REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udzielenie interpretacji podatkowej a stan faktyczny sprawy

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

NSA wydał wyrok, zgodnie z którym w przypadku zaistnienia jakichkolwiek wątpliwości co do przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej stanu faktycznego, konieczne jest zwrócenie się do wnioskodawcy o sprecyzowanie bądź uzupełnienie informacji, w celu poprawnego wywiązania się z obowiązku udzielenia interpretacji.

Autopromocja

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, podatnik nie może ponosić negatywnych konsekwencji doszukiwania się różnic pomiędzy stanem faktycznym stanowiącym podstawę interpretacji a stanem faktycznym ustalonym w postępowaniu wymiarowym, jeśli doszukiwanie się różnic wynika z nieusunięcia wątpliwości w toku postępowania o udzielenie interpretacji (wyrok z 18 kwietnia 2013 r.; sygn. akt II FSK 1714/11).

W stanie sprawy przedstawionej Naczelnemu Sądowi Administracyjnemu skarżąca w 2006 roku wystąpiła do naczelnika urzędu skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. We wniosku o wydanie interpretacji skarżąca przedstawiła swoje stanowisko oraz stan faktyczny sprawy, na potrzeby wydania interpretacji w przedmiocie wysokości podatku dochodowego od osób fizycznych za 2004 r.

Postanowienie w sprawie interpretacji zostało wydane przez organ z uchybieniem terminu przewidzianego w przepisach w brzmieniu obowiązującym w 2006 r., co zostało stwierdzone wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 2007 roku. Z uwagi na uchybienie organu oraz obowiązujące wówczas przepisy, organ podatkowy był więc związany stanowiskiem skarżącej przedstawionym we wniosku o udzielenie interpretacji podatkowej (tzw. milcząca interpretacja).


Nazwy towarów i usług na paragonach fiskalnych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek podatkowy - usługi transportowe 
i spedycyjne

Następnie skarżąca zwróciła się do naczelnika urzędu skarbowego o stwierdzenie nadpłaty w podatku za 2004 r. Organ podatkowy pierwszej instancji odmówił stwierdzenia nadpłaty w podatku za 2004 r., zaś organ drugiej instancji utrzymał tę decyzję w mocy. Oba te organy uznały, że rzeczywisty stan faktyczny sprawy różni się od tego, który został przedstawiony przez skarżącą we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej. Stanowisko organów w tym zakresie podzielił także Wojewódzki Sąd Administracyjny, który oddalił skargę skarżącej.

Po rozpatrzeniu skargi kasacyjnej skarżącej, Naczelny Sąd Administracyjny wskazał w wyroku, że Wojewódzki Sąd Administracyjny błędnie odniósł się do kwestii związania organu podatkowego stanem faktycznym opisanym we wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

W pierwszej kolejności Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił, że ocena stanu faktycznego, w ramach wydawania interpretacji podatkowej sprowadza się do ustalenia, jakie są konsekwencje prawne stanu rzeczy przedstawionego we wniosku.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Dlatego też, zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, w razie zaistnienia jakichkolwiek wątpliwości co do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji, organ jest zobowiązanych te wątpliwości wyjaśnić, zwracając się do wnioskodawcy o sprecyzowanie lub uzupełnienie opisu stanu faktycznego.

Według Naczelnego Sądu Administracyjnego nie jest dopuszczalne założenie w pierwszej kolejności, że stan faktyczny jest jasny w odniesieniu do pytania przedstawionego we wniosku, a następnie doszukiwanie się różnic pomiędzy tym stanem i stanem ustalonym już w toku postępowania wymiarowego.

Kary za wykroczenia skarbowe

W przedmiotowej sprawie Naczelny Sąd Administracyjny zaznaczył, że w związku z mocą wiążącą milczącej interpretacji, skarżąca korzystała z ochrony przewidzianej w przepisach, tj. interpretacja ta stwierdzała prawidłowość stanowiska skarżącej wyrażonego we wniosku w całości. Skoro organ podatkowy nie wyjaśnił wątpliwości co do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na etapie postępowania w przedmiocie wydania interpretacji, skarżąca nie może ponosić negatywnych konsekwencji wywodzonych z takich wątpliwości.

Podsumowując, we wskazanym wyroku Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że jeśli po przedstawieniu wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, organ ustaliłby pewne wątpliwości i nieścisłości co do przedstawionego stanu faktycznego, organ powinien zwrócić się do wnioskodawcy o wyjaśnienie lub uzupełnienie informacji zawartych w opisie stanu faktycznego. Jeśli natomiast organ nie wyjaśnił wątpliwości i nie wydał interpretacji w terminie, a w konsekwencji nastąpiło związanie mocą milczącej interpretacji, organ nie może podważyć milczącej interpretacji poprzez wykazanie odmienności stanu faktycznego ujętego we wniosku od stanu faktycznego ustalonego następnie w postępowaniu podatkowym.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA