| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Co jest kosztem > Wydatki na świąteczny wystrój firmy w kosztach uzyskania przychodów

Wydatki na świąteczny wystrój firmy w kosztach uzyskania przychodów

Firma zakupiła dekoracje bożonarodzeniowe: choinki, lampki, bałwanki, girlandy, serpentyny, stroiki, bombki i inne ozdoby choinkowe. Czy te wydatki może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Aby wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, powinniśmy pamiętać o ogólnej zasadzie, zgodnie z którą kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Definicja ta dotyczy zarówno opodatkowania osób fizycznych, jak i osób prawnych. Jednocześnie należy pamiętać, że istnieje ustawowy katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Jeśli dany wydatek w nim widnieje, nie ma możliwości zaliczenia go do kosztów podatkowych.

Wydatki na świąteczny wystrój mieszkań, domów, również miejsc publicznych i firm związane są z tradycją obowiązującą w naszym kręgu kulturowym. Dekoracje świąteczne są obecne niemalże we wszystkich firmach i mają na celu korzystnie wpływać na odbiór firmy przez klientów lub kontrahentów, ale również działać zachęcająco, co może przełożyć się na osiągane przychody.

W dobie dużej konkurencyjności na rynku przygotowanie dekoracji firmy jest naturalnym wymogiem rynku, odpowiadającym oczekiwaniom klientów.

Z kolei przystrojenie świątecznymi ozdobami pomieszczeń dla pracowników sprzyja miłej atmosferze w pracy, a więc również przyczynia się do osiągnięcia przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem ich źródła.

Wydatki na świąteczny wystrój mają więc związek z przychodami, a zatem mogą być zaliczone do kosztów jego uzyskania.

Należy jednak zastanowić się, co zrobić, aby wydatki na ozdoby świąteczne w firmie, nie zostały uznane za wydatki na reprezentację. Rozróżnienie pomiędzy reklamą i reprezentacja jest istotne o tyle, że wydatki poniesione na reklamę w pełnej wysokości mogą stanowić koszty uzyskania przychodów - o ile spełniają ogólne zasady. Natomiast wydatków na reprezentację nie można zaliczyć do kosztów podatkowych.

Za reklamę uznać należy rozpowszechnianie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu. Reklama to działanie mające na celu zachęcanie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług.

Reprezentacja kojarzy się z okazałością, wystawnością w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. Reprezentacja to więc występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia. Za reprezentację mogą być uznane takie wydatki na wystrój firmy, które są nadmierne, bardziej okazałe, poniesione specjalnie na rzecz wybranej grupy kontrahentów, by potraktować ich bardziej wyjątkowo niż innych. Wówczas firma nie zaliczy poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

TomTom

Założona w 1991 firma TomTom (AEX:TOM2) jest wiodącym na świecie dostawcą produktów i usług lokalizacyjnych i nawigacyjnych ukierunkowanym na dostarczenie wszystkim kierowcom najlepszych na świecie rozwiązań nawigacyjnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »