| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama

ABC kosztów

Korekta kosztów podatkowych przy płatnościach gotówkowych ponad 15 tys. zł

Aktualizacja: 19.09.2017

W 2015 r. zmianie uległy przepisy nakazujące korektę kosztów uzyskania przychodu w wyniku braku terminowej zapłaty z tytułu nabytych towarów i usług. Obecnie przedsiębiorcy zobligowani są do kontroli swoich zobowiązań pod kątem sposobu uiszczenia zapłaty. »

Skutki podatkowe nabycia środka trwałego na kredyt

Aktualizacja: 19.09.2017

Przedsiębiorcy w celu zoptymalizowania swojej działalności, poszerzenia jej bądź zwiększenia jakości świadczonych usług często decydują się na zakup nowego środka trwałego, posiłkując się kredytem. Jakie skutki podatkowe wywołuje nabycie środka trwałego na kredyt? »

Jak rozliczać bezpośrednie i pośrednie koszty uzyskania przychodu

Aktualizacja: 29.08.2017

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał w maju 2017 r. interpretację indywidualną, w której uznał za prawidłowe stanowisko spółki, zgodnie z którym koszty bezpośrednie zostaną rozliczone w momencie zawarcia aktów końcowych sprzedaży poszczególnych lokali, a koszty pośrednie, takie jak reklama, koszty aktów notarialnych, pośrednictwo w sprzedaży, oraz koszty zarządu firmą (koszty utrzymania biura, obsługi księgowej i prawnej itp.) zostaną rozliczone w dacie poniesienia. »

Wydatki związane z kredytem hipotecznym a koszty przy sprzedaży nieruchomości

Aktualizacja: 30.08.2017

W przypadku sprzedaży nieruchomości do kosztów nabycia zalicza się cena nieruchomości niezależnie od tego, z jakiego źródła była ona finansowana. Podobnie do kosztów nabycia zalicza się wydatki związane dopełnianiem formalności notarialnych. Czy do kosztów można zaliczyć także wydatki poniesione w związku z zaciągnięciem kredytu hipotecznego? »

Miejsce powstawania kosztów (MPK) – jak ewidencjonować?

Aktualizacja: 07.08.2017

Zarządzanie kosztami w firmie to temat, który od zawsze towarzyszy przedsiębiorstwom. Świadomość tego, jak duże koszty generują poszczególne procesy, przekłada się bowiem na ich optymalizację oraz wynik finansowy firmy. Bardzo ważne jest w tym kontekście odpowiednie ewidencjonowanie miejsca powstawania kosztów. »

Koszty pośrednie - nowe zasady rozliczania od 1 stycznia 2018 r.

Aktualizacja: 17.07.2017

Od 2018 r. mają obowiązywać nowe zasady dotyczące rozliczania kosztów pośrednich. Przedsiębiorcy będą odliczać wstępną opłatę leasingową, prowizje i inne koszty pośrednie w tym samym momencie, w którym potrącą je dla celów bilansowych, a zatem zasadniczo rozliczą je w czasie, a nie jak dziś jednorazowo. »

Rozliczanie w kosztach składników majątku o niskiej wartości

Aktualizacja: 14.06.2017

Ministerstwo Finansów zaproponowało modyfikację zasad dotyczących jednorazowej amortyzacji, tj. nowy, dodatkowy mechanizm jednorazowej amortyzacji. Projektowane regulacje nie odnoszą się jednak do sposobu rozliczania w kosztach firmy drobniejszego sprzętu do kwoty 3,5 tys. zł. »

Rozliczanie kosztów w spółdzielni mieszkaniowej

Aktualizacja: 08.06.2017

Spółdzielnie mieszkaniowe, choć kojarzą się z minioną epoka, wciąż mają się dobrze. Te, utworzone wiele lat temu działają nieprzerwanie, a nowe rosną jak grzyby po deszczu. Eksperci Cafe Finance odkrywają mniej znaną stronę spółdzielni i opisują, w jaki sposób zrzeszenia mieszkańców prowadzą swoje rozliczenia. »

Płatności gotówkowe przy najmie a koszty podatkowe

Aktualizacja: 05.04.2017

W przypadku umowy najmu zawartej na czas nieokreślony limit płatności gotówkowych (15 tys. zł) z art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej odnosi się do ustalonego okresu rozliczeniowego, np. jednego miesiąca. Natomiast, jeżeli chodzi o umowy na czas określony, granica dotyczy wartości całej umowy. Co ma znaczenie, jeżeli przedsiębiorca chce związane z umowami płatności zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. »

Konkursy i promocje - obowiązek podatkowy

Aktualizacja: 09.03.2017

Organizowanie przez przedsiębiorcę akcji promocyjnych oraz konkursów związane jest z obowiązkami podatkowymi. Firmy popełniają często błędy dotyczące możliwości zaliczenia kosztów z tym związanych do kosztów uzyskania przychodu. W określonych przypadkach przedsiębiorcy mogą również zostać zobligowani do odprowadzenia 10-proc. podatku od nagród. »

Jak ująć nieściągalne wierzytelności w kosztach? Część 2

Aktualizacja: 06.02.2017

W poprzedniej części omawialiśmy wyrok NSA z 16 lutego 2016 r. (sygn. II FSK 421/14). Zgodnie z tezą w nim zawartą, nieściągalne wierzytelności mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów (KUP) w kwocie brutto. Wydawało się, że linia orzecznicza NSA uległa zmianie na korzyść podatników. Dotychczasowe orzeczenia mówiły bowiem o tym, że nieściągalne wierzytelności mogą być zarachowane w KUP jedynie w kwocie netto, a zatem bez podatku VAT. »

Jak ująć nieściągalne wierzytelności w kosztach? Część 1

Aktualizacja: 01.02.2017

Jeżeli kontrahent nie dokona zapłaty za wykonanie umowy, podatnikowi przysługuje prawo wpisania w koszty uzyskania przychodów wartości wierzytelności wynikającej z tej umowy. Pojawiają się jednak wątpliwości, w jakiej kwocie należy taką nieściągalną wierzytelność ująć w kosztach - brutto czy netto? »

Okres przechowywania faktur dokumentujących poniesienie kosztu uzyskania przychodu

Aktualizacja: 17.01.2017

Na podatniku, który dokonuje zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów, ciąży obowiązek udowodnienia, iż wydatek ten został faktycznie poniesiony, a także że jest celowy i racjonalny z punktu widzenia prowadzonego obszaru działalności. W związku z powyższym, konieczne jest prawidłowe oraz rzetelne gromadzenie dowodów dokumentujących poniesienie kosztu. Z uwagi na regulacje wynikające z przepisów Ordynacji podatkowej, dowody dokumentujące poniesienie kosztu mającego wpływ na wysokość dochodu podlegającego opodatkowaniu powinny być przechowywane przez okres 5 lat (który liczony jest od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności). »

Płatności gotówką powyżej 15 tys. zł nie można zaliczyć w koszty

Aktualizacja: 12.01.2017

W wyniku nowelizacji ustawy o PIT i ustawy o CIT oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, która zaczęła obowiązywać z początkiem stycznia br., przedsiębiorcy płacący gotówką mogą stracić prawo do zaliczenia zakupu w koszty uzyskania przychodu, a także prawo do amortyzacji. Wystarczy, że przekroczą limit 15 tys. zł płatności gotówkowej. »

Wydatki na Społeczną Odpowiedzialność Biznesu w kosztach

Aktualizacja: 21.11.2016

Przedsiębiorcy coraz częściej toczą spory z fiskusem o to, czy można zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z tzw. Społeczną Odpowiedzialnością Biznesu. Zdaniem specjalistów, problem istnieje, bo sądy administracyjne i organy skarbowe źle interpretują przepisy. »

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

N Dorfina – niezależni doradcy finansowi

Doradcy finansowi N Dorfina

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK