| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Reprezentacja i reklama > Poczęstunek dla kontrahentów w siedzibie firmy, a koszty uzyskania przychodów

Poczęstunek dla kontrahentów w siedzibie firmy, a koszty uzyskania przychodów

Prowadzimy działalność w formie spółki jawnej i płacimy podatek dochodowy na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdarza się, że do biura spółki zapraszamy kontrahentów na spotkania w celu omówienia współpracy, przedstawienia oferty handlowej, ustalenia warunków sprzedaży towarów.
W czasie spotkań częstujemy naszych gości herbatą, kawą, wodą, sokami, ciastkami. Czy koszty zakupu artykułów spożywczych serwowanych w trakcie spotkań z kontrahentami w siedzibie firmy stanowią reprezentację, czy też możemy je zaliczyć do kosztów podatkowych?

Podatnik zaliczy do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Musi jednak pamiętać, że nie każdy koszt poniesiony w wymienionym celu uzna za koszt uzyskania przychodów.

Kosztami, które nie stanowią kosztów podatkowych są wydatki wymienione w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przepisy regulujące podatki dochodowe uniemożliwiają zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. 

Oznacza to, że wydatki na reprezentację nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Dotyczy to zarówno podatników podatku dochodowego od osób fizycznych jak i podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Ustawy podatkowe nie wyjaśniają jednak, co to jest reprezentacja. Wskazują jedynie przykładowe koszty reprezentacji, tj. usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Pamiętajmy jednak, że nawet te wymienione kategorie wydatków nie zawsze muszą stanowić reprezentacji firmy.

Przyjmijmy, że reprezentację stanowią przede wszystkim działania podatnika skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku firmy, co ma ułatwić nawiązanie kontaktów handlowych albo ich kontynuację. 

Oceniając, czy dany wydatek został poniesiony w celach reprezentacyjnych, każdą sytuację traktujmy odrębnie i indywidualnie. Zestawmy wydatki, które chcemy ponieść z celami którym ma służyć reprezentacja.

Odnosząc powyższe uwagi do przedstawionej sytuacji nie będzie nadużyciem, jeżeli wydatki na herbatę, kawę, wodę, soki oraz drobne słodycze i ciastka zaliczymy do kosztów uzyskania przychodów. Drobne poczęstunki serwowane kontrahentom w czasie spotkań w siedzibie firmy należy traktować jako wydatki na jej bieżące funkcjonowanie.

Podatnicy powinni jednak pamiętać, że zaliczą do kosztów podatkowych tylko wydatki, które w danych okolicznościach są zwyczajowo przyjęte. Poczęstunki nie mogą być okazałe, drogie i wystawne, bowiem mogłyby zostać uznane reprezentację (niestanowiącą kosztów podatkowych). 

Oczywiście należy pamiętać, że prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów podatkowych uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z przychodem. Ponadto podatnik musi każdy wydatek prawidłowo udokumentować.

Podstawa prawna:
- art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci UNICEF

United Nations Children’s Fund

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »