| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Amortyzacja > Amortyzacja w ujęciu rachunkowym

Amortyzacja w ujęciu rachunkowym

Amortyzacja oznacza koszt zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Przedsiębiorstwo nabywa środki trwałe z założeniem, iż będą użytkowane w dłuższym okresie.

Zużycie środka trwałego może mieć charakter:
- zużycia fizycznego, które powstaje w toku użytkowania środka trwałego; jego poziom zależy od rodzaju i jakości środka trwałego, intensywności eksploatacji, staranności obsługi, częstotliwość remontów,
- zużycia ekonomicznego, które wynika z postępu technicznego i powoduje konieczność wymiany dobrych jeszcze fizycznie obiektów na lepsze, a niejednokrotnie i tańsze w eksploatacji.

Wydatki poniesione na zakup środka trwałego, zgodnie z zasadą współmierności nie mogą stanowić jednorazowego kosztu w momencie zakupu. Stanowią one koszty rozłożone w czasie. Dzięki amortyzacji nakłady na zakup albo wytworzenie środka trwałego są stopniowo zaliczane w koszty poszczególnych okresów, co pozwala na gromadzenie funduszy potrzebnych na zakup nowych środków trwałych po całkowitym zamortyzowaniu starych.

Zgodnie z ustawą o rachunkowości, przy naliczaniu amortyzacji obowiązują następujące zasady:
- odpisów amortyzacyjnych dokonuje się drogą systematycznego, planowego rozłożenia wartości początkowej środka trwałego na ustalony okres amortyzacji,
- rozpoczęcie amortyzacji następuje nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania,
- zakończenie amortyzacji następuje nie później niż z chwilą:
- zrównania odpisów z wartością początkową,
- przeznaczenie środka trwałego do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia jego niedoboru.

Dla ustalania okresu amortyzacji i rocznej stawki amortyzacji uwzględnia się okres ekonomicznej użyteczności środka trwałego, na który wpływają:
- liczba zmian, na których pracuje środek trwały,
- tempo postępu techniczno-ekonomicznego,
- wydajność środka trwałego,
- prawne i inne ograniczenia czasu używania,
- przewidywana przy likwidacji cena sprzedaży istotnej pozostałości środka trwałego.

Na dzień przyjęcia środka trwałego do użytkowania należy ustalić okres, stawkę i metodę amortyzacji. Przyjęte okresy i stawki amortyzacji powinny być przez jednostkę okresowo weryfikowane powodując korektę odpisów dokonywanych w następnych latach.

Znanych jest kilka metod naliczania zużycia środków trwałych (amortyzacji):

Metoda liniowa - zakłada, że środek trwały zużywa się jednakowo w każdej jednostce czasu przez cały przewidywany okres jego używania i polega na umorzeniu co miesiąc takiego samego odsetka wartości środka trwałego. Oparta jest na założeniu, że zużycie środka trwałego i utrata jego wartości jest taka sama w każdym okresie. Metoda liniowa daje takie same koszty w każdym z okresów wykorzystywania środków trwałych.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Fiszer

Starszy Specjalista ds. Projektów HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »