| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Kiedy do kosztów > Jak rozliczyć w kosztach podatkowych zakup licencji

Jak rozliczyć w kosztach podatkowych zakup licencji

Wydatki na nabycie licencji, pozwalającej np. na wykorzystywanie specjalistycznego oprogramowania komputerowego, czy utworów chronionych prawem autorskim, z zasady stanowią koszt uzyskania przychodu. Sposób ujęcia poniesionego wydatku w kosztach podatkowy zależy zarówno od jego wartości, jak i długości przewidywanego okresu, w którym nabyty program będzie użytkowany w ramach działalności gospodarczej.

Prowadzenie działalności gospodarczej niejednokrotnie wymaga zakupu licencji – najczęściej chyba dotyczy to specjalistycznego oprogramowania komputerowego.  Choć wydatki, poniesione w związku z jej zakupem, z zasady zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu (bo z reguły dotyczą prowadzonej działalności), to jednak nie zawsze można będzie ująć je jednorazowo w kosztach firmy. 

Licencja otrzymana nieodpłatnie – jak rozliczyć koszty podatkowe jej wdrożenia

Licencje zaliczane do wartości niematerialnych i prawnych

Nabywając licencję trzeba mieć świadomość, że może ona stanowić wartość niematerialną
i prawną, w przypadku której rozliczenie zakupu w kosztach będzie wymagało rozpisania
w czasie poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne

Amortyzacji podlegają bowiem m. in. nabyte, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania licencje o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok.

Oznacza to, że gdy przedsiębiorca zamierza wykorzystywać nabytą licencję na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą (albo oddać do używania na podstawie np. umowy licencyjnej (sublicencji)) przez co najmniej rok, to w zasadzie nie może wydatku zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu.

Wydatki kwalifikowane w SSE – wartości niematerialne i prawne związane z transferem technologii

Nabyte licencje należy ująć w takiej sytuacji w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz rozliczenie poniesionego wydatku w czasie, dokonując odpisów amortyzacyjnych.

Ale można też jednorazowo do kosztów

Możliwość jednorazowego rozliczenia wydatku na nabycie licencji, która ma być wykorzystywana dłużej niż rok (a więc stanowiącej wartość niematerialną i prawna) mają natomiast przedsiębiorcy, którzy nabyli licencje o wartości nieprzekraczającej 3,5 tys. zł.

Mogą oni bowiem zdecydować się na jednorazową amortyzację w miesiącu oddania
do używania lub miesiącu następnym. 

Zwolnienie od podatku licencji i praw autorskich

Inaczej wygląda sytuacja, gdy przedsiębiorca wie, że z zakupionej licencji będzie korzystał krócej niż rok (czyli nie stanowi ona wartości niematerialnej i prawnej). W takim przypadku może bowiem wydatek zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu. Ważne jest jednak, by w takich prognozach się nie pomylić – w przeciwnym razie należy się liczyć z koniecznością dokonania korekty i zapłacenia odsetek.

Elżbieta Węcławik, Tax Care

Iwona Cackowska, księgowa Tax Care

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Dominika Kłosińska-Pyka

Aplikantka radcowska w OIRP w Łodzi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »