| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > KPiR > Koszty > Materiały biurowe w księdze przychodów i rozchodów

Materiały biurowe w księdze przychodów i rozchodów

Czy materiał biurowy zakupiony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (np. segregator) jest materiałem w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. i w związku z pkt 10 załącznika nr 2 ww. rozporządzenia podlega wpisowi do kolumny dziesiątej księgi?

NIE. Materiał biurowy nie jest materiałem w związku z § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia, gdzie słowo „materiały” definiuje się jako materiały podstawowe lub pomocnicze, w związku z tym jego zakup powinien być ujęty w kolumnie 14 księgi (pozostałe wydatki).

Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) oraz przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. 2003 r. Nr 152 poz. 1475 ze zm.) nie zawierają definicji materiałów biurowych.

Polecamy: ustawa PIT

Jednakże przepisy powołanego wyżej rozporządzenia zawierają definicje materiałów (surowców) podstawowych oraz materiałów pomocniczych, do ewidencji których przeznaczona jest kolumna 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkt 10 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów stanowiących załącznik do rozporządzenia). I tak, zgodnie z § 3 pkt 1 lit. b rozporządzenia, materiałami (surowcami) podstawowymi są materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu; do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone (np. opakowania - puszki, butelki) oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku (np. transportery, palety), jeżeli opakowania te nie są środkami trwałymi.

Stosownie zaś do § 3 pkt 1 lit. c materiałami pomocniczymi są materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości. 

Polecamy serwis: Koszty

W świetle przytoczonych powyżej definicji, segregatora nie można zakwalifikować ani do materiałów podstawowych, ani pomocniczych, nie stanowi on także w prowadzonej przez podatnika działalności towaru handlowego - zatem wydatki na zakup materiałów biurowych, niespełniających kryteriów wymienionych w przytoczonych wyżej przepisach, nie będą podlegały ewidencji w kol. 10, lecz w kol. 14 księgi, jako pozostałe wydatki (pkt 14 załącznika nr 1 do powołanego wyżej rozporządzenia). 

Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów ( Dz.U z 2003 Nr 152 poz 1475 ze zm.)

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Marta Jeleń

Radca prawny LL.M.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »