| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > KPiR > Koszty > Materiały biurowe w księdze przychodów i rozchodów

Materiały biurowe w księdze przychodów i rozchodów

Czy materiał biurowy zakupiony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (np. segregator) jest materiałem w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. i w związku z pkt 10 załącznika nr 2 ww. rozporządzenia podlega wpisowi do kolumny dziesiątej księgi?

NIE. Materiał biurowy nie jest materiałem w związku z § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia, gdzie słowo „materiały” definiuje się jako materiały podstawowe lub pomocnicze, w związku z tym jego zakup powinien być ujęty w kolumnie 14 księgi (pozostałe wydatki).

Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) oraz przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. 2003 r. Nr 152 poz. 1475 ze zm.) nie zawierają definicji materiałów biurowych.

Polecamy: ustawa PIT

Jednakże przepisy powołanego wyżej rozporządzenia zawierają definicje materiałów (surowców) podstawowych oraz materiałów pomocniczych, do ewidencji których przeznaczona jest kolumna 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkt 10 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów stanowiących załącznik do rozporządzenia). I tak, zgodnie z § 3 pkt 1 lit. b rozporządzenia, materiałami (surowcami) podstawowymi są materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu; do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone (np. opakowania - puszki, butelki) oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku (np. transportery, palety), jeżeli opakowania te nie są środkami trwałymi.

Stosownie zaś do § 3 pkt 1 lit. c materiałami pomocniczymi są materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości. 

Polecamy serwis: Koszty

W świetle przytoczonych powyżej definicji, segregatora nie można zakwalifikować ani do materiałów podstawowych, ani pomocniczych, nie stanowi on także w prowadzonej przez podatnika działalności towaru handlowego - zatem wydatki na zakup materiałów biurowych, niespełniających kryteriów wymienionych w przytoczonych wyżej przepisach, nie będą podlegały ewidencji w kol. 10, lecz w kol. 14 księgi, jako pozostałe wydatki (pkt 14 załącznika nr 1 do powołanego wyżej rozporządzenia). 

Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów ( Dz.U z 2003 Nr 152 poz 1475 ze zm.)

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

ABC-ksiegowe

ABC-ksiegowe.pl - najnowsze informacje dotyczące obszaru księgowości, rachunkowości i prawa oraz praktyczne wskazówki, ułatwiające samodzielne prowadzenie księgowości.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »