| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Reprezentacja i reklama > Wydatki na szkolenia dla kontrahentów i klientów są kosztem uzyskania przychodów

Wydatki na szkolenia dla kontrahentów i klientów są kosztem uzyskania przychodów

W celu intensyfikacji sprzedaży spółki często decydują się na zaproszenie kontrahentów na szkolenia, niejednokrotnie o charakterze wyjazdowym, gdzie goście mają zapewniony przelot, wyżywienie, ubezpieczenie itp. Czy w takim przypadku mamy do czynienia z wydatkami reprezentacyjnymi?

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w korzystnej dla podatnika interpretacji uznał, że nie, wyjaśniając jednocześnie, jakie przesłanki powinny być spełnione, by wydatki na organizację szkolenia mogły stanowić koszty podatkowe.

Wyjazdowe szkolenie dla klientów i kontrahentów

Sprawa dotyczyła spółki jawnej prowadzącej działalność w zakresie sprzedaży środków ochrony roślin, nasion, nawozów, maszyn rolniczych i części zamiennych. Zorganizowała ona dla największych odbiorców swoich produktów wyjazd szkoleniowy, w którym wzięli również udział pracownicy spółki, w charakterze osób prowadzących szkolenia.

Program szkolenia obejmował panel związany z oferowanymi przez spółkę towarami, a także zagadnienia z zakresu marketingu. Spółka poniosła wydatki związane z przelotem, wyżywieniem, ubezpieczeniem, a także zakwaterowaniem uczestników konferencji.  Celem szkolenia była z jednej strony intensyfikacja sprzedaży produktów spółki, z drugiej zaś – przekazanie kontrahentom wiedzy na temat oferowanych produktów i technik sprzedaży.

W związku z powyższym, wspólnik spółki jawnej wystąpił do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytał, czy wymienione wyżej wydatki związane z organizacją konferencji, może zaliczyć jako koszty podatkowe?

Przedstawiając  własne stanowisko w sprawie, wnioskodawca podniósł, że wydatki, jako posiadające niewątpliwy związek z przychodem, mogą stanowić koszty podatkowe.

Płynna granica reprezentacji

Dyrektor IS podzielił to stanowisko. W uzasadnieniu, posiłkując się przepisami ustawy o PIT, wywiódł, że kosztami podatkowymi mogą być wydatki związane z osiągnięciem lub zabezpieczeniem przychodu, z wyjątkiem kosztów określonym w tzw. katalogu negatywnym.

Jednym z wydatków wyłączonych z kosztów podatkowych jest grupa kosztów o charakterze reprezentacyjnym. Organ podatkowy stwierdził, że reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej, w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika, w celu ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia.

Wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę. Pojęcie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami.

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Madejski Sasiński Starowicz radcowie prawni

spółka partnerska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK