| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Co jest kosztem > Poczęstunek podczas spotkań z kontrahentami jest kosztem podatkowym

Poczęstunek podczas spotkań z kontrahentami jest kosztem podatkowym

Wydatki ponoszone przez spółkę na rzecz organizacji spotkań z kontrahentami w siedzibie spółki lub w restauracji związane bezpośrednio z przychodem, a nie jedynie kreowaniem pozytywnego wizerunku mogą być odliczone w ramach kosztu uzyskania przychodu.

Tak uznał Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 8 maja 2014 r. (nr IPPB5/423-122/14-2/AM).

Sprawa dotyczyła spółki, działającej w branży marketingowej.  Specyfika działalności spółki wymaga długotrwałego utrzymywania dobrych relacji z klientem. W tym celu spółka organizowała liczne spotkania, które miały miejsce w jej siedzibie, lub lokalach gastronomicznych. W związku ze spotkaniami spółka ponosiła szereg wydatków, m.in. na zakup posiłków i napojów.

W opinii spółki, wymienione wyżej koszty stanowią wyraz powszechnej praktyki biznesowej, a nie przejaw działania na rzecz budowania określonego wizerunku spółki w świadomości  kontrahenta. Oznacza to, że spółka ma prawo ujęcia przedmiotowych wydatków w kosztach podatkowych. Na tym tle spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym prosiła o potwierdzenie swojego stanowiska.

Uzasadniając swój pogląd, spółka wskazała, że kosztów uzyskania przychodów nie stanowią wyłącznie wydatki o charakterze reprezentacyjnym (a zatem związanych z wytwornością i budowaniem prestiżu). Posiłki towarzyszące spotkaniom biznesowych są aktualnie uznawane za standardową praktykę, niezbędną do utrzymania długotrwałych i pozytywnych relacji z kontrahentem. Spółka wskazała również na zmieniające się realia rzeczywistości gospodarczej, w której spotkania biznesowe są nieodłącznym elementem prowadzenia biznesu, co wpływa na rozumienie terminu „koszty reprezentacji”.

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Deregulacja zawodów księgowych i finansowych w 2014r. - PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie przyznał spółce rację. W uzasadnieniu interpretacji wskazał, że wydatki ponoszone przez nią na zakup usług gastronomicznych nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, ze względu na ich związek z  pozyskiwaniem i utrzymaniem klienta, przedstawieniem przygotowanych ofert. Organ uznał, że celem spotkań przedstawicieli spółki z kontrahentami nie jest zatem wyłącznie stworzenie dobrego wizerunku firmy, czy też wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Poniesione wydatki spełniają zatem przesłanki uznania ich za koszty podatkowe ze względu na związek z przyszłym przychodem lub zabezpieczeniem jego źródła.

Salomea Cichowska - konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

StukPuk.pl

Jesteśmy grupą młodych ludzi zdrowo stukniętych na punkcie materiałów budowlanych, którzy pewnego dnia wpadli na pomysł, aby pasję i doświadczenie przekuć w sukces.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »