| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Reprezentacja i reklama > Poczęstunek dla gości na targach jest reprezentacją

Poczęstunek dla gości na targach jest reprezentacją

Wydatki na zakup produktów spożywczych przeznaczonych na poczęstunek gości podczas targów są kosztami reprezentacji i jako takie nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Do takiego wniosku doszedł Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej IPTPB3/423-437/13-2/PM z dnia 24 stycznia 2014 r.

Przedmiotem interpretacji była możliwość zaliczenia wydatków poniesionych na poczęstunek (paluszki, napoje bezalkoholowe) serwowany na własnym stoisku firmowym podczas wydarzeń wystawienniczych skierowanych do profesjonalistów z branży takich jak: targi, konferencje itp. jako kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem organu, wskazane we wniosku wydatki należy uznać za koszty reprezentacji, które na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od osób prawnych (dalej ustawa) nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodu. Ustawodawca w w/w artykule za koszty reprezentacji uznaje w szczególności: usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W interpretacji dokonano wykładni pojęcia „reprezentacja” na gruncie art. 16 ust 1 pkt 28 ustawy, którego nie należy utożsamiać jedynie z elementami okazałości i wystawności, ale przede wszystkim z działaniami zmierzającymi do zapewnienia pożądanego przez podatnika wizerunku w kontaktach gospodarczych.

Warto jednocześnie zauważyć, że ww. opisane stanowisko może pozostawać w sprzeczności z wydaną przez Ministra Finansów 25 listopada 2013 r. interpretacją ogólną, w której stwierdzono, że kosztem uzyskania przychodu są ponoszone przez podatników wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), a także posiłki (np. obiady, lunche), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika, czy też poza nią), podawane podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami etc. dotyczących zakresu prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej.

Więcej na ten temat: Poczęstunek podczas spotkań biznesowych jest kosztem podatkowym

Koszty reprezentacji - korzystna interpretacja Ministra Finansów

Ponadto, ustawa nie przewiduje wyjątków ze względu na okoliczność miejsca w którym odbywa się poczęstunek przez co każdy zakup żywności lub napojów, który wiąże się z reprezentowaniem podatnika lub prowadzonej przez niego działalności gospodarczej nie może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego Marta Jeleń

Kancelaria Radcy Prawnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »