REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wójtów dwóch? - czyli podwójna rola wójta w postępowaniu administracyjnym

Kancelaria Prawna
Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k. jest podmiotem intensywnie rozwijającym się na polskim oraz międzynarodowym rynku usług prawnych. Wyróżnia się przede wszystkim postępowym działaniem, które ma na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia prawnego oraz biznesowego zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów indywidualnych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Interes prawny gminy do zaskarżenia interpretacji podatkowej wydanej przez jej wójta w kontekście dopuszczalności zaskarżenia przez gminę indywidualnej interpretacji podatkowej, wydanej przez wójta tej gminy.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Autopromocja


Przedmiotem postępowania, które toczyło się przed Naczelnym Sądem Administracyjnym, była kwestia dopuszczalności występowania wójta w podwójnej roli - w postępowaniu administracyjnym i sądowo administracyjnym. W postępowaniach tych działał on jako organ wykonawczy gminy oraz jako organ podatkowy.

W przedmiotowej sprawie wójt jako organ wykonawczy i reprezentant gminy zainteresowany wydaniem indywidualnej interpretacji podatkowej, zwrócił się do wójta (czyli do samego siebie), jako organu podatkowego, z wnioskiem o wydanie takiej interpretacji. We wniosku zostało zawarte również stanowisko strony wnioskującej (wójta, jako reprezentanta gminy). W odpowiedzi na niniejszy wniosek wójt jako organ podatkowy, wydał interpretację, w której nie podzielał stanowiska wnioskodawcy.

Następnie wójt, jako podmiot reprezentujący gminę, wezwał wójta (czyli samego siebie, jako organu podatkowego) do usunięcia naruszenia prawa, a następnie złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny odrzucił skargę argumentując, że gmina nie może jednocześnie występować w sprawie skarżąc decyzję, którą wydał jej wójt. Uzasadnieniem odrzucenia skargi było wskazanie na brak interesu prawnego w opisanym postępowaniu ponieważ zdaniem WSA, gmina (reprezentowana przez wójta) nie może być stroną postępowania w sprawie, w której w pierwszej instancji  wójt tej gminy wydał decyzję ( działając jako organ podatkowy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy gminna jednostka budżetowa jest podatnikiem VAT - NSA pyta TSUE

Sąd kasacyjny nie zgodził się z tym stanowiskiem. Naczelny Sąd Administracyjny, nie podzielając poglądu WSA, w postanowieniu z dnia 10 kwietnia 2014 r,. sygn. akt II FSK 542/14, stwierdził, że pomimo, że wójt gminy jako organ podatkowy jest uprawniony do wydania indywidualnej interpretacji podatkowej, także na wniosek organu wykonawczego tej gminy, to nie można w tej sytuacji pozbawić możliwości udzielenia kontroli sądowo-administracyjnej w opisanej sprawie.

W związku ze wskazaną argumentacją NSA orzekł, że „Gmina, której organ wykonawczy, tj. wójt, burmistrz lub prezydent miasta, wydał indywidualną interpretację na jej wniosek, jest legitymowana do wniesienia skargi, jeżeli ma w tym interes prawny.”

NSA wskazał na dualizm wynikający z rozwiązań legislacyjnych i jednocześnie orzekł, że sytuacja ta nie może prowadzić do pozbawienia gminy przymiotu strony, a w niniejszej sprawie przyznał gminie interes prawny. W uzasadnieniu wskazano, że „zasadne jest stanowisko, że nie można utracić przymiotu strony tylko z tego powodu, że organ danego podmiotu praw i obowiązków przyznanych przepisami prawa materialnego był w danym postępowaniu organem rozstrzygającym sprawę co do jej istoty na mocy odrębnych przepisów kompetencyjnych”.

Ponadto w opisywanym orzeczeniu NSA wskazał, że interes prawny gminy należy rozumieć jako uprawnienie do kontroli sądowej aktu, o ile gmina była podmiotem zainteresowanym w postępowaniu interpretacyjnym, czyli dążyła do wyjaśnienia swoich obowiązków podatkowych.


Jednostki budżetowe gmin nie są podatnikami VAT - skutki uchwały NSA

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Paulina Wysocka, aplikant radcowski

Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA