| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Amortyzacja > Jak zaliczyć do kosztów wydatek na zakup budynku

Jak zaliczyć do kosztów wydatek na zakup budynku

Środek trwały, który może podlegać amortyzacji jako używany do działalności gospodarczej, musi być przede wszystkim kompletny i zdatny do użytku, ale w takim znaczeniu jaką będzie spełniał funkcję w prowadzonej przez podatnika działalności.

Zgodnie z art. 22a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych amortyzacji podlegają stanowiące własność lub współwłasność podatnika nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu ich przyjęcia do używania budynki o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Należy podkreślić, że budynek podlegający amortyzacji, kompletny i zdatny do używania, nie może mieć dowolnego przeznaczenia, lecz takie, które umożliwia jego wykorzystanie w prowadzonej przez podatnika działalności, a o przeznaczeniu budynku decydują odpowiednie organy administracyjne po spełnieniu przez inwestora określonych wymogów. Nie może więc to być np. budynek mieszkalny, który dopiero będzie przystosowany do pełnienia roli magazynu.

Zobacz: Jednorazowa amortyzacja a dotacje

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, aby poniesione wydatki były zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, pomiędzy tymi kosztami a przychodem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Ten związek odnosi się również do kosztów jakimi są odpisy amortyzacyjne. Związek zakupionego przez przedsiębiorcę budynku mieszkalnego a charakterem prowadzonej przez niego działalności nie istnieje, jeżeli twierdzi on że lokal jest np. magazynem.

Nawet podjęcie działań przez przedsiębiorcę po zakupie budynku, w celu zmiany jego przeznaczenia a także, zakres podjętych robót budowlanych mogą ewentualnie wskazywać na to, że budynek będący w fazie remontu będzie dopiero w przyszłości wykorzystywany w jakikolwiek sposób dla potrzeb prowadzonej przez podatników działalności.

Należy więc pamiętać, ze aby koszty zakupu budynku stanowiły koszty uzyskania przychodów i podlegały odliczeniu poprzez odpisy amortyzacyjne zakupiony budynek musi być kompletny i zdatny do używania. Ponadto nie może mieć dowolnego przeznaczenia, lecz takie, które jednoznacznie umożliwia jego wykorzystanie w prowadzonej przez podatnika działalności (por. np. wyrok NSA w Warszawie z dnia 13 września 2006 r., II FSK 1103/05).

Polecamy: Odpisy amortyzacyjne nowych środków trwałych

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Wydawnictwo Septem

Septem (literatura poradnikowa) - To literatura poradnikowa dla wszystkich - począwszy od pasjonatów odczuwających nieustanny głód wiedzy po wszystkich poszukujących w książce dobrej rady i interesującej rozrywki.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »