| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Reprezentacja i reklama > Reprezentacja w podatku dochodowym, to nie przedstawicielstwo

Reprezentacja w podatku dochodowym, to nie przedstawicielstwo

Reprezentacja w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT jest działaniem mającym na celu wykreowanie i utrwalenie pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W tym znaczeniu jest to każde działanie skierowane do potencjalnych kontrahentów lub do osób trzecich w celu stworzenia konkretnego i oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków dla zawarcia tej umowy. Organ bezpodstawnie utożsamił pojęcie reprezentacji w rozumieniu wskazanego przepisu z pojęciem przedstawicielstwa.

Tak uznał WSA we Wrocławiu w ustnym uzasadnieniu wyroku z dnia 28 sierpnia 2014 r., SA/Wr 1220/14.

Sprawa dotyczyła spółki, prowadzącej działalności w branży samochodowej. Spółka organizuje spotkania dla obecnych oraz potencjalnych kontrahentów, służące promocji oraz reklamie nowych produktów i usług, a także bierze udział w spotkaniach/imprezach branżowych organizowanych przez inne podmioty, na których prezentuje własne  produkty i usługi. W związku powyższym, spółka ponosi określone kategorie wydatków, do których należą: koszty wynajmu lokalu (hali, pomieszczeń, centrum konferencyjnego); koszty obsługi technicznej i organizacyjnej, przygotowanie oprawy wizualnej prezentacji produktu, koszty związane z obsługą logistyczną i gastronomiczną zaproszonych osób itp.

Koszty reprezentacji - korzystna interpretacja Ministra Finansów

Usługi gastronomiczne, żywność i napoje w kosztach podatkowych

Na tym tle, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy jest uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w CIT poszczególnych kategorii wydatków związanych z organizacją spotkań przedstawionych we wniosku. Prezentując własne stanowisko, spółka wskazała, że w przedmiotowej sytuacji zaistnieją przesłanki do uznania wydatku za koszt.

Reprezentacji na gruncie podatkowym nie należy utożsamiać z przedstawicielstwem

Dyrektor Izby Skarbowej uznał to stanowisko za nieprawidłowe. W uzasadnieniu interpretacji wskazał, że występujący w prawie podatkowym termin „reprezentacja” należy rozumieć jako „przedstawicielstwo, reprezentowanie czyichś interesów, występowanie w czyimś imieniu”, a nie „wystawność, okazałość, wytworność”. Dlatego też termin „reprezentacja” użyty w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, powinno się definiować jako „przedstawicielstwo podatnika, działanie w jego imieniu, w jego interesie, na jego rzecz”. Organ stwierdził, że pomimo iż właściwym czynnikiem spotkań/imprez jest aspekt reklamowo-promocyjny, to nie wszystkie koszty będą realizowały przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Spółka – po wyczerpaniu przysługujących jej środków odwoławczych, wniosła skargę do WSA, który przyznał jej rację.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

HRM partners

ekspert z zakresu HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »