| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Reprezentacja i reklama > Koszty degustacji własnych wyrobów - reprezentacja, czy reklama

Koszty degustacji własnych wyrobów - reprezentacja, czy reklama

Prowadzimy działalność w formie spółki cywilnej i w jej ramach produkujemy wyroby cukiernicze. Zamierzamy przeprowadzić akcję promocyjną własnych wyrobów polegającą na degustacji naszych produktów w sklepach spożywczych i innych placówkach handlowych. Czy wydatki na organizację tej akcji i degustację wyrobów stanowią reprezentację, czy też możemy uznać, że ponieśliśmy wydatki na reklamę?

Organizacja w placówkach handlowych akcji promocyjnej w ramach której klienci tych placówek będą częstowani wyrobami firmy nosi cechy reklamy. Koszty takiej akcji podatnicy zaliczą do kosztów uzyskania przychodów.

Przepisy podatkowe nie wyjaśniają nam znaczenia pojęć „reklama” i „reprezentacji”. Na podstawie interpretacji wydawanych przez organy podatkowe i wyroków sądowych możemy przyjąć, że reklamę stanowią działania, których celem jest przedstawienie wyrobów producenta, rozpowszechnianie o nich informacji, przedstawienie zalet i zachęcenie potencjalnych klientów do ich zakupu. 

Reprezentacja to „okazałość, wytworność, wystawność” w prezentowaniu firmy w celu kształtowania jej bardzo pozytywnego wizerunku i podniesienia prestiżu.

Wydatki na reklamę w zasadzie podatnicy zaliczą do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ takie wydatki nie zostały zaliczone przez ustawodawcę do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Podatnicy muszą oczywiście pamiętać, że każdy wydatek należy ocenić pod kątem związku z prowadzoną działalnością.

Ponadto wydatek powinien zostać poniesiony w celu uzyskania przychodów, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów, a jego poniesienie należy udokumentować. Koszty reklamy, która spełnia te cechy podatnicy zaliczą do kosztów uzyskania przychodów.

Inaczej ustawodawca potraktował wydatki na reprezentację firmy. Zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (który płacą wspólnicy spółki cywilnej), jak i przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyłączają możliwość zaliczenia wydatków na reprezentację do kosztów podatkowych. Oznacza to, że koszty reprezentacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W przedstawionej sytuacji wydatki na organizację akcji promocyjnej i degustację wyrobów nie stanowią kosztów reprezentacji. Celem degustacji jest rozpowszechnienie informacji o produkcie firmy, przedstawienie jego cech i jego zachwalanie.

Takie działania mogą zwiększyć sprzedaż i doprowadzić do pozyskania nowych klientów. Organizacja degustacji wyrobów dla klientów i potencjalnych klientów stanowi formę reklamy wyrobów firmy. Koszty organizacji takiej akcji mają związek z przychodami firmy i stanowią koszt uzyskania przychodów.

Podstawa prawna:
- art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Natalia Teper

Adwokat amerykański

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »