| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Najczęstsze problemy > Korekta kosztów podatkowych od 2016 roku - nowe zasady

Korekta kosztów podatkowych od 2016 roku - nowe zasady

Od 2016 r. podatnicy prowadzący działalność gospodarczą i rozliczający koszty podatkowe stosować będą nowe zasady rozliczania kosztów nieopłaconych. Usunięciu ulega bowiem zasada ich bieżącego korygowania i uzależniania od faktycznej zapłaty poszczególnych kwot.

Podatnicy stosujący podatkową księgę przychodów i rozchodów, jak również korzystający z pełnych ksiąg rachunkowych od 1 stycznia 2013 r. zobowiązani są przy rozliczaniu podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych, do dokonywania korekt zaksięgowanych kosztów w przypadku kwot, które nie zostały opłacone.

Od 2016 r. podatkowa księga przychodów i rozchodów oraz księgi rachunkowe będą prowadzone z pominięciem tych zasad. W konsekwencji nie będzie konieczności, by dokumenty nieopłacone (dostępne m.in. w aplikacji fillup.pl) wykreślać z kosztów lub by możliwe było obniżanie wartości przychodów podatkowych ze względu na brak zapłaty. 

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Od 2013 r., jeżeli podatnik zaliczył wydatek do kosztów podatkowych i nie uregulował jej w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności wskazanej na fakturze, rachunku umowie lub dokumencie sprzedaży, podatnik był obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów. Jeżeli termin płatności był dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z powyżej wskazanych dokumentów dokonywało się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie. Jeżeli w miesiącu, w którym należy dokonać zmniejszenia kosztów podatnik nie ponosi kosztów uzyskania przychodów lub poniesione koszty są niższe od kwoty zmniejszenia, wówczas ma obowiązek zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów. Takie same zasady stosuje się w przypadku nabycia lub wytworzenia środków trwałych albo nabycia wartości niematerialnych i prawnych, do tej części odpisów amortyzacyjnych, które podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast uregulowanie poszczególnych kwot powoduje możliwość ponownego zaliczenia ich do kosztów podatkowych.

W 2016 r. zastosowanie znajdzie zasada bieżącego księgowania kosztów – czy to w formie uproszczonej (kasowej, czy też memoriału. W obu przypadkach po zaliczeni wydatku do kosztu, nie dojdzie już do korekt kosztów ze względu na brak zapłaty.  Nadal natomiast podatnik może być zobowiązany do korekt w podatku VAT, ze względu na tzw. ulgę na złe długi. Zatem podatnik powinien dokonać wyboru dokumentów, które pozwalają na prawidłowe ich rozliczanie podatkowe i rachunkowe. Dokumenty takie dostępne są w programie fillup.pl.

Natomiast w okresie przejściowym stosować należy zasadę, że ci podatnicy, którzy przed 1 stycznia 2016 r. dokonali zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów albo zwiększenia przychodów, stosuje się zasady dotychczasowe, w zakresie możliwości zwiększenia kosztów uzyskania przychodów. Natomiast nie trzeba już kosztów zmniejszać. Są to zatem przepisy przejściowe korzystne dla podatników, którzy mogą ponownie zaliczyć wydatki do kosztów, natomiast nie muszą ich już z tych kosztów wykreślać.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »