| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Co jest kosztem > Koszty organizacji otwartych zawodów sportowych przez firmę a koszty uzyskania przychodów

Koszty organizacji otwartych zawodów sportowych przez firmę a koszty uzyskania przychodów

Przedsiębiorcy niejednokrotnie angażują się w organizację przedsięwzięć (wydarzeń) sportowego w tym otwartych biegów czy maratonów. W tym zakresie ponoszą różnego rodzaju wydatki związane z organizacją wydarzenia sportowego w tym m.in. wydatki związane z zapewnieniem miejsca przeprowadzenia zawodów, zapewnienia niezbędnego zaplecza organizacyjnego i osobowego, zabezpieczenia imprezy, zapewnienia nagród dla zwycięzców i innych wydatków (w zależności od zasięgu i rozmiaru przedsięwzięcia) niezbędnych do prawidłowego ich przeprowadzenia.

Co do zasady tego rodzaju przedsięwzięcia są doskonałą okazją do różnego rodzaju działań o charakterze marketingowym, promocyjnym czy reklamowym przedsiębiorcy (organizatora, patrona), sprzedawanych przez niego towarów czy usług lub samej marki lub logo. Również realizacja tego rodzaju celów wymaga nakładów pozwalających je zrealizować, w tym zakresie można przykładowo wskazać na wydatki obejmujące koszty reklamy w prasie, radiu czy telewizji, zakup banerów, plakatów, materiałów reklamowych, gadżetów, strojów sportowych z logo przedsiębiorcy i innych realizujących ten cel.

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

Umowy terminowe po zmianach (książka)

Na gruncie ustawy o PDOP kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Dla prawno podatkowej kwalifikacji danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został on poniesiony. Wydatek zostanie bowiem uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy (zarówno bezpośredni jak i pośredni). Wydatki na promocję, reklamę jako działania o charakterze marketingowym nie są co do zasady na gruncie przywołanych regulacji kwestionowane jako koszty uzyskania przychodów.

Jeśli zakładanym celem wydarzenia sportowego jest przekazanie szerokiej publiczności (uczestnikom biegu, kibicom i innym osobom biorących w nim udział) informacji o działalności organizatora (współorganizatora, patrona) a dodatkowo ma również na celu zdobycie nowych klientów oraz zwiększenie przychodów ze sprzedaży towarów czy usług poprzez organizację wydarzenia sportowego o istotnym wymiarze i rozgłosie medialnym to powyższa kwalifikacja znajdzie swoje uzasadnienie i pozwoli zaliczyć tego rodzaju wydatki do kosztów uzyskania przychodów. W tym zakresie należy jednak zauważyć, że wydarzenia o charakterze sportowym same w sobie nie oznaczają automatycznie wydarzenia marketingowego (reklamowego czy promującego Spółkę) lecz dopiero poszczególne działania i czynności towarzyszące organizacji imprezy (poszczególne wydatki), które mają określony, reklamowy charakter, taki przymiot nadają danemu wydarzeniu co pozwala na ich zaliczenie przez organizatora (współorganizatora czy patrona) do kosztów uzyskania przychodów.

Mając na uwadze powyższe kwalifikacja ponoszonych wydatków na organizację wydarzenia sportowego powinna bezpośrednio wskazywać na związek tego rodzaju wydatku z podjętym działaniem marketingowym (reklamowym, promocyjnym). W tym zakresie wszelkie wydatki takie jak: koszty reklam (w tym reklamy w mediach), banerów, ulotek, plakatów, billboardów, strojów sportowych dla uczestników zawodów z logo, marką czy produktem przedsiębiorcy a także nagrody dla zwycięzców (w tym zarówno pieniężne jak i rzeczowe) wręczane z wyraźnym wskazaniem sponsora nagród czy opakowaniu z logo czy nazwą firmy pozwala zakwalifikować tego rodzaju wydatki do kosztów uzyskania przychodów przedsiębiorcy jako realizujące cel marketingowy (reklamowy) przedsiębiorcy.  

W trakcie organizacji tego rodzaju przedsięwzięć ponoszone są również inne wydatki, które jakkolwiek związane z organizacją samej imprezy sportowej nie pozwalają równocześnie w uchwytny sposób wskazać na realizację celów marketingowych (promocyjno reklamowych) przedsiębiorcy. Do tego rodzaju wydatków można zaliczyć: wynagrodzenia dla sędziów, koszty ochrony imprezy, zabezpieczenia medycznego, wynajmu niezbędnych urządzeń (przykładowo, bramek zabezpieczających, sceny, urządzeń startowych czy przenośnych toalet), wydatki cateringowe (przykładowo dla uczestników czy osób uczestniczących w wydarzeniu) czy koszty noclegów.

Wydatki tego rodzaju wskazują na brak związku z podstawowym celem przedsięwzięcia – działaniem marketingowym przedsiębiorcy a jeśli dodatkowo nie są w żaden sposób związane z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością gospodarczą (co do zasady organizator zawodów, czy sponsor nie jest bowiem podmiotem prowadzącym działalność w zakresie organizacji imprez sportowych, masowych) to tego rodzaju wydatki nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów przedsiębiorcy.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Mając na uwadze że tego rodzaju wydatki nie są związane ani z działaniami marketingowymi przedsiębiorcy ani też nie pozwalają wskazać na związek z zakresem prowadzonej działalności to tego rodzaju wydatki nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP. Powyższe stanowisko potwierdzają również organy podatkowe (przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 10 grudnia 2013 r. sygn. ITPB3/423-416/13/MK).

Tomasz Musialski, Konsultant Podatkowy w Dziale Podatków Bezpośrednich ECDDP

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Edustacja.pl

Portal szkoleniowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »