REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na remont biura wykorzystywanego w działalności gospodarczej w kosztach

Wydatki na remont biura wykorzystywanego w działalności gospodarczej w kosztach /Fot. Fotolia
Wydatki na remont biura wykorzystywanego w działalności gospodarczej w kosztach /Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niejednokrotnie osoby prowadzące działalność gospodarczą rejestrują ją we własnym mieszkaniu. W ten sposób oszczędzają na wynajmie lokalu, ale też mogą część wydatków mieszkaniowych rozliczyć w kosztach. Tak jest np. z wydatkami na remont, ale dotyczy to tylko tych pomieszczeń, w których faktycznie prowadzona jest działalność.

Ustawa o PIT nie ogranicza przedsiębiorców w kwestii obciążenia kosztów uzyskania przychodu wydatkami poniesionymi na remont budynków czy lokali wykorzystywanych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Wystarczy, aby taki wydatek wypełniał definicję kosztu firmowego, a przedsiębiorca o jego wartość będzie mógł obniżyć swoje zobowiązanie wobec fiskusa z tytułu podatku dochodowego.

Autopromocja

Kiedy wydatki na kształcenie może zaliczyć do kosztów

W świetle przepisów podatkowych kosztem działalności jest wydatek, który został poniesiony przez przedsiębiorcę, jest ściśle związany z działalnością (czyli osiąganiem, zachowaniem lub zabezpieczeniem przychodów z działalności), jest poprawnie udokumentowany i ustawodawca nie wyłącza wprost możliwości zaliczenia go do kosztów działalności (poprzez art. 23 ustawy o PIT).

Remont całego mieszkania, w koszty jedynie jego część

Przedsiębiorca ma również możliwość rozliczenia w kosztach firmy remontu poszczególnych pokojów znajdujących się w domu czy mieszkaniu, w którym sam mieszka, jeśli są one przeznaczone wyłącznie na prowadzenie w nich biznesu. Jak wydzielić pokój na działalność?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Można wesprzeć się własnoręcznie sporządzonym oświadczeniem, w którym przeznaczamy dane pomieszczenie na wykorzystywane wyłącznie w naszej działalności gospodarczej. Idąc dalej, takie oświadczenie powinnyśmy zanieść do gminy, a na zewnętrznej ścianie domu czy mieszkania umieścić szyld informujący o tym, że tam właśnie znajduje się nasza firma. Jednak wielu przedsiębiorców ogranicza się do sporządzenia oświadczenia.


O ile fiskus nie powinien ścigać nas za to, że oświadczenia nie zanieśliśmy do urzędu gminy, o tyle w trakcie ewentualnej kontroli może zarzucić nam zaliczenie do kosztów remontu całego mieszkania, w sytuacji, kiedy tylko jeden pokój przeznaczyliśmy na „biuro”. W wydawanych interpretacjach organy podatkowe zabraniają podatnikom rozliczać wydatki związane z danym pomieszczeniem w domu czy w mieszkaniu, jeśli nie zostało ono wyodrębnione do działalności, czyli innymi słowy, jeśli służy również zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych podatnika.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Remont, ale nie ulepszenie

W interpretacji indywidualnej z 22 maja 2015 r. o sygn. ILPB4/4510-1-91/15-2/ŁM Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu przyznał rację przedsiębiorcy, który remontował wyodrębnione z budynku mieszkalnego na swoją działalność poddasze i który koszty tego remontu zamierzał „wrzucić” w koszty. Przedsiębiorca wymienił na poddaszu drzwi, okna, podłogę, instalację centralnego ogrzewania i instalację elektryczną, oczyścił i pomalował ściany i sufity. Fiskus wskazał natomiast, że oprócz związku danego pomieszczenia z działalnością, istotny jest też zakres prac remontowych. Remont musi mieć charakter odtworzeniowy stanu pierwotnego, z tym, że dopuszcza się stosowanie materiałów innych niż użyto przy stanie pierwotnym (art. 3 ust. 8 ustawy Prawo budowlanego). „Istotą remontu są więc czynności związane z przywróceniem pierwotnego stanu technicznego i użytkowego nieruchomości czy rzeczy wraz z wymianą zużytych składników technicznych (części zamienne), następujące w trakcie eksploatacji i wynikające z tej eksploatacji, ale nie zmieniające jej charakteru i funkcji czy podwyższające czy zmieniające cechy użytkowe.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

REKLAMA