| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > KPiR > ABC KPiR > Mała księgowość - o czym powinieneś pamiętać?

Mała księgowość - o czym powinieneś pamiętać?

Mała księgowość nie jest sposobem rozliczania się zarezerwowanym wyłącznie dla samozatrudnionych, lecz bardzo często prowadzona jest także przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Jest ona znacznie tańsza i prostsza od księgowości pełnej. Chociaż księgowość na zasadach uproszczonych nie jest rzeczą skomplikowaną, każdy przedsiębiorca rozliczający się w ten sposób powinien zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii.

Mała księgowość = uproszczona księgowość

Mała księgowość to inaczej uproszczona księgowość, z reguły opierająca się na Księdze Przychodów i Rozchodów. Dotyczy ona zarówno firm jednoosobowych, jak również małych i średnich przedsiębiorstw, które rozliczają podatek na zasadach ogólnych. Uproszczoną księgowość mogą prowadzić te przedsiębiorstwa, których przychody za poprzedni rok obrotowy nie przekraczają 1,2 mln euro. W przeciwieństwie do pełnej księgowości, która jest rozbudowanym procesem, mała księgowość wymaga prowadzenia KPiR lub ewidencji przychodów.

Kiedy ująć w pkpir zakup materiałów i towarów handlowych

Kiedy spółka jawna nie może prowadzić pkpir

Dla firm, które rozliczają się na zasadach uproszczonych najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług biura rachunkowego. Warto wybrać takie, które umożliwia swoim klientom dostęp on-line do danych. Dzięki takiemu rozwiązaniu mogą skupić się na prowadzeniu własnej działalności a księgowy dba o dopełnienie wszelkich obowiązków związanych z prowadzeniem małej księgowości.

Jak rozliczyć działalność?

Jeśli prowadzimy małą księgowość, możemy rozliczyć naszą działalność na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest karta podatkowa, z której skorzystać może wyłącznie pewna grupa przedsiębiorców. Polega ona na odprowadzaniu co miesiąc stałej, odgórnie ustalonej kwoty podatku, której stawka obliczana jest na podstawie takich okoliczności, jak: rodzaj prowadzonej działalności, liczba zatrudnionych pracowników oraz liczba osób zamieszkujących miejscowość, w której prowadzona jest działalność.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Kolejnym sposobem jest ryczałt ewidencjonowany. W tym przypadku kwota podatku zależy wyłącznie od wysokości przychodu, bez uwzględnienia jakichkolwiek kosztów. Ostatnią i najczęściej wybieraną metodą rozliczania działalności w uproszczony sposób jest Księga Przychodów i Rozchodów. Wybór KPiR oznacza płacenie podatku od różnicy przychodów i kosztów.

Pamiętaj o dopełnieniu obowiązków

Chociaż prowadzenie małej księgowości nie jest wymagającym procesem, to należy jednak pamiętać o pewnych obowiązkach ciążących na przedsiębiorcy, który rozlicza się na zasadach uproszczonych. Po pierwsze, dotyczą one dwóch podatków – PIT oraz VAT. W przypadku pierwszego z nich kwotę zaliczki na podatek dochodowy powinno się wpłacić do urzędu skarbowego do 20. dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym – w zależności od tego, czy podatek rozliczamy co miesiąc, czy kwartalnie. Z kolei jeśli jesteśmy VAT-owcami, musimy pamiętać o fakturowaniu każdej transakcji oraz prowadzeniu rejestru VAT. Ponadto, do 25. dnia miesiąca, który następuje po rozliczanym okresie, do urzędu skarbowego składa się deklarację VAT-7. Co więcej, nie można zapomnieć też o comiesięcznym odprowadzaniu składek do ZUS-u. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, muszą to zrobić za siebie do 10. dnia każdego miesiąca, a za zatrudnionych pracowników – do 15. dnia miesiąca. Należy pamiętać także o odpowiednim przechowywaniu podatkowej i księgowej dokumentacji, którą należy składować przynajmniej 5 lat.

Od przyszłego roku mała księgowość dla organizacji pozarządowych

Od 1 stycznia 2016 roku uproszczoną księgowość będą mogły stosować także organizacje pozarządowe (z wyjątkiem organizacji pożytku publicznego oraz tych, które prowadzą działalność gospodarczą), jeżeli ich przychody nie będą przekraczać 100 tys. złotych rocznie. Wybór księgowości – czy to uproszczonej, czy tej stosowanej dotychczas – będzie leżał w gestii samej organizacji.

NGO-sy będą miały prościej! Zmiana w ustawie o rachunkowości w 2016 r.

Źródło: SaldeoSMART

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Witkowska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »