REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaliczyć do kosztów wydatek na domek kempingowy

Jak rozliczyć domek kempingowy trzy razy szybciej
Jak rozliczyć domek kempingowy trzy razy szybciej

REKLAMA

REKLAMA

Zakup przez przedsiębiorcę dla celów prowadzonej działalności gospodarczej domków kempingowych, będących środkami trwałymi, podlega amortyzacji. Jednak przedsiębiorca może znacznie przyspieszyć jej okres, jeśli zdecyduje się na zakup domku używanego lub przed wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych dokona w nim ulepszeń.

Zakup domku kempingowego nie może być zaliczony jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów. Jest to środek trwały, co oznacza, że wymagana jest amortyzacja (czyli stopniowe zaliczenie wydatku do kosztów, w określonym przepisami czasie). Przedsiębiorca może jednak mieć wpływ na okres, w jakim będzie dokonywał amortyzacji, ustalając indywidualne stawki. Wybierając metodę amortyzacji, konieczne jest jednak szersze spojrzenie i analiza zarówno spodziewanych przychodów, jak też i kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Jednak metodę amortyzacji wybiera się oddzielnie dla każdego środka trwałego, a to oznacza, że w przypadku inwestycji w większą liczbę domków kempingowych można zdecydować się na różne metody amortyzacji, co może być rozwiązaniem bardziej elastycznym.

Autopromocja

Środek trwały, to zarówno budynki, jak i maszyny, urządzenia, środki transportu ale też meble czy sprzęt biurowy, na przykład komputer, kserokopiarka czy telefon. Decyduje przewidywany okres używania i przeznaczenie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli zakupione rzeczy firma zamierza używać dłużej niż rok, to będzie to środek trwały.

Wymagany związek z działalnością

Trzeba pamiętać, że możliwość amortyzacji dotyczy tylko takich zakupów, które są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. W żadnym przypadku nie można rozpocząć amortyzacji kupionego na prywatne potrzeby domku, chyba że przedsiębiorca postanowi  rozszerzyć profil swojej działalności i wykorzystać do celów biznesowych atrakcyjnie położoną działkę wraz z domkiem używanym wcześniej do celów prywatnych. By domek kempingowy mógł być środkiem trwałym, wprowadzonym do ewidencji, musi być kompletny i zdatny do użytku w dniu oddania do użytkowania.

Punkt wyjścia to metoda liniowa

Podstawową metodą amortyzacji  jest metoda liniowa. Jest ona dostępna dla wszystkich przedsiębiorców bez względu na ich status podatkowy. Dokonując amortyzacji liniowej rozkładamy ciężar zakupu domku kempingowego równomiernie na 10 lat, czyli stosujemy stawkę 10%. Jeżeli w danym roku przedsiębiorca ponosi znaczne koszty związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, to może powstać strata podatkowa (czyli sytuacja, w której koszty są wyższe niż przychody). Co prawda można ją rozliczyć w ciągu 5 kolejnych lat, jednak ujemny wynik finansowy może osłabić zdolność kredytową przedsiębiorcy, który planuje dalsze inwestycje. Bank rozpatrując wniosek kredytowy bez wątpienia weźmie pod uwagę rentowność firmy. Nie oznacza to, że zawsze wynik finansowy musi być na plusie – gdy w związku ze znaczącymi inwestycjami firma w jednym roku poniosła stratę podatkową, ale w następnych latach, dzięki dobrym przychodom, strata ta się zmniejszy, to łatwiej będzie uzyskać kredyt, niż w sytuacji, gdy strata z roku na rok będzie się powiększała. Dlatego w takiej sytuacji warto zastanowić się nad wolniejszą amortyzacją liniową.

Jaką metodę amortyzacji wybrać

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto może skorzystać z amortyzacji przyśpieszonej (jednorazowej)

Do używanego domku można indywidualnie dobrać stawkę amortyzacji

Przedsiębiorca, który jest w innej sytuacji – jego działalność nie generuje znacznych kosztów, może skrócić czas amortyzacji domku kempingowego, zwiększając jednocześnie wartość odpisów dokonanych w jednym roku, czyli podnosząc roczne koszty uzyskania przychodu. Taka sytuacja jest możliwa, w przypadku domków używanych lub ulepszonych, które przedsiębiorca pierwszy raz wprowadza do ewidencji środków trwałych.

Domek kempingowy uznaje się za:

  1. używany – jeżeli podatnik wykaże, że przed jego nabyciem był wykorzystywany co najmniej przez 60 miesięcy, lub
  2. ulepszony – jeżeli przed wprowadzeniem do ewidencji wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

Jednak i w tym przypadku, chociaż przepisy pozwalają na ustalenie indywidualnej stawki amortyzacji, to wymagają jednocześnie by okres ten nie był krótszy niż 3 lata. Oznacza to, że maksymalnie można dokonywać odpisów ze stawką ok. 33-proc. (stosuje się ją do wartości początkowej, którą w przypadku zakupu jest cena nabycia).  Tak szybkiej amortyzacji przy zastosowaniu stawek indywidualnych nie przeprowadzi już właściciel np. pensjonatu. Nawet gdy nabędzie budynek używany lub dokona w nim ulepszeń, ustalając indywidualne stawki na amortyzację będzie potrzebował co najmniej 10 lat.

Ceną nabycia jest kwota należna zbywcy, powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, a w szczególności np. koszty transportu, ubezpieczenia w drodze, montażu, opłat skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszona o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Amortyzacja domku kempingowego używanego o wartości 50 tys. zł

Rok

Amortyzacja przy zastosowaniu indywidualnych stawek  – wartość odpisów

Amortyzacja liniowa – wartość odpisów

I

16 667 zł

5 000 zł

II

16 667 zł

5 000 zł

III

16 666 zł

5 000 zł

IV

-

5 000 zł

V

-

5 000 zł

VI

-

5 000 zł

VII

-

5 000 zł

VIII

-

5 000 zł

IX

-

5 000 zł

X

-

5 000 zł

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA