| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Co jest kosztem > Wydatki na zakup przedmiotów z logo podatnika – czy są kosztami podatkowymi

Wydatki na zakup przedmiotów z logo podatnika – czy są kosztami podatkowymi

Zdaniem organów podatkowych masowe rozdawanie przedmiotów oznakowanych logo podatnika to reklama. Wydatki na reklamę można zaliczyć do kosztów podatkowych. Masowe rozdawanie ma miejsce wtedy, gdy każdy zainteresowany podmiot ma możliwość otrzymania takich przedmiotów, podczas powszechnie stosowanych form promocji (np. degustacje, imprezy sponsorowane, targi). Rozdawanie gadżetów z logo ograniczonej grupie podmiotów, zwłaszcza partnerom handlowym – to reprezentacja. Wydatki na reprezentację nie są kosztem uzyskania przychodu.

Pytanie podatnika:

W celu zwiększenia sprzedaży oferowanych wyrobów i usług podatnicy przekazują klientom bądź potencjalnym klientom różnego rodzaju przedmioty opatrzone w logo firmy,
np. koszulki, długopisy, kubki, smycze, karteczki samoprzylepne, kalendarze, portfele skórzane, albumy, kosze upominkowe. Są one rozdawane w różnych okolicznościach,
np. podczas akcji promocyjnych albo podczas indywidualnych spotkań z kontrahentami.

Czy wydatki na zakup tego rodzaju przedmiotów mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

Reprezentacja i reklama - co jest kosztem uzyskania przychodów

Odpowiedź KIP:

Odpowiedź wymaga rozstrzygnięcia kwestii, czy wydatki poniesione na zakup przedmiotów (gadżetów) opatrzonych logo stanowią wydatki związane z reklamą, czy też wydatki związane z reprezentacją.

Wydatki o charakterze reklamowym mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Wydatki o charakterze reprezentacyjnym wyłączone są z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

Dokonując kwalifikacji wydatków do kosztów reklamy bądź reprezentacji, należy odnieść się do całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, wartości przekazywanych przez niego prezentów, okoliczności ich wręczania oraz kręgu podmiotów obdarowanych.

Czy wręczane klientom drobne upominki reklamowe są kosztem podatkowym?

Aby rozdawane przedmioty oznakowane logo można było uznać za materiały reklamowe powinny być rozdawane masowo, tzn. przekazywane w taki sposób, by każdy zainteresowany podmiot miał możliwość ich otrzymania /podczas powszechnie stosowanych form promocji, m.in. organizowanych akcji promocyjno-marketingowych, a także imprez sponsorowanych, targów/. Istota reklamy wiąże się bowiem z zamiarem dotarcia do jak najszerszej grupy odbiorców.

W przypadku przekazywania materiałów (gadżetów) ograniczonej grupie podmiotów, zwłaszcza partnerom handlowym, wydatki na ich zakup należy wiązać z reprezentacją.

Które prezenty dla kontrahentów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

W przepisach podatkowych ustawodawca nie określił granicznej wartości prezentu, w oparciu o którą należałoby dokonywać zaliczenia wydatku do kategorii kosztów reprezentacji albo reklamy.

W związku z powyższym sama wartość prezentu nie ma znaczenia przesądzającego o kwalifikacji poniesionych kosztów.

Jednakże przekazywanie prezentów o dużej wartości może wskazywać, że jest to reprezentacja.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

HILLS LTS

HILLS Legal & Tax Solutions S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »