| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Inne podatki i opłaty > Opłacanie podatku od nieruchomości przez Powiatowy Urząd Pracy

Opłacanie podatku od nieruchomości przez Powiatowy Urząd Pracy

Powiatowy Urząd Pracy, będąc jednostką Starostwa Powiatowego, posiada w trwałym zarządzie budynek biurowy stanowiący mienie powiatu. Zgodnie z art. 9 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, PUP realizuje zadania powiatu w dziedzinie zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu. Sytuacja prawna PUP od 2000 r. nie uległa zmianie. Czy PUP jest zobowiązany do uiszczania podatku od nieruchomości wynikającego z ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych?


Tak. Powiatowy Urząd Pracy, jako trwały zarządca nieruchomości, będącej własnością jednostki samorządu terytorialnego (powiatu), jest zobowiązany do opłacania podatku od nieruchomości znajdującej się w jego trwałym zarządzie.

Według art. 2 ust. 3 pkt 3 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: ustawa o podatkach i opłatach lokalnych), opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają „nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby organów jednostek samorządu terytorialnego, w tym urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich”. Przepis ten obowiązuje od 1 stycznia 2003 r. (na mocy ustawy z 30 października 2002 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz zmianie niektórych innych ustaw).

Do tego czasu obowiązywał przepis art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, według którego zwolnione od podatku od nieruchomości były nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby organów i administracji samorządu terytorialnego. Do końca 2002 r. z mocy prawa zwolnieniu zaczęły podlegać nieruchomości będące we władaniu zarówno organów jednostek samorządu terytorialnego, jak i administracji samorządowej, co oznaczało, że ze zwolnienia korzystały jednostki budżetowe gminy, powiatu i województwa (administracja samorządowa), które miały w trwałym zarządzie nieruchomości służące realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego, m.in. urzędy pracy.

Sytuacja zmieniła się po 1 stycznia 2003 r., kiedy w wyniku nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wykreślono art. 7 ust. 1 pkt 1, a wprowadzono zapis art. 2 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Od tej pory zwolnieniu od podatku od nieruchomości podlegają jedynie nieruchomości zajęte na potrzeby organów jednostek samorządu terytorialnego. Powiatowy Urząd Pracy został skreślony z katalogu podmiotów wyłączonych z opodatkowania tym podatkiem, ponieważ nie jest on organem jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, podatnikami podatku od nieruchomości są m.in. jednostki organizacyjne, będące posiadaczami nieruchomości lub ich części, stanowiących własność jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego. Trwały zarząd zalicza się do kategorii „inny tytuł prawny”. Posiadaczem jest podmiot będący trwałym zarządcą nieruchomości, ponieważ posiada prawo władania nieruchomością, a więc również na nim ciąży obowiązek podatkowy.

Podstawy prawne

• Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1828)

• Ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz. 1001; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243)

• Ustawa z 30 października 2002 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 200, poz. 1683)

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

AKSJOM Doradztwo Aktuarialne

Specjalizujemy się zarówno w wycenie rezerw na świadczenie pracownicze (zgodnie z MSR 19 i KSR 6) jak i w usługach konsultingowych na rzecz instytucji finansowych (usługi aktuarialne, Wypłacalność II, zarządzanie ryzykiem, rachunkowość zakładów ubezpieczeń).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »