| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Kiedy do kosztów > Korekta kosztów po likwidacji działalności gospodarczej

Korekta kosztów po likwidacji działalności gospodarczej

Podatnicy podatków dochodowych, którzy korygowali (in minus) koszty podatkowe na skutek nieuiszczenia zapłaty mogą dokonać „powrotnej” (in plus) korekty, jeżeli uregulują zobowiązanie po likwidacji działalności gospodarczej. Powinni to jednak zrobić w deklaracji za miesiąc, w którym dokonano likwidacji działalności gospodarczej.

Korekta kosztów w PIT i CIT

Przepisy ustaw o podatkach dochodowych przewidują, że w sytuacji gdy termin płatności ustalony przez strony nie przekracza 60 dni, podatnik jest zobowiązany do dokonania korekty (in minus) kosztów podatkowych, jeżeli nie ureguluje kwoty zobowiązania w ciągu 30 dni od daty upływu tego terminu. Korekty tej powinien dokonać w miesiącu, w którym upłynie owe 30 dni (art. 24d ust. 1 ustawy o PIT i art. 15b ust. 1 ustawy o CIT).

Jeżeli strony ustalą termin płatności dłuższy niż 60 dni, to stosuje się przepisy art. 24d ust. 2 ustawy o PIT lub art. 15b ust. 2 ustawy o CIT, zgodnie z którymi podatnik ma obowiązek korekty kosztów uzyskania przychodów z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów podatkowych, jeżeli w tym terminie nie uiszczona zapłata.

W sytuacji, gdy po ww. korekcie kosztów zobowiązanie zostanie uregulowane, podatnik zwiększa koszty uzyskania przychodów o kwotę dokonanej korekty - w miesiącu, w którym je uregulował (art. 24d ust. 4 ustawy o PIT oraz art. 15b ust. 4 ustawy o CIT).

W praktyce powstaje wątpliwość odnośnie zastosowania tych przepisów do podatnika, który zlikwidował działalność gospodarczą. Wyjaśnień w tym zakresie udzielił Departament Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów. Prezentujemy je poniżej.

Wyjaśnienia Departamentu Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów w zakresie korekty kosztów po likwidacji działalności gospodarczej

Wątpliwością podlegającą rozstrzygnięciu jest możliwość oraz sposób dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów w sytuacji gdy po zlikwidowaniu działalności gospodarczej, zlikwidowany podmiot  uregulował zobowiązania powstałe i udokumentowane fakturami VAT w okresie prowadzenia działalności gospodarczej.

Zakres przedstawionego pytania popartego konkretnym przykładem wskazuje, iż wątpliwość powstała na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Nowe wzory deklaracji i informacji PIT 2014 / 2015

Umowy zlecenia 2014 / 2015 – składki ZUS

Na podstawie art. 24d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof), podatnicy mają obowiązek korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku, gdy kwota wynikająca z faktury, umowy lub innego dokumentu nie została uregulowana w określonym w przepisach terminie. W przypadku terminów krótszych lub równych 60 dni, podatnik jest obowiązany do dokonania korekty kosztów podatkowych, jeżeli kwota wynikająca z faktury, umowy lub innego dokumentu nie została uregulowana w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności. Natomiast w przypadku terminów płatności dłuższych niż 60 dni, korekty dokonuje się, jeżeli kwota wynikająca ze wskazanych dokumentów nie została uregulowana w terminie 90 dni od dnia zaliczenia tej kwoty do koszów uzyskania przychodów.

W przypadku podatników podatku dochodowego od osób fizycznych zmniejszenia kosztów dokonuje się w miesiącu, w którym upływa termin określony w art. 24d ust. 1 i 2 updof.

Jeżeli po dokonaniu zmniejszenia, zobowiązanie zostanie uregulowane, podatnik w miesiącu, w którym uregulował zobowiązanie, zwiększa koszty uzyskania przychodów o kwotę dokonanego zmniejszenia. W odniesieniu do podatników, którzy uregulowali zobowiązanie po likwidacji działalności gospodarczej oznacza to, że zwiększenia kosztów należy dokonać za miesiąc, w którym dokonano likwidacji działalności gospodarczej. Jeżeli zatem „podatnik w lutym 2014 r. pomniejszył koszty podatkowe o kwoty wynikające z niezapłaconych faktur, w kwietniu 2014 r. zlikwidował działalność gospodarczą, a w czerwcu i lipcu uregulował zobowiązania w lutym wyłączone z kosztów”, to zwiększenia kosztów uzyskania przychodów z tytułu zapłaconych w czerwcu i lipcu 2014 r. faktur, dokonuje za miesiąc kwiecień 2014 r. tj. za ostatni miesiąc, w prowadzona była działalność gospodarcza.

Analogiczne zasady będą stosowane na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

IESE Business School

Informacje o IESE

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »