| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Reprezentacja i reklama > Zakup garniturów i koszul na spotkania z kontrahentami jako koszt podatkowy

Zakup garniturów i koszul na spotkania z kontrahentami jako koszt podatkowy

Prowadzimy spółkę cywilną, rozliczamy się na ogólnych zasadach i płacimy podatek dochodowy od osób fizycznych. W ramach prowadzonej działalności, jako wspólnicy, odbywamy liczne spotkania w kontrahentami i klientami. Ponieważ chcemy się dobrze prezentować na organizowanych spotkaniach, wybieramy eleganckie ubrania. Czy wobec powyższego wydatki na zakup garniturów, koszul, krawatów stanowią koszty uzyskania przychodów?

Nie jest możliwe zaliczenie do kosztów podatkowych wydatków na zakup garniturów, koszul, krawatów. Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki, które podatnik ponosi w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w celu uzyskania przychodów, zachowania albo zabezpieczenia źródeł przychodów, o ile wydatek nie został zaliczony do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Jeżeli zatem ustawodawca umieścił wydatek na liście kosztów niestanowiących kosztów podatkowych, podatnik nie obniży przychodów o ten wydatek, nawet jeżeli poniósł go w celu ich uzyskania.

Pośród wydatków, których podatnicy nie zaliczą do kosztów podatkowych znajdują się wydatki na reprezentację, do których należą w szczególności wydatki na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. 

Oczywiście reprezentacja obejmuje znacznie szerszy zakres wydatków, niż wydatki na konsumpcje. Aby wskazać jakie wydatki stanowią reprezentację, należy wyjaśnić znaczenie tego pojęcia. Niestety w przepisach podatkowych nie znajdziemy jego definicji.

Sięgnijmy więc do wyroków sądowych, komentarzy podatkowych oraz pism wyjaśniających organów podatkowych. Na podstawie powołanych źródeł możemy przyjąć, że reprezentacja to przede wszystkim działanie skierowane do kontrahentów podatnika w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku firmy, w celu ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia.

Polecamy: Podatki 2010

Wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu.

Niewątpliwie wydatki na dobrej jakości, drogie ubrania wpływają na postrzeganie firmy przez osoby trzecie, również przez klientów i potencjalnych kontrahentów. Odpowiedni wygląd wspólników reprezentujących spółkę tworzy i utrwala pozytywny wizerunek firmy.

Dobrze prezentujący się wspólnicy wpływają na stworzenie dobrego wizerunku firmy, jako zasobnej i profesjonalnej. W takim wymiarze wydatki na zakup ubrań stanowią koszty reprezentacji. Wydatki tego rodzaju nie stanowią więc kosztów uzyskania przychodów.

Równocześnie zwrócić należy uwagę, że wydatki na zakup ubrań (szczególnie takich, które nie zawierają charakterystycznych cech firmy np. nazwa firmy, kolor) mogą zostać potraktowane przez organy podatkowe, jako wydatki o charakterze osobistym, służące nie tylko prowadzonej działalności gospodarczej, ale zaspokajające również potrzeby codziennego życia i osobiste potrzeby podatników. I z tego właśnie względu nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów. Tak stwierdził m.in. NSA w wyroku z 9 września 1999 r. (sygn. akt SA/Wr 712/97).

Bez wpływu na powyższe pozostaje okoliczność, iż odpowiedni wygląd może wpłynąć na wzajemne relacje z kontrahentami i pośrednio wpływać również na uzyskiwanie przychodów.

Podstawa prawna: art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Ekspert firmy Xella Polska

Eksperci Budowy SILKA YTONG.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »