| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > ABC kosztów > Czy wadliwy dowód księgowy wyklucza wydatek z kosztów podatkowych?

Czy wadliwy dowód księgowy wyklucza wydatek z kosztów podatkowych?

Na potrzeby prowadzonej działalności handlowej najmuję lokal i w ramach umowy zobowiązałem się opłacać oprócz czynszu świadczenia dodatkowe: energię elektryczną, wodę oraz rozmowy telefoniczne, według faktur otrzymywanych od dostawców. Faktury mają być jednak wystawiane na firmę, która kiedyś w tym lokalu prowadziła działalność i podpisała umowy z dostawcami, a właściciel lokalu nie wyraził zgody na wystawianie na podstawie faktur własnych dowodów obciążeniowych. Czy mogę zaliczyć poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów, jeśli faktycznie płacę kwoty określone fakturami i jest to udokumentowane w raportach kasowych firmy?

Podobny stan faktyczny ocenił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi. W wyroku z 8 czerwca 2011 r., sygn. akt I SA/Łd 495/11 uznał, że za koszt uzyskania przychodu można uznać również wydatek, który został udokumentowany nierzetelnym lub wadliwym dowodem księgowym, jeżeli w toku postępowania podatkowego podatnik wykaże, że operacja gospodarcza opisana w tym dowodzie faktycznie wystąpiła oraz, że poniósł jej koszt.

W opisanej sytuacji wadliwość dowodów księgowych dokumentujących zakupione usługi dotyczyła nazwy ich odbiorcy podanej w fakturach wystawionych przez sprzedawców.

W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, że podatnik uprawdopodobnił racjonalność poniesienia zakwestionowanych wydatków (w celu osiągnięcia przychodów), przedłożył faktury i umowy najmu, wyjaśnił przyczynę wadliwości dokumentów dotyczących kosztów związanych z używaniem lokali przeznaczonych do działalności gospodarczej strony.

Sąd podkreślił, że koszty te faktycznie poniesiono, gdyż należności z faktur zostały zapłacone przez podatnika. Organ natomiast nie zakwestionował skutecznie, że przedmiotowe koszty w rzeczywistości nie zostały poniesione przez podatnika w ramach konkretnych zdarzeń gospodarczych, w określonym czasie i na rzecz określonych podmiotów, a jedynie, że skarżący nie udokumentował ich w sposób prawidłowy.

W omawianym wyroku WSA stwierdził, że w przypadku wątpliwości organu podatkowego, czy koszty wskazane w zakwestionowanych fakturach były rzeczywiście ponoszone przez skarżącego, organ mógł sprawdzić dokonanie tych czynności u wynajmujących lokali (np. za pośrednictwem właściwych dla nich organów podatkowych).

Sąd zwrócił również uwagę, że w orzecznictwie sądów administracyjnych powtarzane jest stanowisko zgodnie z którym na gruncie ustaw o podatkach dochodowych sama wadliwość dokumentu dotyczącego danego wydatku nie oznacza automatycznie, że wydatek ten nie został poniesiony. W takiej sytuacji bowiem podatnik może wszelkimi innymi dowodami wykazywać, że dany wydatek nastąpił i koszt został poniesiony - wyrok WSA w Białymstoku z 1 kwietnia 2009 r., I SA/Bk 584/08.

WSA w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z 9 lutego 2009 r., I SA/Go 942/08, uznał z kolei, że gdy stwierdzi się wadliwość dowodu księgowego, dla zaliczenia go do kosztu uzyskania przychodu niezbędne jest wykazanie faktu poniesienia wydatku, jego wysokości, stron uczestniczących w transakcji, związku wydatku z przychodem, a także tego, na czyją rzecz został on poniesiony.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Krajowa Informacja Podatkowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »