| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Co jest kosztem > Poczęstunek podczas spotkań z kontrahentami jest kosztem podatkowym

Poczęstunek podczas spotkań z kontrahentami jest kosztem podatkowym

Wydatki ponoszone przez spółkę na rzecz organizacji spotkań z kontrahentami w siedzibie spółki lub w restauracji związane bezpośrednio z przychodem, a nie jedynie kreowaniem pozytywnego wizerunku mogą być odliczone w ramach kosztu uzyskania przychodu.

Tak uznał Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 8 maja 2014 r. (nr IPPB5/423-122/14-2/AM).

Sprawa dotyczyła spółki, działającej w branży marketingowej.  Specyfika działalności spółki wymaga długotrwałego utrzymywania dobrych relacji z klientem. W tym celu spółka organizowała liczne spotkania, które miały miejsce w jej siedzibie, lub lokalach gastronomicznych. W związku ze spotkaniami spółka ponosiła szereg wydatków, m.in. na zakup posiłków i napojów.

W opinii spółki, wymienione wyżej koszty stanowią wyraz powszechnej praktyki biznesowej, a nie przejaw działania na rzecz budowania określonego wizerunku spółki w świadomości  kontrahenta. Oznacza to, że spółka ma prawo ujęcia przedmiotowych wydatków w kosztach podatkowych. Na tym tle spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym prosiła o potwierdzenie swojego stanowiska.

Uzasadniając swój pogląd, spółka wskazała, że kosztów uzyskania przychodów nie stanowią wyłącznie wydatki o charakterze reprezentacyjnym (a zatem związanych z wytwornością i budowaniem prestiżu). Posiłki towarzyszące spotkaniom biznesowych są aktualnie uznawane za standardową praktykę, niezbędną do utrzymania długotrwałych i pozytywnych relacji z kontrahentem. Spółka wskazała również na zmieniające się realia rzeczywistości gospodarczej, w której spotkania biznesowe są nieodłącznym elementem prowadzenia biznesu, co wpływa na rozumienie terminu „koszty reprezentacji”.

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Deregulacja zawodów księgowych i finansowych w 2014r. - PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie przyznał spółce rację. W uzasadnieniu interpretacji wskazał, że wydatki ponoszone przez nią na zakup usług gastronomicznych nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, ze względu na ich związek z  pozyskiwaniem i utrzymaniem klienta, przedstawieniem przygotowanych ofert. Organ uznał, że celem spotkań przedstawicieli spółki z kontrahentami nie jest zatem wyłącznie stworzenie dobrego wizerunku firmy, czy też wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Poniesione wydatki spełniają zatem przesłanki uznania ich za koszty podatkowe ze względu na związek z przyszłym przychodem lub zabezpieczeniem jego źródła.

Salomea Cichowska - konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Eugenia Jabłokow

Radca prawny- ekspert w dziedzinie postępowania spadkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »