| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Reprezentacja i reklama > Wydatki na szkolenia dla kontrahentów i klientów są kosztem uzyskania przychodów

Wydatki na szkolenia dla kontrahentów i klientów są kosztem uzyskania przychodów

W celu intensyfikacji sprzedaży spółki często decydują się na zaproszenie kontrahentów na szkolenia, niejednokrotnie o charakterze wyjazdowym, gdzie goście mają zapewniony przelot, wyżywienie, ubezpieczenie itp. Czy w takim przypadku mamy do czynienia z wydatkami reprezentacyjnymi?

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w korzystnej dla podatnika interpretacji uznał, że nie, wyjaśniając jednocześnie, jakie przesłanki powinny być spełnione, by wydatki na organizację szkolenia mogły stanowić koszty podatkowe.

Wyjazdowe szkolenie dla klientów i kontrahentów

Sprawa dotyczyła spółki jawnej prowadzącej działalność w zakresie sprzedaży środków ochrony roślin, nasion, nawozów, maszyn rolniczych i części zamiennych. Zorganizowała ona dla największych odbiorców swoich produktów wyjazd szkoleniowy, w którym wzięli również udział pracownicy spółki, w charakterze osób prowadzących szkolenia.

Program szkolenia obejmował panel związany z oferowanymi przez spółkę towarami, a także zagadnienia z zakresu marketingu. Spółka poniosła wydatki związane z przelotem, wyżywieniem, ubezpieczeniem, a także zakwaterowaniem uczestników konferencji.  Celem szkolenia była z jednej strony intensyfikacja sprzedaży produktów spółki, z drugiej zaś – przekazanie kontrahentom wiedzy na temat oferowanych produktów i technik sprzedaży.

W związku z powyższym, wspólnik spółki jawnej wystąpił do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytał, czy wymienione wyżej wydatki związane z organizacją konferencji, może zaliczyć jako koszty podatkowe?

Przedstawiając  własne stanowisko w sprawie, wnioskodawca podniósł, że wydatki, jako posiadające niewątpliwy związek z przychodem, mogą stanowić koszty podatkowe.

Płynna granica reprezentacji

Dyrektor IS podzielił to stanowisko. W uzasadnieniu, posiłkując się przepisami ustawy o PIT, wywiódł, że kosztami podatkowymi mogą być wydatki związane z osiągnięciem lub zabezpieczeniem przychodu, z wyjątkiem kosztów określonym w tzw. katalogu negatywnym.

Jednym z wydatków wyłączonych z kosztów podatkowych jest grupa kosztów o charakterze reprezentacyjnym. Organ podatkowy stwierdził, że reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej, w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika, w celu ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia.

Wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę. Pojęcie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Autotesto

Autotesto to pierwsza w Polsce Sieć Niezależnych Ekspertów Samochodowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »