| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Reprezentacja i reklama > Czy zakup wody, kawy i herbaty można zaliczyć do kosztów?

Czy zakup wody, kawy i herbaty można zaliczyć do kosztów?

Wydatki na rzecz pracowników i kontrahentów, obejmujące w szczególności zakup wody, kawy, herbaty itp., nie noszą znamion reprezentacji, są zwyczajowo przyjęte i nie mają charakteru okazałości, a zatem mogą zostać zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

Tak orzekł Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 24 stycznia 2011 r. (IPPB1/415-1025/10-4/ES).

Sprawa dotyczyła podatnika, prowadzącego działalność gospodarczą o charakterze biurowo-księgowym. Zatrudniał on pracowników na podstawie umowy o pracę. Na ich potrzeby dokonywał zakupów produktów takich jak kawa, herbata, woda mineralna, ciastka.

Produkty te zużywane były również w trakcie wizyt kontrahentów. W związku z powyższym, podatnik zwrócił się o interpretację indywidualną, pytając, czy wydatki na przedmiotowe produkty mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

Prezentując własne stanowisko, podatnik wskazał, że przesłanką uznania wydatku za koszt musi być jego związek z przychodem. Jako koszty traktowane są również wydatki pracownicze, wśród których należy wymienić nie tylko wynagrodzenia, ale także inne gratyfikacje – w tym drobny poczęstunek w postaci herbaty, kawy, ciastek czy wody mineralnej. Zdaniem podatnika nie można wydatków na te produkty zaliczyć do kosztów reprezentacji.

Kasy fiskalne 2011

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Polecamy: Czy obiad z kontrahentem w restauracji to reprezentacja, czy koszt uzyskania przychodu

Organ uznał to stanowisko za prawidłowe, podkreślając, że reprezentacja nie może mieć miejsca w stosunkach między pracodawcą a pracownikiem. Ma ona bowiem na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku firmy, podkreślenie jej wytworności i profesjonalizmu w kontaktach z klientami.

Z kolei koszty wydatków, będące przedmiotem interpretacji, stanowią zwyczajowo przyjęte normy obowiązujące w relacji z pracownikami oraz kontrahentami. Nie ma w tym przypadku mowy o żadnej wystawności czy okazałości.

Jeżeli zatem podatnik jest w stanie udowodnić związek ponoszonych wydatków z osiąganymi przychodami, nie ma podstaw by odmówić mu prawa ujęcia ich w kosztach podatkowych.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Adwokacka AKS

Kancelaria zajmuje się prowadzeniem spraw zarówno klientów indywidualnych, jak i korporacyjnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »