REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż odpadów przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność w specjalnej strefie ekonomicznej – skutki w CIT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Sprzedaż odpadów przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność w specjalnej strefie ekonomicznej – skutki w CIT
Sprzedaż odpadów przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność w specjalnej strefie ekonomicznej – skutki w CIT

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnim okresie organy podatkowe prezentują pogląd, że sprzedaż przez przedsiębiorcę strefowego odpadów powstających w procesie produkcyjnym, czyli sprzedaż złomu, jeżeli nie została wymieniona w zezwoleniu na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (SSE) nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podatnik w takim przypadku powinien zaliczyć przychody ze sprzedaży złomu do pozostałych przychodów uzyskiwanych poza działalnością wykonywaną w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

W związku z wyodrębnieniem przychodu z tytułu sprzedaży odpadów jako przychodu pozastrefowego, konieczne jest również ustalenie kosztów poniesionych w celu osiągnięcia tego przychodu (koszty pozastrefowe).

Autopromocja

Ustawa o PDOP  wskazuje, iż w przypadku gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. W myśl powyższego przepisu, podstawową zasadą jest bezpośrednia alokacja kosztów do określonych źródeł przychodów. Dopiero w sytuacji, gdy jest to niemożliwe, stosuje się tzw. klucz przychodowy, tj. dzieli się koszty wspólne według proporcji do określonych rodzajów działalności  (art.15 ust. 2 i ust. 2a ustawy o PDOP). 

Uwzględniając powyższe, w pierwszej kolejności należy ustalić, które wydatki można w sposób bezpośredni powiązać ze sprzedażą odpadów. Punktem wyjścia niewątpliwie powinny być kwoty faktycznie ponoszonych  wydatków na nabycie materiałów produkcyjnych, z których powstają odpady.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce można spotkać dwa stanowiska dotyczące sposobu kalkulacji kosztów uzyskania przychodów z tytułu sprzedaży odpadów.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zgodnie z pierwszym stanowiskiem na koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze sprzedaży odpadów składa się suma wydatków poniesionych na zakup materiałów służących do ich produkcji. W całości zatem koszt nabycia materiałów wykorzystanych do produkcji produktu, który stał się następnie odpadem, powinien stanowić koszt uzyskania przychodów ze sprzedaży odpadu. Pogląd taki został zaprezentowany m.in.: przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 10.06.2011r., znak: ILPB3/423-105/11-3/MM i z 08.05.2013 r., znak: ILPB3/423-65/13-2/AO oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 12.02.2016 r., znak: ITPB3/4510-615/15/MK.

Z kolei zgodnie z drugim stanowiskiem, koszt odpowiadający przychodowi ze sprzedaży opadów powinien być odgórnie ograniczony przez cenę sprzedaży netto. Na taki sposób wyceny kosztu podatkowego wskazuje ustawa o rachunkowości. Zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 6 wyceny rzeczowych składników aktywów obrotowych dokonuje się według cen nabycia lub kosztów wytworzenia nie wyższych od cen ich sprzedaży netto.  Wartość ta (cena sprzedaży netto) stanowi koszt uzyskania przychodów ze sprzedaży odpadów, a zatem podatnik powinien uwzględnić go w kosztach działalności pozastrefowej.

Stanowisko to odnajduje potwierdzenie również w interpretacji organów podatkowych, m.in.: Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 17.07.2012 r., znak: IBPBI/2/423-407/12/MS, z 30.12.2014 r., znak:IBPBI/2/423-1207/14/MS oraz z 11.01.2016 r., znak: IBPB-1-3/4510-584/15/AB.

Pomimo częstego występowania każdego z przedstawionych stanowisk wydaje się jednak, że drugie z nich wiąże się dla przedsiębiorców strefowych z mniejszym ryzykiem podatkowym.

Marta Olewińska, ECDDP sp. z o. o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    REKLAMA