| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > ABC kosztów > Koszty według ustawy o rachunkowości

Koszty według ustawy o rachunkowości

Ustawa o rachunkowości zawiera własną definicję kosztów – niezależną od definicji z ustaw podatkowych.

Zgodnie z jej regulacjami „koszty” to uprawdopodobnione zmniejszenie w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych o wiarygodnie określonej wartości, w formie zmniejszenia wartości aktywów, albo zwiększenia wartości zobowiązań i rezerw, które doprowadzą do zmniejszenia kapitału własnego lub zwiększenia jego niedoboru w inny sposób niż wycofanie środków przez udziałowców lub właścicieli.

Przedstawiona definicja jest więc bardzo szeroka i nawiązuje do pojęcia uprawdopodobnionego zmniejszenia w określonym okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych.

19,90 złFaktury 2014 - PDF

Prościej można powiedzieć, że koszt dla celów księgowości oznacza wyrażone pieniężnie zużycie własnych czynników produkcji, usług obcych, pracy ludzkiej w jednostce gospodarczej w oznaczonym czasie.

Ogólnie zdefiniowany koszt w ustawie o rachunkowości stanowi jedynie wstęp do wyodrębnienia kategorii kosztów dla potrzeb rachunkowych. Klasyfikacje kosztów są związane z podstawowym zadaniem rachunkowości, a więc gromadzeniem informacji, które umożliwiają aktualną ocenę sytuacji majątkowej, porównanie z wynikami z lat poprzednich oraz osiągnięciami innych podmiotów gospodarczych.

Ustawa o rachunkowości wymienia:

1. Koszty działalności operacyjnej, a więc koszty ponoszone w związku podstawową działalnością jednostki. Zarówno koszty, które tworzą wartość produktów jak i koszty bieżącej działalności. Do nich należą:
- koszty zużycia materiałów i energii (energii elektrycznej, cieplnej, gazu, wody, paliw),
- usługi obce (najem, remonty, transport, usługi bankowe, porządkowe, ochrony mienia, doradztwa),
- podatki i opłaty o „kosztowym” charakterze (podatek akcyzowy, podatek od nieruchomości, VAT naliczony nie podlegający odliczeniu od podatku należnego, VAT należny od usług z importu, VAT należny od zużycia materiałów na cele reprezentacji i reklamy, opłata skarbowa, sądowa, notarialna),
- wynagrodzenia (wypłacane na podstawie umowy o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych),
- świadczenia na rzecz pracowników (składki na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, koszty szkoleń pracowników, koszty związane z bezpieczeństwem i higieną pracy),
- amortyzacja,
- wartość sprzedanych towarów i materiałów.

2. Pozostałe koszty operacyjne. Nie są one związane bezpośrednio z działalnością gospodarczą jednostki i nie dotyczą podstawowego zakresu jej działania, ale występują jako pośredni efekt podejmowanych czynności. Ich cechą charakterystyczną jest znaczna różnorodność ze względu na szeroki wachlarz możliwości ich powstawania. Przykładowa lista takich kosztów znajduje się w art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości. 

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

WRZ03
TydzieńPWŚCPSN
361234567
37891011121314
3815161718192021
3922232425262728
4029300102030405

Narzędzia księgowego

Eksperci infor.pl

Mateusz Kobyliński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem Infor.pl »