| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > ABC kosztów > Czy wadliwy dowód księgowy wyklucza wydatek z kosztów podatkowych?

Czy wadliwy dowód księgowy wyklucza wydatek z kosztów podatkowych?

Na potrzeby prowadzonej działalności handlowej najmuję lokal i w ramach umowy zobowiązałem się opłacać oprócz czynszu świadczenia dodatkowe: energię elektryczną, wodę oraz rozmowy telefoniczne, według faktur otrzymywanych od dostawców. Faktury mają być jednak wystawiane na firmę, która kiedyś w tym lokalu prowadziła działalność i podpisała umowy z dostawcami, a właściciel lokalu nie wyraził zgody na wystawianie na podstawie faktur własnych dowodów obciążeniowych. Czy mogę zaliczyć poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów, jeśli faktycznie płacę kwoty określone fakturami i jest to udokumentowane w raportach kasowych firmy?

Podobny stan faktyczny ocenił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi. W wyroku z 8 czerwca 2011 r., sygn. akt I SA/Łd 495/11 uznał, że za koszt uzyskania przychodu można uznać również wydatek, który został udokumentowany nierzetelnym lub wadliwym dowodem księgowym, jeżeli w toku postępowania podatkowego podatnik wykaże, że operacja gospodarcza opisana w tym dowodzie faktycznie wystąpiła oraz, że poniósł jej koszt.

W opisanej sytuacji wadliwość dowodów księgowych dokumentujących zakupione usługi dotyczyła nazwy ich odbiorcy podanej w fakturach wystawionych przez sprzedawców.

W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, że podatnik uprawdopodobnił racjonalność poniesienia zakwestionowanych wydatków (w celu osiągnięcia przychodów), przedłożył faktury i umowy najmu, wyjaśnił przyczynę wadliwości dokumentów dotyczących kosztów związanych z używaniem lokali przeznaczonych do działalności gospodarczej strony.

Sąd podkreślił, że koszty te faktycznie poniesiono, gdyż należności z faktur zostały zapłacone przez podatnika. Organ natomiast nie zakwestionował skutecznie, że przedmiotowe koszty w rzeczywistości nie zostały poniesione przez podatnika w ramach konkretnych zdarzeń gospodarczych, w określonym czasie i na rzecz określonych podmiotów, a jedynie, że skarżący nie udokumentował ich w sposób prawidłowy.

W omawianym wyroku WSA stwierdził, że w przypadku wątpliwości organu podatkowego, czy koszty wskazane w zakwestionowanych fakturach były rzeczywiście ponoszone przez skarżącego, organ mógł sprawdzić dokonanie tych czynności u wynajmujących lokali (np. za pośrednictwem właściwych dla nich organów podatkowych).

Sąd zwrócił również uwagę, że w orzecznictwie sądów administracyjnych powtarzane jest stanowisko zgodnie z którym na gruncie ustaw o podatkach dochodowych sama wadliwość dokumentu dotyczącego danego wydatku nie oznacza automatycznie, że wydatek ten nie został poniesiony. W takiej sytuacji bowiem podatnik może wszelkimi innymi dowodami wykazywać, że dany wydatek nastąpił i koszt został poniesiony - wyrok WSA w Białymstoku z 1 kwietnia 2009 r., I SA/Bk 584/08.

WSA w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z 9 lutego 2009 r., I SA/Go 942/08, uznał z kolei, że gdy stwierdzi się wadliwość dowodu księgowego, dla zaliczenia go do kosztu uzyskania przychodu niezbędne jest wykazanie faktu poniesienia wydatku, jego wysokości, stron uczestniczących w transakcji, związku wydatku z przychodem, a także tego, na czyją rzecz został on poniesiony.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Anna Bielińska-Piechota

Ekspert ds. Kadr i Płac

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »