| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Kiedy do kosztów > Jak rozliczyć w kosztach podatkowych zakup licencji

Jak rozliczyć w kosztach podatkowych zakup licencji

Wydatki na nabycie licencji, pozwalającej np. na wykorzystywanie specjalistycznego oprogramowania komputerowego, czy utworów chronionych prawem autorskim, z zasady stanowią koszt uzyskania przychodu. Sposób ujęcia poniesionego wydatku w kosztach podatkowy zależy zarówno od jego wartości, jak i długości przewidywanego okresu, w którym nabyty program będzie użytkowany w ramach działalności gospodarczej.

Prowadzenie działalności gospodarczej niejednokrotnie wymaga zakupu licencji – najczęściej chyba dotyczy to specjalistycznego oprogramowania komputerowego.  Choć wydatki, poniesione w związku z jej zakupem, z zasady zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu (bo z reguły dotyczą prowadzonej działalności), to jednak nie zawsze można będzie ująć je jednorazowo w kosztach firmy. 

Licencja otrzymana nieodpłatnie – jak rozliczyć koszty podatkowe jej wdrożenia

Licencje zaliczane do wartości niematerialnych i prawnych

Nabywając licencję trzeba mieć świadomość, że może ona stanowić wartość niematerialną
i prawną, w przypadku której rozliczenie zakupu w kosztach będzie wymagało rozpisania
w czasie poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne

Amortyzacji podlegają bowiem m. in. nabyte, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania licencje o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok.

Oznacza to, że gdy przedsiębiorca zamierza wykorzystywać nabytą licencję na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą (albo oddać do używania na podstawie np. umowy licencyjnej (sublicencji)) przez co najmniej rok, to w zasadzie nie może wydatku zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu.

Wydatki kwalifikowane w SSE – wartości niematerialne i prawne związane z transferem technologii

Nabyte licencje należy ująć w takiej sytuacji w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz rozliczenie poniesionego wydatku w czasie, dokonując odpisów amortyzacyjnych.

Ale można też jednorazowo do kosztów

Możliwość jednorazowego rozliczenia wydatku na nabycie licencji, która ma być wykorzystywana dłużej niż rok (a więc stanowiącej wartość niematerialną i prawna) mają natomiast przedsiębiorcy, którzy nabyli licencje o wartości nieprzekraczającej 3,5 tys. zł.

Mogą oni bowiem zdecydować się na jednorazową amortyzację w miesiącu oddania
do używania lub miesiącu następnym. 

Zwolnienie od podatku licencji i praw autorskich

Inaczej wygląda sytuacja, gdy przedsiębiorca wie, że z zakupionej licencji będzie korzystał krócej niż rok (czyli nie stanowi ona wartości niematerialnej i prawnej). W takim przypadku może bowiem wydatek zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu. Ważne jest jednak, by w takich prognozach się nie pomylić – w przeciwnym razie należy się liczyć z koniecznością dokonania korekty i zapłacenia odsetek.

Elżbieta Węcławik, Tax Care

Iwona Cackowska, księgowa Tax Care

reklama

Ekspert:

Tax Care

Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

rozliczenia kosztów podatkowych; zakup licencji
rozliczenia kosztów podatkowych; zakup licencji

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kalkulatory Budowlane

Kalkulatory Budowlane to bezpłatne narzędzie przydatne dla każdego, kto rozpoczyna budowę domu, remont lub wykończenie mieszkania. Za jego pomocą w kilka minut obliczysz, jakie będą koszty Twojej inwestycji.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »