| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > CIT > Przychody i dochód > Rabat naturalny nie jest nieodpłatnym świadczeniem opodatkowanym CIT

Rabat naturalny nie jest nieodpłatnym świadczeniem opodatkowanym CIT

Aby można było określone świadczenie zaliczyć do kategorii świadczeń nieodpłatnych stanowiących źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu, w świetle art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, musi dojść do stosunku prawnego, w wyniku którego jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, drugi natomiast to świadczenie otrzymuje nieodpłatnie.

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 1 grudnia 2016 r., 2461-IBPB-1-3.4510.912.2016.1.KB.

Sprawa dotyczyła spółki z o.o. należącej do grupy kapitałowej. Spółka prowadzi działalność w zakresie dystrybucji żywności mrożonej w Polsce, w tym dostaw towarów nabywanych uprzednio u dostawców/producentów niezależnych, jak i dostawców/producentów organizacyjnie należących do grupy. W ramach stałej współpracy z dostawcami, w przypadku zakupu przez spółkę określonej ilości towaru dostawcy przekazują gratisowe towary.

W związku z tym, spółka zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem, czy w związku z otrzymywanymi gratisami  ma obowiązek rozpoznać przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Prezentując własne stanowisko spółka wskazała, że otrzymanie gratisów nie kreuje przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia. W ocenie spółki nieodpłatne świadczenie ma miejsce, gdy świadczeniu jednego z podmiotów nie towarzyszy świadczenie drugostronne. Otrzymane przez spółkę gratisy związane są z dokonywanymi u dostawców zakupami. W konsekwencji stanowią swoisty „rabat towarowy”. Zdaniem spółki, udzielenie rabatu wiąże się bezpośrednio z wynagrodzeniem za konkretną dostawę lub dostawy, a dodatkowe towary są wydawane w ramach tego samego stosunku prawnego co ta dostawa/dostawy. Otrzymanie rabatu towarowego nie kreuje zatem po stronie spółki nieodpłatnego świadczenia.

Organ uznał to stanowisko za prawidłowe. W uzasadnieniu podkreślił, że udzielenie rabatu towarowego polega na dodaniu do zakupionego towaru określonej ilości takiego samego towaru. Realizowany jest więc równocześnie z nabyciem określonego towaru, a warunkiem jego otrzymania jest dokonanie zakupu określonej ilości tego towaru. Otrzymanie przez spółkę gratisów stanowiących rabat naturalny, nie powoduje zatem obowiązku rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu wartości otrzymanych nieodpłatnie rzeczy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Patrycja Łukasiewicz

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

Partner merytoryczny

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Justyna Godlewska

Prawnik, aplikantka radcowska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK