| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > ABC kosztów > Od 2016 roku koniec z obowiązkową korektą kosztów w przypadku braku zapłaty

Od 2016 roku koniec z obowiązkową korektą kosztów w przypadku braku zapłaty

Dobra informacja dla przedsiębiorców i służb finansowo-księgowych. Z dniem 1 stycznia 2016 roku znikają przepisy regulujące obowiązek korygowania kosztów uzyskania przychodów w przypadku niedochowania terminu płatności.

W dniu 5 sierpnia 2015 roku Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 5 sierpnia 2015 roku o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa i niektórych innych ustaw. Wprowadzone zmiany powinny ucieszyć znaczną część przedsiębiorców i pracowników działów księgowych. Zgodnie z zapisem art. 2 i 3 w/w ustawy, uchyla się z dniem 1 stycznia 2016 roku przepisy:

- art. 24d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (updof)

- art. 15b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (updop).

Tym samym od stycznia 2016 roku przestają obowiązywać w obu podatkach dochodowych przepisy nakazujące podatnikom dokonywać korekty kosztów z tytułu nieuregulowanych w terminie zapłat.

Przypomnijmy, iż zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami (art. 24d updof i art. 15b updop) podatnicy zobowiązani są do dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów, jeżeli:

- nie uregulowali w ciągu 30 dni od upływu terminu płatności należności wynikających z faktury (rachunku) lub, w przypadku ich braku, z umowy lub innego dokumentu – jeżeli termin ten nie jest dłuższy niż 60 dni;

- nie uregulowali należności wynikającej z faktury (rachunku) lub umowy/innego dokumentu w ciągu 90 dni od daty zaliczenia wynikającego z nich kosztu do kosztów uzyskania przychodu – jeżeli termin płatności wynikający z faktury (rachunku) lub umowy jest dłuższy niż 60 dni.

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Wspomnianej korekty należy dokonać w miesiącu, w którym upływa odpowiedni 30 lub 90 dzień. Podatnik ma tez prawo „przywrócić” uprzednio skorygowany koszt, w miesiącu, w którym dokonał zapłaty.

Zgodnie z założeniami ustawy wprowadzającej w 2013 roku w/w przepisy, miały one na celu usprawnienie przepływów pieniężnych pomiędzy przedsiębiorcami i sprawić, aby kontrahenci sprawniej i terminowo regulowali swoje zobowiązania. W rzeczywistości przepisy te spowodowały zwiększenie nakładów pracy na prawidłowe prowadzenie ewidencji i ustalanie wartości należnego podatku dochodowego. Niejednokrotnie, głównie w przypadku małych firm oraz firm dokonujących bardzo dużej liczby transakcji, ustalenie wymaganych korekt kosztów w związku z brakiem ich zapłaty wiązało się z długą i żmudną weryfikacją poszczególnych transakcji. Uchylenie przepisów dotyczących obowiązkowej korekty kosztów potwierdza podnoszone od dłuższego czasu twierdzenia, iż przepisy te nie spełniają założonych celów.

Zgodnie z przepisami przejściowymi, podatnicy, którzy dokonali stosownych korekt kosztów do końca 2015 roku, będą mogli ponownie uznać je za koszt uzyskania przychodu po jego uregulowaniu. Począwszy od 1 stycznia 2016 roku zniknie obowiązek korygowania kosztów, za które zapłata dokonywana jest z opóźnieniem.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Marcin M. Wyrzykowski

Główny Księgowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »