REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reprezentacja w podatku dochodowym, to nie przedstawicielstwo

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Reprezentacja w podatku dochodowym, to nie przedstawicielstwo
Reprezentacja w podatku dochodowym, to nie przedstawicielstwo
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Reprezentacja w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT jest działaniem mającym na celu wykreowanie i utrwalenie pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W tym znaczeniu jest to każde działanie skierowane do potencjalnych kontrahentów lub do osób trzecich w celu stworzenia konkretnego i oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków dla zawarcia tej umowy. Organ bezpodstawnie utożsamił pojęcie reprezentacji w rozumieniu wskazanego przepisu z pojęciem przedstawicielstwa.

Tak uznał WSA we Wrocławiu w ustnym uzasadnieniu wyroku z dnia 28 sierpnia 2014 r., SA/Wr 1220/14.

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki, prowadzącej działalności w branży samochodowej. Spółka organizuje spotkania dla obecnych oraz potencjalnych kontrahentów, służące promocji oraz reklamie nowych produktów i usług, a także bierze udział w spotkaniach/imprezach branżowych organizowanych przez inne podmioty, na których prezentuje własne  produkty i usługi. W związku powyższym, spółka ponosi określone kategorie wydatków, do których należą: koszty wynajmu lokalu (hali, pomieszczeń, centrum konferencyjnego); koszty obsługi technicznej i organizacyjnej, przygotowanie oprawy wizualnej prezentacji produktu, koszty związane z obsługą logistyczną i gastronomiczną zaproszonych osób itp.

Koszty reprezentacji - korzystna interpretacja Ministra Finansów

Usługi gastronomiczne, żywność i napoje w kosztach podatkowych

Na tym tle, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy jest uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w CIT poszczególnych kategorii wydatków związanych z organizacją spotkań przedstawionych we wniosku. Prezentując własne stanowisko, spółka wskazała, że w przedmiotowej sytuacji zaistnieją przesłanki do uznania wydatku za koszt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reprezentacji na gruncie podatkowym nie należy utożsamiać z przedstawicielstwem

Dyrektor Izby Skarbowej uznał to stanowisko za nieprawidłowe. W uzasadnieniu interpretacji wskazał, że występujący w prawie podatkowym termin „reprezentacja” należy rozumieć jako „przedstawicielstwo, reprezentowanie czyichś interesów, występowanie w czyimś imieniu”, a nie „wystawność, okazałość, wytworność”. Dlatego też termin „reprezentacja” użyty w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, powinno się definiować jako „przedstawicielstwo podatnika, działanie w jego imieniu, w jego interesie, na jego rzecz”. Organ stwierdził, że pomimo iż właściwym czynnikiem spotkań/imprez jest aspekt reklamowo-promocyjny, to nie wszystkie koszty będą realizowały przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Spółka – po wyczerpaniu przysługujących jej środków odwoławczych, wniosła skargę do WSA, który przyznał jej rację.


W uzasadnieniu sąd wskazał, że organ bezpodstawnie utożsamił pojęcie reprezentacji z poęciem przedstawicielstwa, w jego cywilistycznym rozumieniu, czyli jako reprezentowanie określonego podmiotu przez inną osobę. W opinii sądu, taka interpretacja jest błędna.  Z wniosku spółki wynika bowiem, że organizuje ona szkolenia, które mają charakter biznesowy i są związane z jej działalnością gospodarczą. Zatem pomiędzy poniesionymi wydatkami (nocleg, wyżywienie), a osiągniętym przez spółkę przychodem zachodzi niewątpliwy związek przyczynowy, gdyż te wydatki służą organizacji celów szkolenia i reklamie, oraz zwiększaniu sprzedaży, a zatem powinny być one uznane za koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust 1 ustawy o CIT.

Sąd uznał jednak za prawidłowe stanowisko organu w zakresie wyłączenia z kosztów podatkowych wydatków poniesionych przez spółkę na organizację programu artystycznego. Wydatki te mają na celu jedynie kreowanie pozytywnego obrazu spółki i stworzenie miłej atmosfery, a koszty nie służą realizacji celów szkolenia i wytworzeniu korzystnych warunków do zawarcia umowy.

 Opracowanie opisu orzeczenia: Zespół Zarządzania Wiedzą Działu Prawno-Podatkowego PwC

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Opłaty za jednorazowe opakowania plastikowe do żywności - rozliczenia VAT, CIT i PIT w 2024 roku [wyjaśnienia Ministerstwa Finansów]

    W komunikacie z 28 marca 2024 r. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie zasad rozliczania opłat pobieranych z tytułu sprzedaży opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje lub żywność na gruncie VAT oraz podatków dochodowych. Komunikat ten nie ma formalnego statusu interpretacji podatkowej ani objaśnień podatkowych.

    Tabela kursów średnich NBP z 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]. Jaki dzisiaj kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    REKLAMA