| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > ABC kosztów > Miejsce powstawania kosztów (MPK) – jak ewidencjonować?

Miejsce powstawania kosztów (MPK) – jak ewidencjonować?

Zarządzanie kosztami w firmie to temat, który od zawsze towarzyszy przedsiębiorstwom. Świadomość tego, jak duże koszty generują poszczególne procesy, przekłada się bowiem na ich optymalizację oraz wynik finansowy firmy. Bardzo ważne jest w tym kontekście odpowiednie ewidencjonowanie miejsca powstawania kosztów.

Struktura

Zdecydowana większość przedsiębiorstw charakteryzuje się usystematyzowaną i zasadniczo podobną strukturą, z reguły opartą o działy, w obrębie których pracują konkretne zespoły projektowe. To właśnie do nich należy realizacja poszczególnych zadań i to właśnie tutaj każda komórka generuje koszt podczas wykonywania pracy.

Miejsca powstawania kosztów

Aby zarząd mógł właściwie kierować przedsiębiorstwem, musi otrzymywać informacje o wszelkich kosztach. Istotnym jest zatem, by w strukturach firmy wprowadzić system, określający miejsca powstawania kosztów. Wiedza o nich przekłada się na możliwość sprawowania nad nimi pełnej kontroli, poprzez przypisywanie wydatków do odpowiadających im zespołów projektowych.

Sposoby organizacji

W zależności od wybranego systemu, MPK mogą charakteryzować się różnym poziomem szczegółowości. W najprostszej wersji, odzwierciedlają wyłącznie strukturę działową. W najbardziej szczegółowej – stanowiska lub procesy, także w ramach konkretnych projektów.

Jednym z wygodniejszych sposobów ewidencjonowania kosztów w ramach przyjmowanych zleceń, jest wykorzystanie czytników RCP, współpracujących z oprogramowaniem kadrowo-płacowym. Dzięki takiemu rozwiązaniu, zyskujemy osobną ewidencję, obok karty pracy, która precyzyjne określa MPK w odniesieniu do zlecenia i działu, w konkretnym ujęciu czasowym.

Polecamy: Instrukcje księgowego. 53 praktyczne procedury (książka)

Realne korzyści

Wdrożenie ewidencjonowania kosztów pozwala jednoznacznie określić czy wydatki przekładają się na realizację celów biznesowych, które zostały postawione przed wybranymi działami. Wprowadzenie szeregu usprawnień, takich jak m.in. zastosowanie czytników RCP, z poziomu których można wybrać MPK, pozwala na proste i nieinwazyjne wdrożenie systemu ewidencjonowania wydatków. To z kolei przekłada się na lepsze zarządzenie przedsiębiorstwem i – w długofalowej perspektywie – stabilną sytuację finansową.

Autor: RESET2 Sp. z o.o.

reklama

Polecamy artykuły

Data publikacji:

Ekspert:

RESET2 Sp. z o.o.

RESET2 Sp. z o.o. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.

Zdjęcia

Miejsca powstawania kosztów (MPK) – jak ewidencjonować? /Fot. Fotolia
Miejsca powstawania kosztów (MPK) – jak ewidencjonować? /Fot. Fotolia

Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

N Dorfina – niezależni doradcy finansowi

Doradcy finansowi N Dorfina

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK