REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy prezenty dla klientów mogą być uznane za reprezentację?

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Kiedy prezenty dla klientów mogą być uznane za reprezentację?
Kiedy prezenty dla klientów mogą być uznane za reprezentację?

REKLAMA

REKLAMA

Czy wydatki na prezenty wręczane w ramach usługi marketingowej realizowanej na rzecz podmiotu trzeciego mogą zostać uznane za koszt reprezentacji? Problem wyjaśnia ekspert z ECDDP Sp. z o.o.

Agencje reklamowe często nabywają w ramach realizowanych na rzecz swoich klientów usług marketingowych różnego rodzaju upominki czy prezenty. Niejednokrotnie mają one tak dalece wystawny charakter, iż gdyby były wykorzystywane do promowania samych agencji zostałyby potraktowane jako element reprezentacji, a co za tym idzie wydatki poniesione na ten cel zostałyby wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Czy jednak identyczna kwalifikacja powinna zostać zastosowana, gdy reprezentacja dotyczy w istocie nie samej agencji reklamowej, a jedynie jej klienta?

Na mocy przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o CIT), podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów poniesione przez siebie wydatki, jeżeli służą one osiąganiu przychodów lub zachowaniu albo zabezpieczeniu ich źródeł. Rozważając dopuszczalność kwalifikacji określonego wydatku do kosztów podatkowych, należy przy tym mieć na uwadze wskazany przez ustawodawcę katalog kosztów, niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 ustawy o CIT).

Autopromocja

W szczególności należy zwrócić uwagę, czy wydatki ponoszone przez agencję reklamową podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów jako koszty reprezentacji. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, kosztów podatkowych nie stanowią bowiem tzw. koszty reprezentacji, w tym zwłaszcza koszty usług gastronomicznych, zakupu żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, przy czym - jak wskazują obecnie organy podatkowe - celem wydatków na reprezentację jest stworzenie oraz utrwalenie pozytywnego wizerunku podatnika, uwypuklenie jego profesjonalizmu oraz wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Należy wskazać, iż w przypadku usług marketingowych realizowanych na rzecz klienta ekonomiczny koszt realizacji takiej usługi w całości ponosi podmiot trzeci (zakładając, że agencja nie partycypuje w kosztach działań marketingowych).  Ponadto należy zauważyć, iż podejmowane w ramach realizacji usługi marketingowej działania nie służą budowaniu własnego wizerunku agencji w oczach potencjalnych klientów, lecz stanowią działania marketingowe na rzecz innego podmiotu. W tym zakresie wydatki są bowiem ponoszone w związku z umową marketingową z klientem i dotyczą promocji jego marki czy produktów, a nie budowaniu wizerunku agencji. Ponosząc takie wydatki, agencja nie działa w swoim imieniu, tylko w imieniu klienta. Odmienna kwalifikacja mogłaby wystąpić jedynie w przypadku, gdyby podejmowane przez agencję działania marketingowe dotyczyły również jej samej.

W konsekwencji jeśli agencja reklamowa w związku z realizacją umowy marketingowej rozpoznawałaby przychód podatkowy, a kosztem uzyskania tego przychodu byłyby wydatki ponoszone przez agencję na różnorakie działania marketingowe (np. wydatki na prezenty czy upominki), to w tym zakresie koszty tych działań należy na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kwalifikować jako koszty uzyskania przychodów agencji. Powyższą kwalifikację potwierdzają również organy podatkowe (por. np. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8.05.2014 r., znak IPPB5/423-155/14-2/AM).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co do zasady należy się zgodzić z ww. podejściem, jednak należy zwrócic uwagę na stanowisko orzecznictwa (wyrok WSA w Gdańsku z 29.06.2016 r. sygn. akt I SA/Gd 607/16) w którym wskazano, iż: "(...) przyjęty przez skarżącą i kontrahenta w drodze umowy cywilnoprawnej model współpracy nie może kształtować regulacji prawnych dotyczących kosztów uzyskania przychodów." W przywołanym wyroku WSA oddalił skargę wnioskodawcy potwierdzając stanowisko organów podatkowych, które wskazywały, iż "(...) w niniejszej sprawie mamy do czynienia z odrębnymi podmiotami prawnymi, odrębnymi podatnikami, zaś stopień ich współzależności ekonomicznej nie może być wyznacznikiem i decydującym motywem uznania danych wydatków za koszty uzyskania przychodów. Aby uznać wydatek za koszt uzyskania przychodów winien być on poniesiony "w celu osiągnięcia przychodów". Tymczasem wydatki te ponoszone są w imieniu Inwestora, którego dotyczą decyzje administracyjne i wyroki sądowe i ewentualnie mogą one stanowić tylko i wyłącznie koszty uzyskania przychodu tego Inwestora.(...) Wydatki ponoszone w imieniu inwestora nie będą zatem stanowiły u Spółki kosztów uzyskania przychodów, bowiem dotyczą innego podatnika i związane mogą być z jego przychodami."

Powyższe stanowisko WSA jest tym ważniejsze, że NSA w wyroku z 6.04.2017 r. sygn. akt II FSK 3661/16 oddalił skargę kasacyjną wnioskodawcy. Obecnie brak jest jeszcze uzasadnienia wyroku, jednak oddalenie skargi kasacyjnej przez NSA stanowi poważny sygnał dla podatników, że przenoszenie na kontrahentów wydatków (zwłaszcza wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ustawy o CIT – w tym wydatków na reprezentację) w związku z realizacją umów cywilnoprawnych może być kwestionowane w kosztach uzyskania przychodów.

Tomasz Pastuszka, Konsultant Podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Będzie nowelizacja Ordynacji podatkowej. Ministerstwo pracuje nad projektem. Podatnicy zyskają.

    Oprocentowanie nadpłaty, powstałej w wyniku orzeczenia TSUE będzie przysługiwać za cały okres, aż do jej zwrotu. Podobnie będzie z nadpłatami powstałymi wskutek wyroków TK.

    Stawki VAT 2024 - zmiany w stawkach obniżonych od 1 kwietnia

    Stawki VAT od 1 kwietnia 2024 roku ulegną zmianie. Pojawi się nowa lista towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8 proc. Stawka obniżona obejmie m.in. usługi kosmetyczne, manicure i pedicure.

    Fundacja rodzinna - podatkowe konsekwencje zbycia udziałów

    Otaczające nas środowisko prawno-ekonomiczne dynamiczne oddziałuje na wszystkich, dlatego wśród pojawiających się pytań coraz częstszymi są te odnoszące się do fundacji rodzinnej, która zapewnia kuszące preferencje podatkowe.

    Składka zdrowotna 2024. Min. Leszczyna: będą zmiany ale powrót do zasad sprzed Polskiego Ładu zbyt kosztowny

    Jeszcze w bieżącym tygodniu minister zdrowia razem z ministrem finansów przedstawią premierowi Tuskowi propozycje zmian w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców. Taką informację przekazała 18 marca 2024 r. minister zdrowia Izabela Leszczyna.

    Zmiany w akcyzie od 2025 roku - opodatkowanie saszetek nikotynowych

    Ministerstwo Finansów chce zmienić od 2025 roku przepisy ustawy o podatku akcyzowym w zakresie saszetek nikotynowych. W komunikacie z 18 marca 2024 r. MF przedstawiło propozycje zmian. Resort zaprasza zainteresowanych tymi zmianami na spotkanie w celu uzgodnienia treści tej nowelizacji.

    "Nie stać nas na cztery dni pracy". Jednak skrócenie czasu pracy może ograniczyć zwolnienia

    "Skrócenie czasu pracy, np. do czterech dni w tygodniu nie zostanie zrównoważone przez wzrost zatrudnienia. Produkcja krajowa zmniejszy się, a wraz z nią zmniejszą się dochody ludności" – mówi Jeremi Mordasewicz, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

    Wymiana walut w firmie. Jak to robić z korzyścią dla biznesu?

    Wymiana walut? Pierwsze skojarzenia to zagraniczne wakacje czy kredyt we frankach. Patrząc jednak na oficjalne statystyki wymiany handlowej to firmy operują dziś w wielu walutach. Tym bardziej, że coraz więcej firm prowadzi ekspansję zagraniczną, wychodząc na nowe rynki.

    Zmiany w rachunkowości od 2025 roku. Oprócz JPK KR (księgi rachunkowe) będzie JPK ST (środki trwałe)

    Od 1 stycznia 2025 roku podatnicy objęci podatkiem CIT (osoby prawne) będą mieli obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej i wysyłania ich w tej formie do urzędu skarbowego (tzw. JPK CIT). Aktualnie Ministerstwo Finansów konsultuje struktury logiczne pliku JPK_KR_PD oraz pliku  JPK_ST, a także przygotowuje zmianę projektu rozporządzenia wykonawczego w sprawie dodatkowych danych dołączanych do przekazywanych ksiąg.

    Inflacja 2024. Skokowy wzrost w kwietniu poza górną granicę celu inflacyjnego. Prognoza eksperta

    W marcu 2024 r. inflacja będzie najniższa w całym roku. A już w kwietniu nastąpi skokowy wzrost inflacji, która znajdzie się poza górną granicą celu. Taką prognozę przedstawił ekspert Konfederacji Lewiatan, Mariusz Zielonka. 

    Obligacje skarbowe 2024. Drastyczna obniżka oprocentowania od marca i kwietnia

    Inflacja w Polsce obniża się tak szybko, że jeszcze rok temu wydawało się to niemal nieprawdopodobne. Większość osób to cieszy, ale nie wszystkich. Hamująca inflacja to informacja, która może rozsierdzić osoby posiadające w portfelu detaliczne obligacje skarbowe. W skrajnym przypadku kwietniowa aktualizacja oprocentowania może doprowadzić do spadku stawki z prawie 20% do niewiele ponad 4%. 

    REKLAMA