| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Najczęstsze problemy > Koszty ubezpieczenia składników majątku obrotowego

Koszty ubezpieczenia składników majątku obrotowego

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. W październiku 2009 r. podpisałem na okres jednego roku (do 30 września tego roku) umowę ubezpieczenia majątku obrotowego firmy. Kiedy powinienem zaliczyć wydatek na ubezpieczenie do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów?

Koszty wykupu polisy ubezpieczeniowej majątku obrotowego podatnika stanowią koszty uzyskania przychodów firmy. Można bowiem stwierdzić, że wydatki na ubezpieczenie majątku wykorzystywanego przez przedsiębiorcę w prowadzonej działalności gospodarczej zostały poniesione w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów.

Takich wydatków podatnik nie przyporządkuje jednak do konkretnych przychodów. Stanowią one koszty ogólne prowadzonej działalności gospodarczej i dla celów podatkowych należy je uznać za koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami (koszty pośrednie).

Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty pośrednie są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Podatnik ewidencjonuje przychody i koszty podatkowe w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Nie wskazał jednak metody według której prowadzi ewidencję. Z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynikają dwie metody prowadzenie księgi podatkowej - metoda kasowa (uproszczona) i metoda memoriałowa.

Polecamy: serwis VAT

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Podkreślmy, że zasada ta dotyczy zarówno podatników prowadzących ewidencję podatkową według metody kasowej jak i metody memoriałowej.

Jeżeli jednak podatnik prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą uproszczoną – to zaliczy składkę na ubezpieczenie majątku obrotowego jednorazowo w kosztach podatkowych 2009 r.

Metoda kasowa nie wymaga rozróżniania kosztów podatkowych na koszty bezpośrednie i pośrednie. Podatnik zaliczy wydatki na ubezpieczenie majątku do kosztów podatkowych w dniu wystawienia faktury (rachunku), niezależnie jakiego okresu koszty dotyczą i czy faktycznie zostały opłacone.

Istotą metody memoriałowej jest przyporządkowanie kosztów podatkowych do roku podatkowego, w którym uzyskaliśmy przychód związany z poniesionym wydatkiem. W przypadku prowadzenia książki przychodów i rozchodów zgodnie z metodą memoriałową podatnik może potrącić w dacie poniesienia kosztu tylko koszty pośrednie, które nie przekraczają roku podatkowego.

Wydatki na ubezpieczenie majątku obrotowego stanowią koszty pośrednie i dotyczą okresu przekraczającego jeden rok podatkowy. W takim przypadku koszty ubezpieczenia stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. 

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Oznacza to, że podatnik rozliczy zapłaconą składkę na ubezpieczenie proporcjonalnie na dwa lata podatkowe. W koszty podatkowe 2009 r. podatnik zaliczy 3/12 kwoty składki, a w koszty 2010 r. - 9/12 kwoty składki.

Podstawa prawna: art. 22 ust. 5c, art. 22 ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

topFX.pl

Portal. Platforma walutowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »