| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > ABC kosztów > Od 2016 roku koniec z obowiązkową korektą kosztów w przypadku braku zapłaty

Od 2016 roku koniec z obowiązkową korektą kosztów w przypadku braku zapłaty

Dobra informacja dla przedsiębiorców i służb finansowo-księgowych. Z dniem 1 stycznia 2016 roku znikają przepisy regulujące obowiązek korygowania kosztów uzyskania przychodów w przypadku niedochowania terminu płatności.

W dniu 5 sierpnia 2015 roku Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 5 sierpnia 2015 roku o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa i niektórych innych ustaw. Wprowadzone zmiany powinny ucieszyć znaczną część przedsiębiorców i pracowników działów księgowych. Zgodnie z zapisem art. 2 i 3 w/w ustawy, uchyla się z dniem 1 stycznia 2016 roku przepisy:

- art. 24d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (updof)

- art. 15b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (updop).

Tym samym od stycznia 2016 roku przestają obowiązywać w obu podatkach dochodowych przepisy nakazujące podatnikom dokonywać korekty kosztów z tytułu nieuregulowanych w terminie zapłat.

Przypomnijmy, iż zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami (art. 24d updof i art. 15b updop) podatnicy zobowiązani są do dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów, jeżeli:

- nie uregulowali w ciągu 30 dni od upływu terminu płatności należności wynikających z faktury (rachunku) lub, w przypadku ich braku, z umowy lub innego dokumentu – jeżeli termin ten nie jest dłuższy niż 60 dni;

- nie uregulowali należności wynikającej z faktury (rachunku) lub umowy/innego dokumentu w ciągu 90 dni od daty zaliczenia wynikającego z nich kosztu do kosztów uzyskania przychodu – jeżeli termin płatności wynikający z faktury (rachunku) lub umowy jest dłuższy niż 60 dni.

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Wspomnianej korekty należy dokonać w miesiącu, w którym upływa odpowiedni 30 lub 90 dzień. Podatnik ma tez prawo „przywrócić” uprzednio skorygowany koszt, w miesiącu, w którym dokonał zapłaty.

Zgodnie z założeniami ustawy wprowadzającej w 2013 roku w/w przepisy, miały one na celu usprawnienie przepływów pieniężnych pomiędzy przedsiębiorcami i sprawić, aby kontrahenci sprawniej i terminowo regulowali swoje zobowiązania. W rzeczywistości przepisy te spowodowały zwiększenie nakładów pracy na prawidłowe prowadzenie ewidencji i ustalanie wartości należnego podatku dochodowego. Niejednokrotnie, głównie w przypadku małych firm oraz firm dokonujących bardzo dużej liczby transakcji, ustalenie wymaganych korekt kosztów w związku z brakiem ich zapłaty wiązało się z długą i żmudną weryfikacją poszczególnych transakcji. Uchylenie przepisów dotyczących obowiązkowej korekty kosztów potwierdza podnoszone od dłuższego czasu twierdzenia, iż przepisy te nie spełniają założonych celów.

Zgodnie z przepisami przejściowymi, podatnicy, którzy dokonali stosownych korekt kosztów do końca 2015 roku, będą mogli ponownie uznać je za koszt uzyskania przychodu po jego uregulowaniu. Począwszy od 1 stycznia 2016 roku zniknie obowiązek korygowania kosztów, za które zapłata dokonywana jest z opóźnieniem.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Zentel

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »