| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Reprezentacja i reklama > Czy gadżety z nazwą firmy są kosztem podatkowym

Czy gadżety z nazwą firmy są kosztem podatkowym

Prowadzimy działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W ramach organizowanych akcji promocyjnych rozdajemy swoim potencjalnym klientom gadżety marketingowe np. kalendarze, kubki, długopisy, notesy. Są one oznaczone nazwą firmy, adresem i numerami telefonów, adresem strony internetowej, ale również nazwami produktów spółki. Czy wydatki na te gadżety spółka powinna traktować jako koszty reprezentacji, czy też może uznać je za reklamę?

Jeżeli gadżety nie są drogie, to pełnią funkcję reklamową i można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast w przypadku, gdy gadżety mają większą wartość (np. drogi długopis), to organy podatkowe z pewnością zakwalifikują je jako reprezentację. A wydatki na reprezentację nie są kosztami podatkowymi.

Prawidłowa kwalifikacja wydatków do reprezentacji albo reklamy przekłada się na prawidłowe obliczenie podatku dochodowego.  Wynika to z faktu, że wydatki na reklamę zazwyczaj stanowią koszty uzyskania przychodów, o ile reklama jest związana z prowadzoną działalnością i służy albo może przyczynić się do uzyskania przychodów.

Wydatki na reprezentację nie stanowią kosztów podatkowych. Koszty reprezentacji, a w szczególności wydatki na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych zostały uznane za koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów. Nie znaczy, to jednak, że usługi gastronomiczne, czy zakup żywności nigdy nie mogą być kosztem - mogą być jeżeli nie mają wystawnego charakteru.

Polecamy: Czy wydatki na biznes lunch można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Przepisy podatkowe nie wyjaśniają, czym jest „reklama”, a co stanowi „reprezentację”. Właściwe zrozumienie tych pojęć dla celów podatkowych ułatwią nam wyroki sądowe, komentarze podatkowe oraz interpretacje organów podatkowych.

Przyjmijmy, że reklamę stanowią działania, których celem jest przedstawianie wyrobów, towarów, usług, rozpowszechnianie o nich informacji, prezentowanie zalet i zachęcanie potencjalnych klientów do ich zakupu. Reklamę stanowią również czynności polegające na prezentowaniu nazwy producenta i informacji o firmie.

Reprezentacja to występowanie w imieniu firmy wiążące się z okazałością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy, poprzez np. sposób podejmowania kontrahentów, poczęstunek, czy wręczanie upominków. Obejmuje ona swym pojęciem działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane z utrzymaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów.

Wobec tak przyjętego rozumienia „reklamy” i „reprezentacji”, wydatki na drobne gadżety stanowią reklamę spółki i jej produktów. Spółka przekazując takie materiały klientom działa w celu zwiększenia rozpoznawalności firmy na rynku, zwiększenia zainteresowania oferowanymi towarami i zachęca do współpracy.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kamil Szlachcic

Analityk Kredytowy Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »