowania, musi być wydatkowany bezpośrednio, wprost na cel statutowy”.

Podatek i jego definicje

W tej sytuacji, jedyną szansą na obronę stanowiska szpitala było wykazanie, że poniesione przez tę placówkę wydatki na odsetki skarbowe, koszty egzekucji oraz wpłaty na PFRON miały charakter „podatków niebędących kosztami uzyskania przychodów”, przy czym – jak już wspomnieliśmy – spór dotyczył wyłącznie pytania, czy wymienione obciążenia mogą być uważane za podatki. Sąd uznał, że nie mogą. Niestety uzasadnienie, jakim opatrzył ten pogląd, jest mocno nieklarowne i – jak spróbujemy wykazać – ma co najmniej jeden słaby punkt.

Trzeba przy tym podkreślił, że sąd napotkał na trudność wynikającą z tego, że w ustawie o CIT nie ma definicji podatku. Dlatego uznał, że trzeba się odwołać do definicji zawartej w art. 6 Ordynacji podatkowej, wedle której podatkiem jest „publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej”.

Tymczasem przedstawiciele szpitala przekonywali, że trzeba też wziąć pod uwagę inny przepis Ordynacji, czyli art. 3 pkt. 3. Stwierdza on m.in., że „ilekroć w ustawie jest mowa o podatkach – rozumie się przez to również opłaty oraz niepodatkowe należności budżetowe”.

Sąd stwierdził, że ta druga definicja – pozwalająca na rozszerzenie znaczenia słowa „podatki” – nie ma znaczenia dla sprawy, acz nie podał żadnego przekonującego uzasadnienia. Niezależnie od tej luki w uzasadnieniu wyroku, wydaje się, że sama decyzja interpretacyjna była słuszna.

Można o tym wnioskować z brzmienia art. 3 pkt 3, ze szczególnym uwzględnieniem zawartej w nim wzmianki na temat „niepodatkowych należnościach budżetowych”; sugeruje ona, że powołany przepis obejmuje swoim zakresem różne obciążenia, także takie, które nie są podatkami, ale – na skutek szczególnej decyzji ustawodawcy – są traktowane na równi z podatkami na gruncie Ordynacji.

Nic jednak nie wskazuje, by ta decyzja – rozszerzająca znaczenie słowa „podatki” – miała odniesienie do innych ustaw podatkowych, np. do ustawy o CIT.

Zobacz także: Rozliczenie roczne podatku CIT

Po zakończeniu rozważań na temat art. 3 pkt 3 trzeba rozstrzygnąć, czy sporne wydatki szpitala mieściły się w definicji podatku, zawartej w art. 6 Ordynacji podatkowej. Innymi słowy, czy mogły być uznane za „publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenia pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej”.

Sąd trafnie zauważył, że w przytoczonej definicji nie mieszczą się koszty egzekucji administracyjnej, a także wpłaty na rzecz PFRON, bowiem są to obciążenia, które wynikają z ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej; żadna z tych ustaw nie jest ustawą podatkową.

Odsetki też nie są podatkiem?

Sąd poszedł jednak dalej i uznał, że podatkami nie są też odsetki skarbowe, przy czym odniósł tę uwagę do wszystkich odsetek, niezależnie od prawnej podstawy naliczania. W pierwszej kolejności zwrócił uwagę, że znaczna część odsetek, zapłaconych przez skarżący szpital, to odsetki od zaległych składek ZUS-owskich.

Takie odsetki naliczane są na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Nie jest to ustawa podatkowa, więc można się zgodzić z WSA, że odsetki od należności ZUS-owskich nie mogą być uważane za podatki w rozumieniu art. 6 Ordynacji podatkowej, a co za tym idzie – także w rozumieniu ustawy o CIT.

Jednakże szpital płacił też odsetki od podatków w sensie ścisłym i również na takie odsetki przeznaczył część dochodu, którą uznał – właśnie z tego tytułu – za wolną od CIT. Jeżeli uznamy, że odsetki, o których tutaj mowa, mają charakter należności podatkowych, postępowanie szpitala wydaje się – w tym zakresie – prawidłowe.

Sąd uznał inaczej, ale nie podał przekonującego uzasadnienia. Ograniczył się do stwierdzenia – niepopartego żadną argumentacją – że „przepisy Ordynacji (...) w żadnym miejscu nie dają podstaw do traktowania [odsetek] jako podatków (...)”.

POLECAMY: CIT 2011 / 2012 - nowe druki deklaracji, zeznań i informacji

Przypomnijmy jeszcze raz, że w świetle art. 6 Ordynacji, podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej. Tymczasem obowiązek uiszczania odsetek od zaległych należności podatkowych wynika z Ordynacji podatkowej.

Trudno byłoby twierdzić, że nie jest to ustawa podatkowa i dlatego odpada argument, jaki pozwolił zdyskwalifikować odsetki od zaległości ZUS-owskich, koszty egzekucyjne i wpłaty na PFRON. Wydaje się też, że odsetki od zaległości ściśle podatkowych mają wszystkie inne cechy, które charakteryzują podatki w świetle kluczowej dla sprawy definicji. W szczególności, są świadczeniem publicznoprawnym, nieodpłatnym, przymusowym oraz bezzwrotnym. Jeżeli są powody, dla których sąd uważa inaczej, powinien je wskazać w uzasadnieniu wyroku.

Autor jest doradcą podatkowym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    REKLAMA