| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > KPiR > Koszty > Wydatki na reprezentację nie są kosztem uzyskania przychodu

Wydatki na reprezentację nie są kosztem uzyskania przychodu

Przepis art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Przepis ten rodzi problemy interpretacyjne. Nie wiadomo, czy reprezentacją jest zakup każdej usługi gastronomicznej czy tylko takiej, która jest reprezentacyjna.

Samo pojęcie reprezentacji nie jest zdefiniowane w przepisach. W interpretacjach indywidualnych organów podatkowych i orzeczeniach WSA i NSA przywoływane są te same definicje pojęcia „reprezentacja” i „reklama” zaczerpnięte ze słowników języka polskiego.

Wyciągane z tych definicji wnioski są w zależności od np. składu orzekającego diametralnie różne. Niezbędne dla funkcjonowania firm zakupy różnego typu produktów spożywczych albo napojów raz są uznawane za koszt uzyskania przychodu, a innym razem w bardzo zbliżonych stanach faktycznych nie jako wydatki reprezentacyjne.

Przykładem korzystnego dla podatników prowadzących pkpir stanowiska organów podatkowych jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23 września 2009 r. (nr IBPBI/1/415-507/09/ESZ). 

Interpretacja dotyczy możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków poniesionych z tytułu zakupu poczęstunku w związku z organizowanymi szkoleniami oraz spotkaniami biznesowymi.

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

W ramach działalności gospodarczej podatnik świadczył usługi BHP w zakresie: nadzoru, szkolenia wstępnego, instruktażu ogólnego, szkolenia okresowego. Dla klientów kupował wodę mineralną, soki owocowe, kawę, herbatę, które służyły jako poczęstunek zarówno podczas rozmów biznesowych jak i dla kursantów.
Przedsiębiorca uznał, że poczęstunek dla klientów w postaci wody mineralnej, soków, kawy czy herbaty nie ma charakteru reprezentacji, gdyż trudno go uznać za okazały czy wystawny.

Polecamy: Czy obiad z kontrahentem w restauracji to reprezentacja, czy koszt uzyskania przychodu

W wielu firmach usługowych poczęstunek klientów stanowi element zwyczajowy przyjętej formy obsługiwania interesantów. Skoro więc wydatki poniesione na zakup wcześniej omawianych produktów nie stanowią reprezentacji mogą być zatem zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. 

Dlatego też podatnik zaliczył je do kosztów w wartości brutto i księguje w księdze przychodów i rozchodów w kolumnie pozostałe wydatki.

Organ podatkowy stwierdził m.in.:
„(...) należy stwierdzić, iż poniesione wydatki na zakup artykułów spożywczych takich jak woda mineralna, soki, kawa, herbata serwowane podczas przeprowadzanego szkolenia, czy też spotkania z kontrahentami nie mają charakteru wydatków reprezentacyjnych, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy uznać, iż wydatki te są elementem standardowej obsługi szkoleń, czy też zwyczajowego poczęstunku podczas spotkań biznesowych. Nie służą bowiem kształtowaniu pozytywnego wizerunku prowadzonej przez podatnika firmy a są jedynie związane z obowiązującą formą świadczenia tego rodzaju usług.

W konsekwencji ww. wydatki, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W związku z powyższym wydatki związane z zakupem wody mineralnej, soków, kawy, herbaty przeznaczonych na poczęstunek dla uczestników szkolenia (o ile są wkalkulowane w cenę szkolenia) oraz na poczęstunek podawany podczas spotkań biznesowych, jeśli spełniają warunek określony w art. 22 ust.1 ww. ustawy tj. pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, nie będą kosztami reprezentacji, mogą więc stanowić koszt uzyskania przychodu w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej
.”

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Polskie Centrum Promocji Miedzi (PCPM)

(PCPM)

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »