| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Co jest kosztem > Składki na ubezpieczenie rodzin pracowników mogą być kosztem

Składki na ubezpieczenie rodzin pracowników mogą być kosztem

Zdarza się, że pracodawcy płacą składki w ramach umowy ubezpieczenia na życie obejmującej pracowników i ich rodziny. Okazuje się, że te składki w pewnych sytuacjach mogą być zaliczone przez pracodawców do kosztów uzyskania przychodu.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), zwana dalej ustawą lub ustawą o PIT, w art. 23 ust. 1 pkt 57) ustanawia regułę, że składki opłacone przez pracodawcę z tytułu zawartych lub odnowionych umów ubezpieczenia na rzecz pracowników, stanowią koszty uzyskania przychodu.

Aby jednak rzeczywiście opłacane składki mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu muszą zostać spełnione wszystkie poniższe warunki.

I. Po pierwsze,  zawarte umowy nie mogą dotyczyć ryzyka wystąpienia innych zdarzeń, niż te, które wymienione zostały w załączniku do ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 11, poz. 66).

Ryzyka działu I i II tej ustawy dotyczą:

dział I:

- grupy 1 - ubezpieczenia na życie,

- grupy 3 - ubezpieczenia na życie, jeżeli są związane z ubezpieczeniowym funduszem  

  kapitałowym,

- grupy 5 - ubezpieczenia wypadkowe i chorobowe, jeśli są uzupełnieniem ubezpieczeń wymienionych w grupach 1–4,

dział II:

- grupy 1 - ubezpieczenia wypadku, w tym wypadku przy pracy i choroby zawodowej,

- grupy 2 - ubezpieczenia choroby                                                                                        

W związku z tym, składki płacone z tytułu innych niż wymienione zawartych umów ubezpieczenia, nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Tylko składki płacone z tytułu powyższych umów mogą być uznane za takie koszty.

Polecamy: serwis PIT

Polecamy: Podatki osobiste

II. Po drugie, uprawnionym do otrzymania świadczenia (które ma zostać spełnione w ramach umowy) nie może być pracodawca. Zatem możliwość zaliczenia do kosztów składek zapłaconych przez pracodawcę dotyczy tylko i wyłącznie umów ubezpieczenia zawartych na rzecz pracowników.

Druga przesłanka wskazuje, że ubezpieczeniem mają być objęci pracownicy. Oznacza to, że nie dotyczy to już członów ich rodzin. Zatem koszty wynikające z opłaty składek na ubezpieczenie członków rodzin pracowników, nie są kosztami uzyskania przychodu.

Wynika to z tego, że koszty te nie są kosztami pracowniczymi, nie przekładają się na przychody pracodawcy z prowadzonej działalności gospodarczej oraz nie pozostają z nią w związku.

III. Po trzecie, w umowie ubezpieczenia znajdują się zapisy, które zakazują, wykluczają:                                                                                             

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Tax-Net Jacek Adamczak

Kancelaria Podatkowa - Biuro Rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »