| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Reprezentacja i reklama > Wydatki na szkolenia dla kontrahentów i klientów są kosztem uzyskania przychodów

Wydatki na szkolenia dla kontrahentów i klientów są kosztem uzyskania przychodów

W celu intensyfikacji sprzedaży spółki często decydują się na zaproszenie kontrahentów na szkolenia, niejednokrotnie o charakterze wyjazdowym, gdzie goście mają zapewniony przelot, wyżywienie, ubezpieczenie itp. Czy w takim przypadku mamy do czynienia z wydatkami reprezentacyjnymi?

Organ uznał, iż w przedmiotowej sprawie kwestią kluczową jest rozstrzygnięcie, jaki charakter miały wydatki poniesione przez spółkę w związku z organizacją szkolenia.

Wyjaśnił również, jakimi kryteriami należy się w tym zakresie posiłkować.

W opinii organu podatkowego, nie może być mowy o reprezentacji w sytuacji, gdy głównym celem organizacji wyjazdu szkoleniowego było podniesienie wiedzy odbiorców na temat oferowanych przez spółkę towarów, zaś szkolenie miało na celu zaprezentowanie technik sprzedaży. Dodatkowo, zdaniem Dyrektora IS, istotne jest, by liczba uczestników nie była wynikiem ich selekcji. Jeśli powyższe warunki są spełnione, wydatki na organizację wyjazdu szkoleniowego można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Dyrektor IS zaznaczył jednak, że w przypadku natomiast, gdy możliwość uczestniczenia w szkoleniach mieli tylko wyselekcjonowani partnerzy handlowi spółki – np. grupa jej klientów o określonym „potencjale zakupowym usług” i jeśli wyjazd ten został przygotowywany z myślą o budowaniu relacji z tymi kontrahentami, wydatki na jego organizację, w tym koszty wyżywienia, mają charakter reprezentacyjny i nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

http://ksiegowosc.infor.pl/podatki/koszty/reprezentacja-i-reklama/303412,Wszystko-jest-reprezentacja.html

http://ksiegowosc.infor.pl/podatki/koszty/reprezentacja-i-reklama/216789,Reprezentacja-i-reklama-co-jest-kosztem-uzyskania-przychodow.html

http://ksiegowosc.infor.pl/podatki/koszty/reprezentacja-i-reklama/219240,Czy-obiad-z-kontrahentem-w-restauracji-to-reprezentacja-czy-koszt-uzyskania-przychodu.html

Na marginesie organ przypomniał, że spółka powinna być w posiadaniu odpowiedniej dokumentacji, potwierdzającej charakter i zakres szkolenia. 

Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, z 27 kwietnia 2012 r., (nr IPTPB1/415-84/12-2/DS.).

Aleksandra Bembnista, konsultant w Zespole Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Kapała-Sokalska

Adwokat, właściciel Kancelarii Adwokackiej AKS

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »